Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

maximale overspanning

Hoi,

ik ga een terrasoverdekking maken in eik zoals de engelse bijgebouwen ongeveer.
    De staande zowel als de liggende balken zijn allen 15cm x 15 cm.
    Nu is mijn vraag of één van de forumleden mij kan vertellen wat de maximale overspanning zou kunnen zijn in deze afmeting.Ik begin tegen een muur met een staander van 15, daarop de ligger van 15 ondersteund door een "curved beam" en dan 4.4 meter overspanning tot aan de volgende staander, maar ook weer ondersteund door een "curved beam".Zou dit doenbaar zijn zonder de kans te hebben om doorzakkingen te krijgen ,in de loop der tijd.
    Zo maak ik vier stuks verdeeld over een breedte van 6.8 meter.Hier bovenop komen dan duimse eiken planken, dan wpb en hierop dan roofing.Alle opmerkingen en suggesties hierover zijn uiteraard welkom.

groeten
    Stefke

Re: maximale overspanning

Hier staat een rekenprogamma voor balken:
    http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1013

Dat met die curved beams gaat dan wel wat extra draagkracht opleveren, lijkt me.

De balkenschuif waar Seek naar verwijst is erg goed voor het berekenen van draagkrachten. Ik zou uitgaan van een berekening van de gehele overspanning exclusief de gebogen steunen. Zie die maar als 'versiering'.

Er is in de balkenschuif echter limitaties. Hart op hart afstanden tusssen de balken kunnen niet groter zijn dan 60 cm. En met 6,8m en 4 balken kom je op ruim 2 meter hart op hart afstand tussen de balken. Dat is veels te ruim voor een dakterras. Ook al liggen er duimsdikke planken op. Verder kent de balkenschuif geen balken van 15 bij 15cm

Hoewel ik wel vermoed dat je met die constructie van jouw in je gedachte met wat grotere hart op hart afstanden kan werken. Ik zou toch even een constructeur zoeken en om een berekeningsadvies vragen. Ik neem aan dat je niet spontaan een etage lager wil zitten op je dakterras :mrgreen:

overspanningen zijn heel makkelijk te berekenen.
    Je gaat gewoon uit van 5cm per strekkende meter.
    Jij gebruikt eiken balken van 15 x 15 cm daar zou je met deze theorie dus 3 meter kunnen pakken, als je daar ook nog een gebogen balk onder maakt kan het zeker meer hebben dus doorzakken in jou geval. NEE dat gebeurt niet.

Dat is wel een heel simpele benadering. Stel dat de balk niet 15 bij 15 is maar 7 bij 15. Gaat je logica van 3 te overspannen meters dan nog steeds op? een balk van 15 bij 15 is een stuk steviger dan een balk van 7 bij 15.

hoi even een misverstand uit de wereld helpen :

@Zuma:
    het is bedoeld om een overdekt terras te hebben en niet om te gebruiken als dakterras dus enkel om onder te zitten en niet erop.

ik kan ook niet de sterkteklasse van Eik ,C20,invullen op die schuifbalk.
    dus heeft er misschien iemand een soort van rekenblad of formule hiervoor laat ook maar haren dan. Alvast bedankt

Zoals het er staat is de 15 x 15 de onderslag ik ga ervanuit dat hier een balklaag overheen komt.
    Is dit niet het geval dan zou ik maar een helm opzetten als je onderzit want dan zakt alles door als je een normale balklaag hanteert kun je uitgaan van 5 cm per meter en dan h.o.h 61 cm uit elkaar.(plaatmaat)

Aha de gedachte van jouw is dus dwars op de eikenbalken nog een balkenlaag te leggen. Ik zei al tegen Stefke dat de hart op hart afstand van de 4 eikenbalken te groot is (groter dan 2m). Ook al wordt het dak niet gebruikt als dakterras moet je wel rekening houden met een flinke load. Denk alleen al aan dakverzwaring om de dakbedekking niet te kunnen laten opwaaien en dan nog eens aan een lading sneeuw. Verder kan ik mij voorstellen dat je er af en toe op wil staan voor werkzaamheden....

Stefke wil niet met platen werken maar met sroken duimsdik hout. Dat is behoorlijk steviger dan platen. Toch adviseer ik Stefke om meer dan 4 balken te gebruiken om die hart op hart afstand te verkleinen als hij er geen extra balkenlaag overheen wil doen. Hoeveel extra even om advies vragen bij een constructeur. Ik gok met 1 a 2 extra balken dat je er wel bent.

En wat als ik 20 x 20 zou nemen?
    Wegens estetische redenen wil ik eigenlijk niet meer dan vier balken en ook geen ondersteuning in het midden.
    Dat idee van die helm lijkt mij nog het meest praktisch maar wat bij warme zomerdagen he
    Dit wordt nog een moeilijke beslissing dus.
    Of er moesten andere constructieve oplossingen zijn.

Forum Rechten