De MFTC van Benchworks

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik heb de plannen gekocht en stond te popelen om er te kunnen aan beginnen.
Ondertussen heb ik gemerkt dat Timothy ook op het forum zit en dat er al tal van mensen zijn mftc gebouwd hebben, zefs een xl versie (groeten ekko .
:eek:)

Dat wordt al erg mooi Seb !

Je verhaal van de lijm herken ik wel. Bij de bouw van de MFTC-XL had ik soms ook van die dingetjes die me stoorden en waarvan ik dan zei dat ik ze later wel zou oplossen. Uiteindelijk lijdt het zo erg af, dat ik toch meteen het "probleem" tackle. Perfectionisme heeft zo zijn nadelen... ;)

Groeten terug !
 

Jan-Kris

Nieuw lid
21 jun 2011
5
0
@ Seb : die lipjes van de scharnieren zijn hier ook maar 1,5 hoor. Belangrijker is denk ik langere vijzen te gebruiken en deze eventueel voor te boren. Met je legplank onderaan krijgen die scharnieren in principe niet zo veel te verduren hoor.

Dat "stukje ertussen" is omdat ik mijn pootjes iets te diep had staan.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat wordt al erg mooi Seb !

Je verhaal van de lijm herken ik wel. Bij de bouw van de MFTC-XL had ik soms ook van die dingetjes die me stoorden en waarvan ik dan zei dat ik ze later wel zou oplossen. Uiteindelijk lijdt het zo erg af, dat ik toch meteen het "probleem" tackle. Perfectionisme heeft zo zijn nadelen... ;)

Groeten terug !

Dank je Ekko!
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die akkefietjes tegenkomt!

- - - Updated - - -

@ Seb : die lipjes van de scharnieren zijn hier ook maar 1,5 hoor. Belangrijker is denk ik langere vijzen te gebruiken en deze eventueel voor te boren. Met je legplank onderaan krijgen die scharnieren in principe niet zo veel te verduren hoor.

Dat "stukje ertussen" is omdat ik mijn pootjes iets te diep had staan.

De scharniertjes met de lipjes van 1.5cm zal ik toch maar houden voor een ander projectje, ben vandaag nog eens naar een andere winkel geweest en heb mijn geluk gevonden: zelfde type scharnier, maar met een breedte van 38mm en een lipje van 38mm. Morgen komen die erop te staan! Ook een potje vernis gekocht voor het behandelen van de delen die ongelakt blijven.

- - - Updated - - -

@Ekko, heb je de haaksheid van je boringen in de mftcxl nog verder getest? Ik heb vandaag een freesje gekocht, type zoals voor het uitfrezen van potscharnieren. Ik wil net als jij alles uittekenen en dan boren. Het freesje past wel op de bovenfrees, zo ben ik al zeker dat ik recht boor. Ik denk eraan alles uit te zetten met de passer. Ik heb een malletje laten maken met zo'n 5 op 5 gaten, maar ik vertrouw het niet helemaal...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag nog een beetje kunnen verder werken. Gezien de ladegeleiders nog niet toegekomen zijn (zijn blijkbaar wel opgestuurd gisteren), ben ik maar begonnen aan de bijzettafels.
IMG_5217.jpg
Beide bijzettafels zijn af. Deze keer wel een beetje slimmer geweest en eerst de geleiders ingelijmd vooraleer te schilderen.
IMG_5218.jpg
IMG_5219.jpg
Ook de poten voor de bijzettafels zijn klaar, al eens gemonteerd om zeker te zijn dat alles past. Deze keer ook de slotbouten ingefreesd vooraleer te schilderen... al doende leert men é :p
IMG_5220.jpg
De scharniertjes gestoken die ik gisteren gevonden heb en gezien ik me rot ergerde aan de pu lijm die op de verf "gezwollen" was de boel propergeschuurd en een extra laagje gegeven.
IMG_5222.jpg
In een haast nog snel de 'sloten' gemaakt die de tablet moet tegenhouden in dichtgeklapte toestand
IMG_5221.jpg
Daar staan ze dan te drogen... Morgen zaag ik de mdf platen die er in passen. De profieltjes die in de rail moeten schuiven heb ik ook klaar, die heb ik van wat restjes padoek gemaakt, misschien lukt het morgen nog om die ook aan te brengen. Dan maar hopen dat die asjes ook nog klaargeraken zodat ik de wielen kan hangen!!! Ook gezien dat ik geen vlinderboor heb van de goeie diameter voor de regelpootjes... zal maandag eens moeten shoppen!

- - - Updated - - -

By the way, let niet op de rommel op de achtergrond, dat is een project op zich, als de mftc klaar is ruim ik de boel op! :cool:
 
A

Athanor

Guest
Ja ja.., dat probeer ik mijn vrouw ook wel eens wijs te maken:p

Fons
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Nog eventjes verder gedaan vanochtend
IMG_5226.jpg
De poten onder de bijzettafels gemonteerd
IMG_5225.jpg
Beide werkbladen gezaagd en gemonteerd
IMG_5228.jpg
Het gatenraster getekend (alles uitgezet met de passer)
IMG_5229.jpg
IMG_5231.jpg
en alles geboord (enkel het blad van de werkbank zelf)
IMG_5224.jpg
Hierover had ik graag jullie mening: ik heb een latje gefreesd die in de t-tracks past om de bijzettafels aan de werkbank te bevestigen, maar in mijn rails pas net de kop van een M8 bout. (of een moer van M8). Ik heb de geprofileerde latjes nog niet gehangen, ik zit erg te twijfelen: zou ik niet beter 3 boutjes van M8 door de bijzettafel boren, verdeeld over de lengte en die met een weinig speling vastzetten zodat die kunnen dienen als geleiding? In plaats van het geprofileerd latje in de t-track te schuiven zijn het dan gewoon de 3 boutkoppen... Het lijkt me sterker dan het geprofileerd latje.
Iemand raad?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De haaksheid van het gatenpatroon getest en het valt me zwaar tegen! Zeker 1mm uit de haak op een stuk hout van 30cm breed. Ik begrijp het niet, alle evenwijdige lijnen mooi uitgezet met de passer, daarna alle loodlijnen, het zou moeten kloppen, maar zo'n groot verschil... ik begrijp het niet. De ontgoocheling is groot. Met de rest van de mdf plaat heb ik de bladen voor de bijzettafels gemaakt en het stuk dat nog overblijft is net een dikke cm te smal... Geen mogelijkheid dus voor een tweede poging. Ik had minder zeker moeten zijn van mn stuk en de boel nog eens moeten controleren met de zweihaak...Ik wou nochtans echt kunnen werken met de benchdogs ... stomstomstom! Ik denk dat ik de boel enkele dagen laat liggen, de moed zit momenteel in het puntje van mijn dikke teen...
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Had je bouwverslag gevolgd maar meh, dit is dan weer minder.

Ik ben benieuwd wat je hebt gebruikt voor T-Tracks
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Had je bouwverslag gevolgd maar meh, dit is dan weer minder.

Ik ben benieuwd wat je hebt gebruikt voor T-Tracks


Het zijn gordijnrails in aluminium, gevonden in de 'Brico'. Iets van 14euro voor een lengte van 2m. Ze zijn -als ik het goed op heb- 13mm op 7mm binnenmaat. De kop van een M8 bout past er net in. De Festool klemmen passen er ook net in dankzij hun trapvorm, anders zoude ze er niet in geraken. Het is een tip van Timothy om gordijnrails te gebruiken (nogal budgetvriendelijk).

- - - Updated - - -

Balen man! Ging allemaal ze lekker. Sterkte met het oplossen!

Ik heb een oplossing in het achterhoofd, enkel is het niet zo gunstig voor het budget... (een vervangplaat voor de mft kopen en gebruiken voor het gatenpatroon)
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Aha, ok, dank. De Brico ken ik hier in NL niet maar ik zal de Praxis eens induiken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heeft er toevallig al iemand 2mdf platen aan elkaar gelijmd met als doel het bekomen van 1 plaat? Het stuk mdf dat ik over heb is een dikke cm te smal om te kunnen dienen ter vervanging, maar heb nog een stukje van een 15cm breed liggen, domino's van 4mm infrezen en aan elkaar lijmen, dan opnieuw verzagen? Zou dat een oplossing zijn?

- - - Updated - - -

De bouten. Die zijn steviger dan het houten latje (wat kan loskomen van de tafel)

Dank je, ik zal het op die manier uitvoeren -eens ik bekomen ben van mijn blunder-.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Er is ook een 'mini MFT plaat' te koop voor een tafel voor de Kapex. Met die plaat als mal en een kopieerfrees met bovenliggend lager kan je een gedeelte frezen. Dan kan je de plaat verschuiven en met benchdogs in de al gemaakte gaten fixeren, en zo verder werken. Goedkoper dan een gele vervangingsplaat (ons ben 'Ollanders he).
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Aha, ok, dank. De Brico ken ik hier in NL niet maar ik zal de Praxis eens induiken.

Die moeite kan je je besparen. In Nederland zijn deze rails bij de bouwmarkten niet leverbaar. De Belgische Gamma heeft ze wel...maar de Nederlandse niet. Bestellen lukt ook niet. Dit zijn mijn ervaringen tenminste. Hoor graag als het anders is.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Het zijn gewone gordijnrails, die zou je toch overal moeten kunnen vinden, denk ik?

Zoek tussen de decoratieartikelen, tussen de andere gordijnstokken. Soms zitten ze ook verpakt met de kleine plastieken 'haakjes' waar je de gordijnen kan aan ophangen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De enigste foto die ik momenteel in mijn mail kon vinden is deze, waarin ik aan iemand anders uitleg hoe een handgreep van een gewone schuifdeur net in een rail past (wat handig is om bv een 'sled' te maken:
unnamed (1).jpgunnamed.jpg

En hier zijn de afmetingen van de rails:
F080013.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.