De MFTC van Benchworks

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het Nederlandse railsysteem voor het ophangen van gordijnen ziet er anders uit. Goedkoper qua uiterlijk en minder degelijk, maar het kost minder en dan wordt het in Nederlandse winkels gevoerd. Ik heb er zorgvuldig naar gezocht, maar de rail op de foto's van Rhynix is hier inderdaad niet te krijgen, zoals Dulcinea al zei. De eerstvolgende keer dat ik in Belgie in de buurt van een bouwmarkt ben neem ik een bosje mee :D

Voor de Belgische forummers hieronder een afbeelding van "Nederlandse" gordijnrail.

rail.jpg

Groet, Rob.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
een plaat mdf kost nu ook niet de wereld toch? 15 euro/plaat van 244 x 122cm bij de houthandel hier in de buurt...

Ja, inderdaad, hier is het 18 euro het valt van niet te heel hoog, enig probleem is het vervoer, kan de plaat niet meenemen en voor 1 plaat zelfs met transportkosten zijn ze niet zo happig om langs te komen... Het hout dat ik tot nu toe gebruikt heb liet ik in 1 keer leveren, dat was nog de moeite. Verzagen doen ze ook wel, dan is het de wachttijd... ik ben niet zo geduldig.

- - - Updated - - -

Er is ook een 'mini MFT plaat' te koop voor een tafel voor de Kapex. Met die plaat als mal en een kopieerfrees met bovenliggend lager kan je een gedeelte frezen. Dan kan je de plaat verschuiven en met benchdogs in de al gemaakte gaten fixeren, en zo verder werken. Goedkoper dan een gele vervangingsplaat (ons ben 'Ollanders he).

Hèhè, ben ook van dat principe hoor, heb die 'mini' plaat al besteld vandaag:p
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Den Brico heeft toch een online shop? Is het dan niet mogelijk online te bestellen en te laten opsturen?

- - - Updated - - -

Héhé op 17u55 nog vlug gebeld naar de houthandel, het was totaal niet druk en ben nog om een plaat mdf mogen gaan, zelfs in tweeën gezaagd om in de auto te kunnen! Super bediening gekregen! Had het niet verwacht. Verlang al tot het weekend om te kunnen verderwerken!

Wel raar van de gordijnrails dat die net over de grens dan een heel andere vorm hebben. De mijne zijn identiek aan die van van de foto. (de Belgische versie). Ik moet wel eerlijk toegeven dat het de enigste afmeting was die er was in aluminium, anders allemaal pvc. Ik dacht trouwens eerst dat ik de Festool klemmen er niet ging in krijgen, gelukkig hebben die een ietwat T-vorm, anders zouden ze er niet in gaan.

- - - Updated - - -

Ik heb er hier online gevonden, wel niet dezelfde afmetingen : http://www.theatermateriaal.nl/contents/nl/d313.html

- - - Updated - - -

Nu heb ik ze te pakken ze! Kijk naar deze link, dit zijn dezelfde, online te bestellen, dus ook thuis geleverd! http://webshop.santensmetaalwaren.be/article/gordijnrails-en-toebehoren/gordijnrail_avr1.html
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
@seb Zoals ik het lees, levert Santens alleen aan bedrijven. Voor het openen van een account dient een webrekening geopend te worden. Alvorens dit gebeurt, zal er volgens de site door een vertegenwoordiger contact worden opgenomen.

mvg Ad
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@seb Zoals ik het lees, levert Santens alleen aan bedrijven. Voor het openen van een account dient een webrekening geopend te worden. Alvorens dit gebeurt, zal er volgens de site door een vertegenwoordiger contact worden opgenomen.

mvg Ad

Sorry, zo ver had ik niet gelezen

- - - Updated - - -

Zijn alu C-profielen niets? Ook ik ben aan het zoeken, zoiets als dit: http://metaalwinkel-metalen.nl/Aluminium+Railprofielen.mw Prijs zou ik ff op moeten vragen, maar volgens mij zijn ze niet zo duur...

Dit is inderdaad zoiets, wel letten op de maten.;)

- - - Updated - - -

Toevallig iemand een goeie link voor niet al te dure freesjes? Ik wil een frees met kogellager en met snijmessen op de kop. (ja voor het gatenpatroon). Bij ecotools zie ik niet echt wat ik wil.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De ladegeleiders zijn vandaag toegekomen, dat wil zeggen dat ik alvast aan de lades kan beginnen dit weekend.
Kan er mij wel iemand helpen? Ik heb nog nooit zo'n ding in handen gekregen en het zou gemakkelijk uit elkaar te halen zijn voor (de)montage. Er is daar precies een grijs knopke aan dat ik kan indrukken, maar ik krijg niets uit elkaar, ik durf er ook niet teveel kracht op zetten gezien ik niet weet hoe ik het moet scheiden, straks plooi ik iets.
Hierbij enkele afbeeldingen van de ladegeleiders (pusch to open)
IMG_5233.jpg
IMG_5234.jpg
Ik heb het 'knopje' al in gesloten toestand ingedrukt, in open toestand, terwijl ik het openschuif, maar ik krijg het niet gescheiden. Het zal wel iets doms zijn, maar kan iemand me zeggen hoe het moet?
 

Jan-Kris

Nieuw lid
21 jun 2011
5
0
Lijken me hettich geleiders ? Aan de binnenzijde is er een grijze plastic lus waar je aan kan trekken. Dan komen de geleiders los van hun basis.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het Nederlandse railsysteem voor het ophangen van gordijnen ziet er anders uit. Goedkoper qua uiterlijk en minder degelijk, maar het kost minder en dan wordt het in Nederlandse winkels gevoerd. Ik heb er zorgvuldig naar gezocht, maar de rail op de foto's van Rhynix is hier inderdaad niet te krijgen, zoals Dulcinea al zei. De eerstvolgende keer dat ik in Belgie in de buurt van een bouwmarkt ben neem ik een bosje mee :D

Voor de Belgische forummers hieronder een afbeelding van "Nederlandse" gordijnrail.

Bekijk bijlage 17013

Groet, Rob.

"Vroegah" wel, maar ik heb volgens mij die "Belgische" bij o.a. de Hornbach gezien, ik dacht zelfs een ietwat zwaardere kwaliteit. :)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Lijken me hettich geleiders ? Aan de binnenzijde is er een grijze plastic lus waar je aan kan trekken. Dan komen de geleiders los van hun basis.

Het zijn er van Repon, maar toch bedankt, stond mij blind te staren aan dat grijs 'knopje' aan de andere kant is er inderdaad een opvallend 'plastiekje' die je kan verschuiven en het lost makkelijk. Had het nog gezegd dat het weer iets doms ging zijn dat ik niet zag...:rolleyes:

- - - Updated - - -

Volgens mij moet je aan de andere zijn. Heb je daar ook een foto van ??

Inderdaad ekko, samen met de reactie van Jan-Kris en die van jou heb ik aan de andere kant een erg opvallend stukje pvc gezien dat je kan 'verschuiven' om het systeem los te maken. Ben te dom geweest om eens aan de andere kant te kijken, ik maar blijven duwen op hetgeen ik dacht een grijs knopje te zijn ...:eek:

- - - Updated - - -

Dank je Arjan. Heb er al geneusd maar kan toch niet 100% vinden wat ik wil. De freesjes die zij hebben met kollager bovenaan zijn de gewone, niet met snijder op de kop.
En alhoewel, voor hetgene ze kosten, ze zullen de klus ook wel klaren zeker...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag begonnen aan de lades. Vanavond volgen waarschijnlijk de foto's.
Hetgene ik me afvraag: met de pusch-to-open geleiders, moet je dan nog een uitsparing voorzien ofzo om de lade met je vinger te kunnen openen, of hou je het frontpaneel gewoon dicht en schiet de lade wel voldoende ver open om ze dan te kunnen grijpen?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Niks geen uitsparing. Wel rekening mee houden dat je de lade ver genoeg kan indrukken en dat niet de kastcorpus in de wegzit.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Niks geen uitsparing. Wel rekening mee houden dat je de lade ver genoeg kan indrukken en dat niet de kastcorpus in de wegzit.

Dank je! Ben net klaar met de lades, dankzij jouw input heb ik ze ook al geschilderd.

Weinig foto's van vandaag, de madam is gaan wandelen met ons dochtertje en heeft het fototoestel mee :mad:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vorige week geen foto's kunnen trekken omdat de madam het fototoestel mee had, dus nu foto's getrokken:
IMG_5313.jpgIMG_5314.jpgIMG_5315.jpgIMG_5316.jpg
Zover ben ik vorige week dus geraakt.
In de loop van de week is de Festool mft kapex plaat toegekomen, dus ik kan dan de werkbladen doorboren.
Ook de wielen en de asjes waren klaar...
IMG_5312.jpg
Vandaag dus de verstevigingen gemaakt die de wielen en de poten moeten ontvangen...
IMG_5318.jpg
Hier zie je al de versterking met de wielen er in...
IMG_5320.jpg
Vervolgens de lade gemaakt...
IMG_5322.jpg
IMG_5323.jpg
De lades nog een lekje verf gegeven...
Ik heb ook de regelbare pootjes ingeboord en gelijmd, helaas heeft mijn bosch gsr 36vli het begeven tijdens het boren van deze gaten... Weeral een domper... 6 maanden geleden nieuwe kooltjes gestoken, maar deze keer is het ernstiger, er kwam een rookje uit... Ik vrees... RIP...
Maandag probeer ik verder te doen: de verbindingen voor de bijzettafels monteren, de regelvoetjes inboren in de poten, en misschien nog een nieuw werkbladje zagen en doorboren...

- - - Updated - - -

Het begint op een geheel te trekken... Zodra de verf droog is kan ik het werkblad weer monteren en ziet het er "af" uit. Helaas, ik had ook nog snapmagneetjes voorzien om de onderste lade dicht te houden, maar gezien de vijsmachine het begeven heeft zat het er niet meer in om die in te boren. Heb wel nog een elektrische boormachine, maar die is zonder regelbaar toerental en is nogal geweldig voor dit werk. Hopen dat de kosten meevallen... Zonder kan ik niet maar er is momenteel geen budget voor zo'n nieuw ding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.