Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Diep uithollen

Diep uithollen

Bij het uithollen van een potje of vaas moet je vaak een ongemakkelijke houding aannemen, omdat je anders niet goed met de beitel uit de voeten kunt.
    Nu vraag ik me af of het soms niet handig is om aan de achterkant van de draaibank te gaan staan, zodat je er makkelijker bij kunt.
    Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Bij een kort bankbed is dit best wel een optie. Mijn kleinere draaibank draai ik naar me toe, zodat ik er als het ware achter sta. Bij een langer bankbed kun je op de draaibank gaan zitten. Ik vind dat echter niet zo comfortabel. Om je rug wat te ontlasten kun je ook met je heup steun zoeken tegen het bankbed.
    Maar het blijft een lastige houding. Of een draaibank met een draaibare kop, maar ja................€.
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Hallo Jan,

Ik heb wel een draaibank met een draaibare kop, maar als ik een Bril gebruik, werkt dit dus niet.
    Vooral bij wat grotere en zwaardere voorwerpen heb ik deze bril wel nodig.

Als je achter de bank kan staan zonder te rekken, moet je dat zeker doen. Veel beter voor je rug. En draait veel beter.

ik ga soms half op het bed zitten om uit te hollen
    ben nog aan het denken om de kop verschuifbaar te maken zodat ik die helemaal tot aan het einde kan schuiven
    dan kan ik gewoon langs de zijkant staan

Er zijn brillen, die je buiten de bank kunt schuiven en vastzetten, zodat je wel met gedraaide kop kunt uithollen.
    Zie www.jockel-mechanik.de Bril met vier rollen. Wel wat een zware uitvoering en ...................€.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Is draairichting veranderen een optie?

Alleen als je een beveiliging tegen losdraaien hebt / gebruikt, want anders lopen de zaken uit de hand....

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik vind dat als je aan het einde van de bank kunt staan je het makkelijkste kunt draaien, zonder belemmeringen van het bed of postuur.

Lathe turning.jpg Lathe backside turning.jpg

Voor die reden heb Ik een buitenboord opstelling (setup) gemaakt en gebruik ik een Morse Conisch #4 voor vast zetten en aandrijving van mijn stukken.
    Lathe outboard.jpg

Daardoor kan Ik mijn werkstuk zowel linksom als rechtsom laten draaien, het ander voordeel is dat Ik geen moeite heb met onderdelen aan de bank te schroeven, zoals een chuck of faceplate, Ik kan die makkelijk in de opening schuiven en dan vastzetten.

Lathe taper mounted.jpg

Ik heb wel die stukken allemaal zelf moeten maken, maar heb daar geen moeite mee.

Lathe MT and face plates.jpg

Om mijn faceplate makkelijk in het midden van een blok te kunnen zetten, heb Ik een losse center ervoor gemaakt, met een scherpe punt die Ik precies in het hout kan kloppen en dan mijn faceplate erover zetten en vast schroeven, werkt uitstekend.

Lathe faceplate en center.jpg Lathe MT 4.jpg

Heb nu een onderstel voor mijn draaibank laten maken.
    Het originele onderstel vind ik aan de lichte kant, daarom laten maken van UPN140.
    Kan nu ook aan de kop van de bank gaan staan of aan de achterkant.
    Werkt aanzienlijk prettiger.
    foto-8.jpg

Forum Rechten