Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Herzagen van 55cm breed 3,4 dik eiken van 5m lang

Wie, of welke zagerij kan voor mij 6 eiken planken van 34mm dik en ruim 55cm breed en 4,8m lang herzagen zodat ik steeds 2 planken heb van laten we zeggen 15mm dik?
    Voor je handen, hoofd en hart: Houten Bootbouw

Athanor
    Guest
    Hallo Bert,

Dat is een uitdagende klus hoor, dat gaat mijn Felder 510 niet redden lijkt me zo..... Enige waar ik dan denk is Jaap van Leersum uit Burgum. Maar die levert misschien liever het hout op maat... Is ook wel wat ver weg voor jou, ik denk dat je liever wat in Noord Holland zoekt. Genoeg forumleden die daar misschien wel wat weten. Even afwachten dus.

Veel succes en groet van Fons!

P.S. Als jullie wat moois maken op de werf, plaats je dat dan op het forum?

Ik denk dat nieuwe planke kopen haast goedkoper is,succes

Athanor
    Guest
    Bert kennende zal hij dat vast wel weten..... Vraag is: weet jij een goede zagerij in bijv. Noord Holland die ook kunnen herzagen met een forse bandzaag....?

Fons

Dit is normaal gezien een klus voor een "Woodmizer" of iets dergelijks, gaat met deze machines een stuk vlotter werken. De relatief dunne planken worden over de volledige lengte voldoende ondersteund door het bed en kunnen hier ook makkelijk geklemd worden, het zaaglint doet de rest

Ik had dat ook maar bedenk mij dat het zagen wel in het midden moet gebeuren. Als de planken iets krom staan of wat 'gebocheld' liggen, wordt de ene wel wat dikker dan de andere.
    Ik heb wel eens gehoord van een lintzaag die tussen twee rollen zaagt: de rollen lopen mee met de zaag en houden de zaag beter in het midden van het hout.
    Ken je dat?
    Voor je handen, hoofd en hart: Houten Bootbouw

Dit is normaal gezien een klus voor een "Woodmizer" of iets dergelijks, gaat met deze machines een stuk vlotter werken. De relatief dunne planken worden over de volledige lengte voldoende ondersteund door het bed en kunnen hier ook makkelijk geklemd worden, het zaaglint doet de rest
    De minimale maat die je kan zagen op een woodmizer is 25 mm.
    Als je hem dunner zaagt zitten de ijzeren klemmen in de weg.
    De lintzaag vind dat niet zo fijn.
    Mogelijk dat met enig vulhout dat weer op 15 mm gebracht kan worden.

ik heb wel is op een filmpje van rickkoorman gezien dat hij hout liet herzagen op z'n zaag met van die wielen waar het hout tussen loopt. misschien kan je hem even contacten misschien kan hij je verder helpen.
    groet jordi

Je zou het kunnen doen met een alaskan mill. Die laat je dan over de plank lopen en zorgt dat de ketting precies in het midden loopt.
    Je verliest dan wel veel ivm breedte zaagketting.....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Bootbouwschool Bekijk Berichten
    Ik had dat ook maar bedenk mij dat het zagen wel in het midden moet gebeuren. Als de planken iets krom staan of wat 'gebocheld' liggen, wordt de ene wel wat dikker dan de andere.
    Ik heb wel eens gehoord van een lintzaag die tussen twee rollen zaagt: de rollen lopen mee met de zaag en houden de zaag beter in het midden van het hout.
    Ken je dat?
    Ja, dat zijn herzaagmachines, zware lintzagen met aandrijfrollen erop. Maar 550mm hoogte zagen ?????? Ik vrees er voor.
    Het is geen alledaagse klus, er gaat sowieso wat geïmproviseerd moeten worden. Je loopt met de klus tegen de grens aan van wat nog kan of net niet. Garantie op succes gaat niemand kunnen geven vrees ik. Zo een mobiele lintzaag zie ik als enige valabele optie. Weinig zaagverlies, grote breedtes zagen is geen probleem en de prijs voor het zaagwerk valt ook mee. Klemmen kan desnoods zelfs met spanschroeven op het bed, tenminste als de zager meewil in het verhaal. Enig verloop in dikte bij het herzagen is niet uit te sluiten bij deze breedte vrees ik, 2 à 3mm ben je snel kwijt. Idem voor het juist in het midden zagen, ook hier kan wat afwijking ontstaan. Zijn het dosse planken of kwartierse? zijn de planken nog vlak of beginnen ze al te schotelen?

Ik begrijp dat je de delen zo breed mogelijk wil houden, vermoedelijk om huidgangen uit te zagen? Bij smaller hout was de klus anders een stuk eenvoudiger geweest

Mvg,

André

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten