Diep uithollen

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Bij het uithollen van een potje of vaas moet je vaak een ongemakkelijke houding aannemen, omdat je anders niet goed met de beitel uit de voeten kunt.
Nu vraag ik me af of het soms niet handig is om aan de achterkant van de draaibank te gaan staan, zodat je er makkelijker bij kunt.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij een kort bankbed is dit best wel een optie. Mijn kleinere draaibank draai ik naar me toe, zodat ik er als het ware achter sta. Bij een langer bankbed kun je op de draaibank gaan zitten. Ik vind dat echter niet zo comfortabel. Om je rug wat te ontlasten kun je ook met je heup steun zoeken tegen het bankbed.
Maar het blijft een lastige houding. Of een draaibank met een draaibare kop, maar ja................€.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hallo Jan,

Ik heb wel een draaibank met een draaibare kop, maar als ik een Bril gebruik, werkt dit dus niet.
Vooral bij wat grotere en zwaardere voorwerpen heb ik deze bril wel nodig.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik vind dat als je aan het einde van de bank kunt staan je het makkelijkste kunt draaien, zonder belemmeringen van het bed of postuur.

Lathe turning.jpg Lathe backside turning.jpg

Voor die reden heb Ik een buitenboord opstelling (setup) gemaakt en gebruik ik een Morse Conisch #4 voor vast zetten en aandrijving van mijn stukken.
Lathe outboard.jpg

Daardoor kan Ik mijn werkstuk zowel linksom als rechtsom laten draaien, het ander voordeel is dat Ik geen moeite heb met onderdelen aan de bank te schroeven, zoals een chuck of faceplate, Ik kan die makkelijk in de opening schuiven en dan vastzetten.

Lathe taper mounted.jpg

Ik heb wel die stukken allemaal zelf moeten maken, maar heb daar geen moeite mee.

Lathe MT and face plates.jpg

Om mijn faceplate makkelijk in het midden van een blok te kunnen zetten, heb Ik een losse center ervoor gemaakt, met een scherpe punt die Ik precies in het hout kan kloppen en dan mijn faceplate erover zetten en vast schroeven, werkt uitstekend.

Lathe faceplate en center.jpg Lathe MT 4.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Heb nu een onderstel voor mijn draaibank laten maken.
Het originele onderstel vind ik aan de lichte kant, daarom laten maken van UPN140.
Kan nu ook aan de kop van de bank gaan staan of aan de achterkant.
Werkt aanzienlijk prettiger.
foto-8.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.