Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Metamorfose van een bijzettafeltje

Al een tijdje heb ik een bijzettafeltje dat "overcompleet" is. Het dateert uit 1971, en was toen "modern", dwz. erg laag, en wit gespoten. Het bestaat uit een poot van gietaluminium, ca. 35 cm hoog, met een blad van 45 cm diameter, gemaakt van multiplex met een formica toplaag:

image.jpg

Ik vind het moeilijk om dingen die nog goed zijn zó maar weg te gooien, en heb lopen broeden hoe ik er iets bruikbaars van kon maken voor buiten op mijn terras. Het moest dan wel:
    A. 20 cm hoger worden,
    B. Een kleiner blad krijgen (diameter ca. 32 cm), en
    C. Passen bij de rest van mijn buitenmeubels, dwz. donkergrijs metaal in combinatie met teak:

image.jpg

Zoals op de eerste foto te zien is, heb ik de poot doorgezaagd, met de bedoeling daar een stukje teak tussen te zetten. Ik had aardig wat reststukjes teak liggen, en heb een tussenstukje van 20 cm gedraaid, en doorboord met een 8mm speedboor. Dat ging nèt, de boorgaten kwamen elkaar (ongeveer) in het midden tegen:

image.jpg

In het onderste deel van de metalen poot heb ik een gat van 6,8 mm geboord, en daar metrische draad van 8 mm in getapt, met zo'n drietraps tapsetje:

image.jpg

In dit gat zit nu een draadeind van 8 mm, dat het onder- en bovendeel van de poot met elkaar verbindt. Het tussenstuk van teak maakt het mogelijk om er spanning op te zetten. Ik had het teak expres iets "overmaat" gedraaid, zodat ik het -ná montage- met een spookschaafje precies "flush" met de metalen pootdelen kon schaven:

image.jpg

Het bovenste deel van de poot was makkelijk te doorboren, met een ronde multiplex klos kon ik het draadeind strak zetten:

image.jpg

Daarna het geheel geschuurd, en het witte metaal 2x gelakt met een restje hamerslagverf:

image.jpg

Voor het aanzicht vond ik het belangrijk om de overgang van metaal naar hout naadloos te laten verlopen:

image.jpg

Tot zover is alles aardig gelukt, volgende keer verder met het teakhouten blad...
    Laatst gewijzigd door bri; 14-05-14 om 20:48. Reden: Typo
    Hout Moet...

Begint er al weer modern uit te zien! Leuk om te volgen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat is een leuk project. Ik houd er ook van dingen te recyclen. Tot zover ziet het er veelbelovend uit.

Wat een verbetering, goed gedaan!

Het blad moest worden opgebouwd uit reststukjes, daarom heb ik een soort "sunburst" patroon bedacht, nl. een rond middenstuk, met 12 uitwaaierende segmenten van elk 30 graden. Daaromheen een smalle, verhoogde rand. Ben begonnen om de rand ruwweg te zagen op de lintzaag. Uit een plankje van 26 mm dik kon ik juist vier kwadranten halen. Aan de onderkant heb ik zelfgemaakte teakhouten lamello's gezet, om de boel een beetje bij elkaar te houden:

image.jpg

Na het uitharden van de (D4-bruis) lijm moest mijn zelfbouw cirkelfreeshulpstuk uit de kast komen om eea. rond te frezen, en te profileren:

image.jpg

Na het frezen heb ik de 12 segmenten uitgezet:

image.jpg

De segmenten (van circa 10 mm dikte) heb ik eerst ruwweg gezaagd op de lintzaag, en daarna mbv. een mdf malletje nágefreesd, het zit op elkaar met dubbelzijdig tape:

image.jpg

Toen een vellingkantje er aan geschaafd, later kom je er moeilijk bij:

image.jpg

Daarna alles met dubbelzijdig tape op een onderplaat geplakt, om de buitenrand te kunnen frezen:

image.jpg

Hier het frezen van de buitenrand, met een 8mm "spiral upcut bit":

image.jpg

Buitenrand is klaar:

image.jpg

Nu maar hopen dat het past, en jawel:

image.jpg

Het was een bewerkelijk klusje, maar we komen er wel, wordt vervolgd...
    Laatst gewijzigd door bri; 15-05-14 om 09:27.
    Hout Moet...

Om de segmenten vast te zetten moest er een groefje van 3 mm gefreesd worden. Op een freesje van Ecotools heb ik daarbij twee verschillende aanlooplagers gebruikt, een grote voor de groef in de buitenring:

image.jpg

De 12 segmenten gefreesd met een kleiner aanlooplager, voor een diepere groef. Om het werkstukje veilig te kunnen hanteren zit het opgesloten in een oud stuk Mdf:

image.jpg

Voordat ik ga lijmen nog even precies uitzetten met vulplaatjes:

image.jpg

Het teak blad heb ik met epoxy verlijmd op een kleiner multiplex onderplaatje. Had toevallig nog een reststukje met teak fineer. Dit plaatje dient ook om water uit de pootconstructie te houden. Teak koekjes van 3 mm zorgen voor de verbinding:

image.jpg

Dan nog een middencirkel uitfrezen:

image.jpg

En het gat waar deze in moet komen:

image.jpg

Na het drogen, en flink wat schuurwerk, is het blad op de poot aangekomen:

image.jpg

Even een close-up van het blad:

image.jpg

Het tafeltje is in zijn nieuwe habitat aangekomen:

image.jpg

Proost!

image.jpg

Een lang verhaal over een klein tafeltje, dank voor het meekijken, op naar het volgende project!
    Hout Moet...

Mooi tafeltje geworden en een mooi uitzicht.

Voor zo' n mooi stukje huisvlijt hoef je je zeker niet te schamen. Petje af.
    Inderdaad een mooier uitzicht, welke plas ligt daar voor de deur?

Mooi tafeltje, en netjes gemaakt, creatief en duurzaam hergebruik van de witte tafel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    En een mooi verslag!

mvg
    klaas

Forum Rechten