Wat voor hout is dit?

desmodus

Nieuw lid
9 mei 2014
2
0
Hi allemaal.

Ik wil een tafel van balken gaan maken, en dacht dat ik gevonden had hoe ik het moest aanpakken. Bij een handelaar heb ik dikke steigerplanken gevonden, enkel klopt de kleur dan uiteraard niet (vurenhout?).
Nu heb ik een stuk meegekregen en ben daar met verschillende beitsen tegenaan gaan werken, niet tot het gewenste resultaat helaas.

Heeft er iemand een idee hoe ik een soortgelijke kleur in vurenhout kan krijgen, of moet ik op zoek gaan naar eiken balken?

Bedankt.

balken.jpg
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij is dit vurenhout dat verduurzaamd is, hetzij door te koken of met zuren bewerkt. Daarmee krijgt het een structuur en een kleur die niet zo gemakkelijk te herhalen valt. Als het door beits o.i.d. Zo op kleur is gebracht zou je het moeten kunnen benaderen. Hoe ziet het hout er uit als je het doorzaagt?

Fons
 

desmodus

Nieuw lid
9 mei 2014
2
0
Hi Fons, bedankt voor je reactie!
Het probleem is dat mijn vrouw dit hout op een plaatje in een tijdschrift gezien heeft, en ik hem moet gaan maken. Ik heb al beitsen in 'licht' en 'donker eiken' geprobeerd, maar dat werd toch heel geel/bruin.
Als ik nieuwe dikke steigerplanken koop, zijn deze heel licht geel. Zou ik deze met 'zuren' kunnen bewerken om ze donkerder te krijgen denk je? En waar koop ik de zuren?

Bedankt.
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat dit geen begaanbare weg is... Het verduurzamingsproces waar ik op doel is een industrieel proces dat je niet op werkplaatsniveau kunt nadoen. Enige waar ik aan denk is inderdaad een beits of misschien beter een geleurde lak in de juiste tint. Anders een donkerder houtsoort kiezen en er een echt meubel van maken.


Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk in dezelfde richting als Fons, verduurzaamd vuren. Het lijkt nog het meest op plato hout, vuren dat verduurzaamd is door het langzaam te koken. Het is een uitvinding van Shell, de suikers verdwijnen uit het hout en insecten etc hebben er dan geen trek meer in. De fabriek in Arnhem is echter failliet, maar her en der zijn er wel houthandelaren die het nog hebben liggen. Het is wel een stuk brosser als gewoon vuren.

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die kleur kan je op vuren benaderen met waterbeits, bijvoorbeeld Clou 172 berken met 162 donkergrijs in de verhouding (ongeveer) 2:1. Afwerken met Osmo mat of Iets dergelijks. Lukt nooit in een keer, paar proefstukken maken met verschillende verhoudingen.

Op grenen kan je beter eerst licht berken kleuren, laten drogen, licht schuren en dan met 161 (licht grijs) er over. Dat kort laten drogen en dan met doekje weghalen tot je de juiste dekking hebt. Kwestie van even klooien, lukt mij eigenlijk altijd wel.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.