Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Kistje met schuine zwalustaarten

Hallo medeforumleden,

Ik heb al een tijdje niet meer actief bijgedragen aan het forum, onder andere omdat vaak niets toe te voegen heb aan het meer dan behulpzame reacties van de meer ervaren mensen. Maar ik steek er genoeg van op en volg het nog dan ook met met interesse. Wat houtbewerken betreft ben ik gelukkig wel actief ;-)
    Bij deze een kistje wat ik recentelijk gemaakt heb.

Met vriendelijke groet,

René
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Athanor
    Guest
    Mooi hoor om dit een in de praktijk te zien gebracht! Ver weg in mijn geheugen ligt nog de opdracht op de ambachtsschool om hier uitslagen van te maken zodat je we een aardappelkistje met schuine kanten konden maken. Dit zelf echter nooit in de praktijk gebracht daarom zo mooi te zien dat jij dit gemaakt hebt!

Complimenten! Fons

Strak werk!
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Mooi gedaan.

Hey, nog iemand uit nijmegen. Leuk!

Mooi kistje, strak uitgevoerd

Wow...die vorige was mooi maar dit is ook weer een schoonheid !! Indrukwekkend

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik ben vol bewondering. Of ik de vormgeving mooi vind weet ik niet, toch is het een lust voor het oog. Ja..... indrukwekkend.

Mvg
    klaas0639

Bedankt voor de lovende woorden. Ik heb nog een aantal foto's van tijdens het maken. Helaas niet zulke hele goede kwaliteit. Het paneeltje en de bodem zitten in een groef. Om deze te maken heb ik een schraper gemaakt. Het werkte boven verwachting. Het is niet overal even zuiver geworden. Maar al met al ben ik tevreden over het resultaat.

DSC00489s.jpg
    De schraper is uit een reststukje eiken gemaakt

DSC00488s.jpg
    De schraper in actie
    DSC00492s.jpg
    Het kistje in de lijmklemmen

Groeten,

René

PS Zien jullie nu ook de foto's 2x?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Prachtig , hoe het met gewone staartje zit is mij wel duidelijk maar hoe gaat het aftekenen van de staartjes als die onder een hoek staan .

Athanor heeft het over uitslagen dat krijg ik er ook van.... dus breng is wat licht in de zaak hoe doe je zo iets .

Je kan inderdaad een uitslag maken en daarop de hoeken bepalen. Deze scan geeft aan hoe. (Staat in een Dropbox map, kan zomaar eens opgeruimd worden.) Het komt uit het boek 'Houtbewerken in de Praktijk' van E. Scott en W. Aalders.
    Ik moet zeggen dat ik het in eerste instantie niet voor elkaar kreeg. Maar als je er rustig voor gaat zitten lukt het zeker.

Eigenlijk is het veel makkelijker om het uit te rekenen:

Verbindingshoek: 90 - atan( ( tan(B) * sin( alpha) ) / ( sin(A) + tan(B) * cos(A) * cos(alpha) ) )
    Schuinekant boven/onder: 90 - atan( ( tan(A) * sin( alpha) ) / ( sin(B) + tan(A) * cos(B) * cos(alpha) ) )

Gelukkig zijn er websites die het voor je uitrekenen Ik heb deze gebruikt: http://www.pdxtex.com/canoe/compound.htm

Zeker de moeite waard om een keer te proberen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    Hey, nog iemand uit nijmegen. Leuk!
    Volgens mij komen er nog meer forumleden uit de buurt van Nijmegen. Nog even en we kunnen onze eigen forumdag organiseren
    Laatst gewijzigd door Vener; 15-05-14 om 21:01.

Forum Rechten