Metamorfose van een bijzettafeltje

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Inderdaad John, nog eens goed bekeken en je hebt gelijk.
Ik heb het over het hoofd gezien. Je hebt een punt.
Ik kan me dan aansluiten met wat Bri gedaan heeft.
Groetjes John.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Erg goed gelukt! Dat is een mooi tafeltje geworden met een meerwaarde door het hergebruik van de oude tafel en de reststukjes.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik veronderstel hier even dat je geen originele tulip side table van de architect/ontwerper Saarinen hebt verbouwd (dat zou ik persoonlijk een beetje zonde vinden):

Leuke metamorfose en goed hergebruik!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Ik veronderstel hier even dat je geen originele tulip side table van de architect/ontwerper Saarinen hebt verbouwd (dat zou ik persoonlijk een beetje zonde vinden):

Leuke metamorfose en goed hergebruik!

Hé Sam, ik vrees dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben....ik heb wel eens van die Saarinen gehoord, maar had die niet geassocieerd met dit tafeltje; heb daarom zojuist even ge-googeld, en het lijkt er inderdaad verdacht veel op. Ik weet nog dat het destijds een pittig duur tafeltje was. Heb ik nu cultureel erfgoed vernietigd? Zal ik het weer terug aan elkaar lassen?;);)
Scherp gezien van je!
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Prachtig verslag van een evenzo geslaagd project.

Heb - wederom - met jaloerse blikken naar je cirkelgeleider gekeken. Zo een zou ik ook mog wel eens willen hebben...

Hi Ekko, dank voor je reactie, en dat hulpstuk, had ik dat niet al eens omschreven? Hierbij mijn "werktekening":)

image.jpg

Nu alleen nog even maken....
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Mooi stappenplan van uw gerenoveerde bijzettafel.
Jammer dat je het plateau niet kon draaien met de draaibank. Ik zie dat je te weinig plaats had vanaf het centerpunt tot het bed.
Lamello's zou ik persoonlijk niet gebruiken. Deze zijn uit beuk vervaardigt en hun duurzaamheidsklasse is niet voor buiten. Weersomstandigheden hebben daar een invloed op. Zeker aan de onderkant bij regen, maar als je het iedere maal binnen zet is dat geen probleem.
Ik zou eerder geopteerd hebben voor een tand en groef op de kopkanten van ge segmenten die gemaakt werden.
Dit is mijn visie, maar zeker respect wat je gerealiseerd hebt Bri.
Sirjacobs Didier

Dag Didier, dank voor je commentaar, en helemaal mee eens dat er geen beuken lamellos in moesten. Hier nog een close-up van de teak biscuits/floating tenons, ja, hoe noem je nou zoiets...

image.jpg

Op de foto van de onderzijde van het blad zijn (met enige moeite) de teak-lamello's in de buitenring te zien:

image.jpg

Op het idee om het blad op de draaibank te maken was ik eerlijk gezegd niet gekomen, ben ook meer vertrouwd met de bovenfrees...
Groet, Bri
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bri,
de bovenste foto is een tand en groef verbinding. Eigenlijk kan je het ook een pen verbinding noemen, maar je hebt hier geen gesloten gat. Het is een groef in combinatie met een pennetje.
Vandaar een tand en groef verbinding is een geschiktere naam.
Wat betreft het draaien, je kon alles op een mdf of andeer soort plaatmateriaal gelijmd hebben met papier er tussen.
Natuurlijk zou je de buitenring en de tussenstukjes apart moeten gedraaid hebben.
Tussen de tussenstukken zou je uw verdelingsblokjes moeten laten zitten (ook vast gelijmd aan de plaat met papier) om geen afbrokkeling te hebben tijdens het draaien.
Hopelijk kan je u inbeelden wat ik u hier meegeef.
Groetjes Didier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.