Iepen hollow form met ring of deksel met finial

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dit is een holle lager dan breed vorm gedraaid van Amerikaanse Iep, ook wel Witte Iep genoemd, de wand is maar enkele mm dik en het is dus een light gewicht.

Heb er een passende ring voor gedraaid van Honey Locust (Gleditsia) en ook een passende deksel van zwarte noten hout met een finial van been.

Hollow form Elm.jpg Hollow form with ring.jpg Hollow form with lid.jpg Hollow form lid open.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi Leo.
Prachtige structuur qua tekening van het hout, een super mooie vorm met een zeer goed passend dekseltje.
Zeker mijn ding. Respect voor het werk.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Heel mooi Leo.
Prachtige structuur qua tekening van het hout, een super mooie vorm met een zeer goed passend dekseltje.
Zeker mijn ding. Respect voor het werk.
Groetjes Sirjacobs Didier.

Dankjewel Jacob :D, Ik heb “Hollow turning” een paar keer gedaan, maar Ik geef er niet veel om, het doet me niet echt niets, Hier as in the states, is het al de rage, en dan zo dun mogelijk en een heel dun en breekbaar finial er op, volgens mij worden dat allemaal stof collecters :rolleyes:

Het is goed om het eens te doen, maar niet steeds maar weer in zogenaamd Navajo steil, nee niet mijn ding ;)
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo, je laat ons weer een mooi stuk draaiwerk zien. Stinkt het iepen in Canada ook?
Wat zijn de afmetingen, en wat voor beitels gebruikte je bij het uithollen?

Dank je Nico :), Iepen parfum, nee niet echt nice, maar dan ook weer niet zo slecht, heb veer erger gedraaid dan dat, dacht dat ik in de poesjes poep stond :eek:.

Ik heb hem niet meer, moest dat even opzoeken, 17cm X 8cm en ja het zijn allemaal schrapers die er voor gebruikt worden, Ik maak ze zelf, hier zijn een paar fotos's

Voor de grotere Holle Vormen word gereedschap staal (draaibeitels en dergelijke) gebruikt voor de punten, voor kleine kan bijna alle staal gebruikt worden, omdat er zo weinig hout uit gedraaid hoeft te worden, een kromme spijker kon voldoen ;)
Hollow Turning tools.jpg outrigger tools.jpg Home made turning tools.jpg Homemade tools.jpg

- - - Updated - - -

Hij is mooi. De tekening komt goed tot zijn recht.

Dankjewel Wim :), ja Iepen kan best wel mooi draaihout zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.