Gebruik platte beitel

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Even de vraag van Jan van Berkel beantwoorden over het gebruik van de platte beitel.
Op foto's, die ik gemaakt heb van het gebruik van de bedanbeitel zoals die op mijn verzoek door Wilco Flier (woodworker) is ontwikkeld, zie je de snijstand. Het vergt nogal wat oefening om met deze beitel om te gaan. Heb je het snijdend draaien één keer onder de knie, dan is deze beitel een uitkomst voor het draaien van b.v. vuren, grenen etc. Je krijgt een heel glad oppervlak.
Ik doe er even een foto bij van meerdere platte en afsteekbeitels.
De beitel van Wilco heb ik laten ontwikkeld in trapeze vorm. Zo ontstaat een bedan die ook prima afsteekt zonder rafelige randen.
Anders zie google de filmpjes van Martin Adomat (www.holzwerken.de). Hij geeft perfecte instructies over het gebruik van diverse beitels.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

P3160002.jpg

P3160003.jpg

P3160004.jpg

P3160005.jpg

De beitel in het midden is de bedan in trapeze vorm van Wilco naar mijn specificaties (bij hem te bestellen verwacht ik)
De platte beitels rechts zijn handgemaakt door Gläser in Olberhau (Erzgebirge)
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
Deze beitels zien er inderdaad wel robuuster uit dan de platte beitels die ik heb van Robert Sorby.
Bij het draaien van hard hout, zoals bijv robinia gebruik ik voorlopig toch nog de schraper.
Dit is bij mij de enige beitel die redelijk resultaat geeft en een mooie krul.

Waar zijn trouwens die zware platte beitels te koop?

groet
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.