De MFTC van Benchworks

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo allemaal,

Ik heb het forum vorig jaar ontdekt tijdens de revelatie van een chirurgische ingreep aan de knie. Sindsdien lees ik regelmatig mee en leer veel bij. Dit jaar in januari, februari, maart en een deel van april opnieuw moeten revalideren van een operatie aan de knie (hopelijk is het deze keer de laatste) en ben op het net gebotst op een supertof ontwerp, de MFTC. Ik heb de plannen gekocht en stond te popelen om er te kunnen aan beginnen. Ondertussen heb ik gemerkt dat Timothy ook op het forum zit en dat er al tal van mensen zijn mftc gebouwd hebben, zefs een xl versie (groeten ekko .:eek:) Wel, nu de knie weer redelijk is ben ik er ook aan begonnen. Vorig weekend de stukken gezaagd en de 'bak' in elkaar gestoken. Dit weekend nog een beetje kunnen verder doen en de 'tablet' gefreesd ter voorziening van de t-tracks en de boel geschilderd. Daarna nog de 'poot' kunnen fabriceren en de uitbreidingen met betrekking tot het klemmen.
Hierbij enkele foto's:
IMG_5187.jpg
IMG_5186.jpg
Den 'bak', net geschilderd met een Festool benaderend kleur
IMG_5185.jpg
De kader die het werkblad ontvangt
IMG_5189.jpg
De poot en de zijuitbreidingen

Hopelijk 's avonds nog wat tijd om verder te werken deze week, nu ik er aan begonnen ben wil ik er al kunnen mee werken!
De ladegeleiders zijn besteld, de assen voor de wielen zijn in de maak bij een vriend, hopelijk komt alles op tijd, hoewel ik nog enkele uren werk heb tegen ik zover ben... Meer foto's als ik weer een stapje verder ben...
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
Hallo Seb,

Je bent al een aardig eindje op weg met de MFTC. Waar heb je de ladegeleiders besteld?
Ik ga de MFTC zelf iets breder maken dan die van BenchWorks, omdat ik ook mijn L-boxen van Bosch erin kwijt wil. Ik heb mijn wielen + as besteld bij Kliko.nl. Zijn niet al te zwaar en lopen mooi soepel. Zal tzt ook even wat foto's plaatsen.

Groet,

Arjan
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De ladegeleiders zijn besteld bij ladegeleider.nl of profmakt.nl (heb de link gevonden in de topic van de mftc xl.

- - - Updated - - -

Mijn wielen zijn van een Fribel compressor, maar die liggen nog bij een kennis om een asje te draaien ervoor... Het begint eigenlijk al een tijdje te duren voor dat asje :(
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij mij zal het eindresultaat ook niet identiek zijn. Ik ben hobbyist en heb geen nood aan de systainers die in de werkbank zitten. Wat ik wel wil zijn lades waarin ik wat klemmen, mijn frezen, en kleine toebehoren kan wegstoppen (bij mij raakt dat anders altijd wel op de verkeerde plaats en is het dan zoeken de volgende keer dat ik ze nodig heb).
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Amai! Het scheelt nog geen beetje!!!! Enkel dat Duits... daar begrijp ik niet veel van. Ik ben nu natuurlijk wat te laat, maar ik sla het op in mijn favorieten voor een volgend projectje! Ben je tevreden van de kwaliteit?

Van de kwaliteit ben ik zeer tevreden, is een aanrader.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Meubelbeslag online

Het zijn wel vijgen na pasen, maar hier een link naar de shop waar ik ladegeleiders e.d. bestel http://beschlaege-online.de/shop/Schubkastenauszugsysteme--Kugelvollauszuege--Rollschubfuehrungen/BBS-KUGELAUSZUEGE/BBS-45-kg/kugelauszug-Vollauszug-Teleskopschiene-Vollauszuege-Kugelauszuege-Teleskopschienen-45-kg-600mm.html Tot hiertoe heb ik nog geen goedkopere gevonden. Kwaliteit is goed, ondertussen al een aantal van hun ladegeleiders in dienst en (hout vasthouden;)) geen problemen mee.
Groetjes,
Pascal
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@pascal Bedankt voor de link, komt nooit te laat, er volgt altijd wel nog een ander projectje, zeker als de mftc af is, ajaaa...;)

Ik heb maar 1 probleem met jullie links, zoals ik al zei is mijn Duits 0,00000. Wat is dan een "soft close" ladegeleider in het Duits?
 
A

Athanor

Guest
Als je beter met Engels uit de voeten kunt, klik dan het engelse vlaggetje op die pagina even aan en je winkel ziet er heel anders uit:cool:


Fons
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Yep, da is wel een héééééééle goeie!! Het ziet er inderdaad heel anders uit. Veel beter! :eek: Tja, ik kijk graag naar de foto's é, nooit zo ver gekeken! Dank je Fons!
Ik moet zeggen, nu ik die prijzen zie... ik krijg wel wat buikpijn van het prijsverschil.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Gisteren en eergisteren nog een beetje kunnen verder doen...
IMG_5190.jpg
Het blad is gezaagd en bevestigd
IMG_5191.jpg
Ook de onderste tablet is klaar, het steunlatje is bevestigd aan de corpus...
IMG_5192.jpg
De zij-uitbreidingen zijn bevestigd...
IMG_5193.jpg
Een totaalbeeld tot nu toe.
IMG_5194.jpg
Ik heb precies wat teveel pu-lijm gebruikt bij het inlijmen van de gordijnrails, het is erlangs komen opschuimen. Het stoort me enorm!!! Is denk dat ik het hout nog even zal opschuren en een extra laagje verf geven... Na enkele malen gebruikt te hebben zal de verf op die plaatsen waarschijnlijk toch beschadigd geraken, maar toch, ik wil het netjes af.

- - - Updated - - -

Ik ga de slotbouten nog moeten infrezen (die de tablet laten kantelen), zoals het nu is heb ik een probleempje als ik een plaat aan de zijkant wil bevestigen. De ladegeleiders blijven maar op zich laten wachten... Net nog een mailtje gestuurd om te vragen hoe het zit. Hopelijk komen die er nog aan voor het weekend. De asjes komen er ook maar niet aan. Ik denk er aan om de wielen misschien te bevestigen met behulp van zware slotbouten, moet dan niet wachten op die assen...
 

Jurjen

Actieve deelnemer
19 aug 2012
90
0
Ziet er al heel goed uit. zal binnenkort ook beginnen heb nu eerst de Paulk workbench gemaakt voor de grote projecten.
Binnenkort maar eens de foto's posten.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ziet er al heel goed uit. zal binnenkort ook beginnen heb nu eerst de Paulk workbench gemaakt voor de grote projecten.
Binnenkort maar eens de foto's posten.

Ik heb maar weinig plaats, daarom dat ik de mftc maak, gemakkelijk opgeruimd en neemt niet veel plaats in. Mijn auto kan dan eindelijk weer in de garage staan :). Ik ben benieuwd naar jouw werkbank.
 

Jan-Kris

Nieuw lid
21 jun 2011
5
0
Op de foto's kunnen jullie de mijne zien. Er moeten nog gaten in het werkoppervlak. Het onderliggende schap monteer ik bij transport voor de schuiven via domino's. Mijn push/pull geleiders van Hettich gingen vanzelf open op een hobbelig parcours en zwaargeladen systainers. Daarom deze oplossing. Eigenlijk is het zo slecht nog niet. De onderzijde van het onderliggende schap heb ik met betonplex geleiderails gemaakt, zo kan ik de mftc makkelijk in mijn bus schuiven.

Nu fixeer ik alles nog met een tec-7 riem, maar als ik er tijd voor maak, komen daar ingefreesde flightcase-vlinderslotjes op.
De uitbreidingstafeltjes wachten nog op hun profielen om in de rail geschoven te worden, maar aangezien ik (nog) geen freestafel heb, gebruik ik de mftc voorlopig zonder.

image.jpg
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
Hallo Jan-Kris, daar was ik nu juist benieuwd naar of de push/pull geleiders open gaan tijdens transport, ja dus. Dan hoef ik niet extra te investeren in duurdere geleiderails, maar kan ik beter op zoek gaan naar een alternatief. Ziet er strak uit trouwens jou MFTC.

Groet,

Arjan
 

Jan-Kris

Nieuw lid
21 jun 2011
5
0
Merci voor complimenten en ik zou die push/pull inderdaad niet meer doen moest ik het opnieuw doen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey Jan-Kris, heel mooi jouw mftc! Ik vreesde ook al dat de lades niet 100% gingen dicht blijven... Hoe heb je het scharnierpunt opgelost tussen het bovenblad en de poot? Ik heb de indruk dat er daar nog een stukje tussen zit die er bij mij niet zit... Ik heb bij de winkels in de buurt (al 4 gedaan) trouwens geen scharnieren kunnen vinden die mij aanstaan voor dit scharnierpunt. Ik kan er wel vinden van 4cm breed, maar de lipjes die de schroeven moeten ontvangen zijn dan maar amper 1.5cm, ik durf die niet te gebruiken. De poot zit er bij mij nu nog los onder.

Ivm het opengaan van de lades: voor de onderste lade had ik al snapmagneetjes voorzien, indien de lades opengaan zal ik ze gewoon voorzien van snapmagneetjes, dat klein extraatje zou het wel moeten houden denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.