Kistje met schuine zwalustaarten

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Hallo medeforumleden,

Ik heb al een tijdje niet meer actief bijgedragen aan het forum, onder andere omdat vaak niets toe te voegen heb aan het meer dan behulpzame reacties van de meer ervaren mensen. Maar ik steek er genoeg van op en volg het nog dan ook met met interesse. Wat houtbewerken betreft ben ik gelukkig wel actief ;-)
Bij deze een kistje wat ik recentelijk gemaakt heb.

Met vriendelijke groet,

René
 

Bijlagen

  • kistjeSchuineZwaluwstaart3.jpg
    kistjeSchuineZwaluwstaart3.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 756
  • kistjeSchuineZwaluwstaart2.jpg
    kistjeSchuineZwaluwstaart2.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 747
  • kistjeSchuineZwaluwstaart1.jpg
    kistjeSchuineZwaluwstaart1.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 750
A

Athanor

Guest
Mooi hoor om dit een in de praktijk te zien gebracht! Ver weg in mijn geheugen ligt nog de opdracht op de ambachtsschool om hier uitslagen van te maken zodat je we een aardappelkistje met schuine kanten konden maken. Dit zelf echter nooit in de praktijk gebracht:( daarom zo mooi te zien dat jij dit gemaakt hebt!

Complimenten! Fons
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Bedankt voor de lovende woorden. Ik heb nog een aantal foto's van tijdens het maken. Helaas niet zulke hele goede kwaliteit. Het paneeltje en de bodem zitten in een groef. Om deze te maken heb ik een schraper gemaakt. Het werkte boven verwachting. Het is niet overal even zuiver geworden. Maar al met al ben ik tevreden over het resultaat.

DSC00489s.jpg
De schraper is uit een reststukje eiken gemaakt

DSC00488s.jpg
De schraper in actie
DSC00492s.jpg
Het kistje in de lijmklemmen

Groeten,

René

PS Zien jullie nu ook de foto's 2x?
 

Bijlagen

  • DSC00488s.jpg
    DSC00488s.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 610
  • DSC00489s.jpg
    DSC00489s.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 609
  • DSC00492s.jpg
    DSC00492s.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 608

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Prachtig , hoe het met gewone staartje zit is mij wel duidelijk maar hoe gaat het aftekenen van de staartjes als die onder een hoek staan .

Athanor heeft het over uitslagen dat krijg ik er ook van.... :p dus breng is wat licht in de zaak hoe doe je zo iets .
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Je kan inderdaad een uitslag maken en daarop de hoeken bepalen. Deze scan geeft aan hoe. (Staat in een Dropbox map, kan zomaar eens opgeruimd worden.) Het komt uit het boek 'Houtbewerken in de Praktijk' van E. Scott en W. Aalders.
Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg. Maar als je er rustig voor gaat zitten lukt het zeker.


Eigenlijk is het veel makkelijker om het uit te rekenen:


Verbindingshoek: 90 - atan( ( tan(B) * sin( alpha) ) / ( sin(A) + tan(B) * cos(A) * cos(alpha) ) )
Schuinekant boven/onder: 90 - atan( ( tan(A) * sin( alpha) ) / ( sin(B) + tan(A) * cos(B) * cos(alpha) ) )
:p

Gelukkig zijn er websites die het voor je uitrekenen :rolleyes: Ik heb deze gebruikt: http://www.pdxtex.com/canoe/compound.htm


Zeker de moeite waard om een keer te proberen.

Hey, nog iemand uit nijmegen. Leuk!

Volgens mij komen er nog meer forumleden uit de buurt van Nijmegen. Nog even en we kunnen onze eigen forumdag organiseren :D
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Knap gedaan! Je blijft er naar kijken en al kijkend ontdek je dat met alle schuinte het behoorlijk symmetrisch is.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het komt uit het boek 'Houtbewerken in de Praktijk' van E. Scott en W. Aalders.
Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg. Maar als je er rustig voor gaat zitten lukt het zeker.

Heb hetzelfde boek, vind dit echt een aanrader!
Heb zelf maandenlang elke avond enkele zwaluwstaartverbindingen gemaakt, om het in de vingers te krijgen.
De schuine zijn wel de moeilijkste, maar als je je hoofd er een beetje bij houdt en nauwkeurig werkt, goed te doen.
Heb nog enkele voorbeeldjes staan, maar mijn fotoapparaat laat het afweten de laatste tijd, dringend eens aan vernieuwing toe.

Mijn eerste 'schuine' had ik uiteindelijk toch nog een foutje, de koplijntjes van de staarten lopen niet evenwijdig met boven en onderkant.
Daarna eentje gemaakt zoals het moet, lukte wel goed.
Wou er ineens iets functioneels van maken, en had een zeepbakje in gedachten.
Een goeie zwaluwstaartverbinding steek je slechts één keer samen en moet direct goed zijn, vooral in zachte houtsoorten. (wanneer de staarten heel strak in de nesten passen comprimeert het hout zich een beetje, waardoor de passing nog beter wordt, dit is echter enkel mogelijk in zachte houtsoorten, harde houtsoorten gaan te snel splijten). Hierdoor kreeg ik pas bij het samenlijmen door dat de latjes die de 'bodem' van het bakje vormen iets te lang waren, waardoor de zwaluwstaarten niet perfect sluiten. Typische fout: eerst heel zorgvuldig de zwaluwstaartverbinding maken, en dan de latjes een mm te lang laten ;-)

Wat je kistje betreft: Strak werk, vind het model een beetje raar, maar 't geeft uiteindelijk wel een mooi resultaat.

Groeten,
Steven
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Eerlijk gezegd zijn de verbindingen wel vaker in- en uitelkaar geweest. Maar je hebt gelijk, dat komt het uiteindelijke resultaat niet ten goede. Er zijn ook een paar stukjes afgebroken.
Ik heb gemerkt dat het bij deze zwaluwstaart nog belangrijker is om alles precies af te tekenen en te zagen/steken. Een kleine afwijking zie je gelijk terug.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dat verhaal over die sinus cosinus en weet ik veel is aan mij niet besteed ben bij de stelling van P...... afgehaakt .
Ga in ieder geval is snorren naar het boek .

Overigens heeft Half-Inch Shy daar een item over

Maar helaas heb ik daar nog niet de energie voor omdat af kunnen kijken , maar dat is mijn probleem :-(
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
René,
Mooi staaltje van handwerk. Grote waardering van me.
Ik weet niet wat je in bezit hebt van machines, maar mocht ik dat maken, dan zou ik alles machinaal gaan uitvoeren omdat ik die mogelijkheid heb.
Wat me enorm opvalt in Nederland is dat er nog heel veel met zwaluwstaarten gewerkt wordt en dat bewonder ik ten zeerste.
In België zal men vlugger naar andere middelen grijpen. Ik denk aan deugels, lamello's, bastaardtand, ...
Het leuke is dat het ambachtelijke nog heel sterk toegepast zelfs als hobby bij de Nederlanders.
Op school in België worden er nog zwaluwstaarten aangeleerd, maar de schoolgaande jeugd is daar toch niet meer voor te vinden hoor.
Dit kan maar al te duidelijk zijn voor me want ik geef les houtbewerking aan een 7de jaar (= een uitgangsjaar naar de arbeidsmarkt toe +/- 19 jaar oud)
Zelfs het ambachtelijke is er nog weinig interesse.
Je hebt natuurlijk uitzonderingen.
Nogmaals René, proficiat met het resultaat.

PS: een mooi ambachtelijk groefschaafje.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Wat me enorm opvalt in Nederland is dat er nog heel veel met zwaluwstaarten gewerkt wordt en dat bewonder ik ten zeerste.
In België zal men vlugger naar andere middelen grijpen. Ik denk aan deugels, lamello's, bastaardtand, ...
.

Gun ons Nederlanders ook iets waar we beter in zijn, meestal delven we het onderspit, bijvoorbeeld indien het om Nederlandse taal gaat......:)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bert2,
Ik gun het jullie zeker. Daarvoor zijn we buren.
Een ander voorbeeld is het songfestival.
Nederland 2de zeker en België ook 2de maar achteraan dan in de preselecties om naar de finale te kunnen gaan.
Groetjes.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
'k Heb niet eerder terug geantwoord vooraleer ik enkele foto's kon plaatsen van de schuine zwaluwstaartverbindingen die ik maakte ;-)

Hier zijn ze:
IMAG0035.jpg

IMAG0036.jpg

IMAG0037.jpg

IMAG0038.jpg

Sorry voor de slechte kwaliteit van foto's, maar 'k moet het er maar mee doen. Als ik me eens heel rijk voel koop ik wel es een beter camera ;-).
Dit bakje is gemaakt in Red Alder, een Amerikaanse houtsoort waarvan ik ooit een partijtje opkocht.
Zoals ik hiervoor al ergens schreef: gezien de zachtheid van het hout wou ik de zwaluwstaarten enkel bij het lijmen samensteken, en de bodemlatjes bleken iets te lang, daardoor de kiertjes op de kopkanten. Voor de rest vond ik het wel een geslaagde oefening.

- - - Updated - - -

En dan nog de eiken versie, deze maakte ik eigenlijk het eerst, en daar zit een foutje in.
Hardere houtsoort: meerdere passingen mogelijk quasi zonder gevaar van afbrokkelingen...

IMAG0039.jpg

IMAG0040.jpg

IMAG0042.jpg

IMAG0043.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Steven,

die leraar houtsnijden gaf les aan leerlingen van het secundair onderwijs. Het voorbeeld is een illustratie van een veranderende mentaliteit.
Het statement is: indien je dat nu zou proberen , indien houtsnijden nog in het technisch /beroepsonderwijs zou gegeven worden, ( alleen Sint Jansberg in Maaseik heeft het nog), wordt je waarschijnlijk beticht van "vernieling van eigendommen" en een hoop gedonder krijgen. Vriendelijk vragen om tegen volgende les , na de uren , het gereedschap in orde te maken zal waarschijnlijk niet goed worden opgevolgd. Dus werken zonder dar gereedschap waardoor .......enz


groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een prachtig kistje Vener en ook een mooi technisch onderwerp!
De rest van dit draadje over opleidingen in Belgie heb ik op verzoek van Steven verplaatst naar een nieuw onderwerp. Steven vond dat o.a. zijn post's het onderwerp kaapten; een echte woodworking heer die Steven ;) .


jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.