Formaat/paneelzaag, postitie van de zijaanslag

bape

Nieuw lid
12 nov 2009
11
0
Hallo,

Als beginnend houtbewerker heb ik al de mogelijkheid gehad om panelen te zagen op een Robland paneelzaag.
Wat ik me afvraag is de positie van de zijaanslag.
Waar moet die best geplaatst worden bij welke gewerking?
Je kan die voor het zaagblad plaatsen, of ervoorbij.
Heeft met inklemming van de het materiaal te maken?
Is hier een regel voor?
Voor het afkorten gebruik je de aanslag niet.
Voor het op breedte zagen wel. Maar dan zie ik dat ze soms de aanslag voor de zaag brengen en soms tot erachter. (volledig evenwijdig aan het zaagblad)

Met vriendelijke groeten
Bart
 

tuoh

Oud hout
De positie van de zijaanslag word bepaald door het soort materiaal dat gezaagd word, en ook door de zaagwijze.

Bij het zagen van evenwijdige strips plaatmateriaal word de zijaanslag best ruim voorbij het zaagblad geplaatst.

Om massief hout te zagen in evenwijdige latten best de zijaanslag gelijk of iets korter met de achterkant van het zaagblad.Het hout krijgt dan de ruimte om te wijken als er spanning in zit.

Om dwars af te korten met de loopwagen kan de zijaanslag ook gebruikt worden, maar dan moet de zijaanslag voor het zaagblad blijven, zo niet dan loop je gevaar dat de afgekorte stukken weg gekatapulteerd worden richting gebruiker :x

Mvg,

André
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Mij is het zo geleerd als André zei, behalve dat voor het schulpen van massief hout de parallelgeleider niet voorbij het midden van het blad mag komen.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

De stand van de ( hulp)geleider is afhankelijk van het te zagen hout en manier van zagen. Tijdens het zagen van hout komen vaak spanningen vrij,waardoor de volgende problemen kunnen optreden:*De zaagsnede trekt dicht en het zaagblad wordt bij opkomende tanden afgeklemd. *De zaagsnede trekt open en het hout wijkt naar buiten uit,waardoor het klem komt te zitten tussen zaagblad en geleider.
Het klemmen tussen zaagblad en geleider wordt voorkomen door een juiste afstelling van de (hulp)geleider. Deze komt 10....20mm. voorbij het punt waar het hout wordt doorgezaagd.


Geurt.


-------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.