trespa monteren op bestaande boeidelen?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik woon op een hoekhuis, aan mijn tuin grenzen garages. Nu zitten daar boeidelen waarop hardboard zat vastgespijkerd en gelijmd. Dit zag er niet uit dus ik heb dit verwijderd. Nu zit ik met boeidelen waar allemaal lijmklodders op zitten. Nu wil ik hier trespa/ hpl op schroeven, want dan is het meteen netjes afgewerkt en heb ik er geen omkijken meer naar. Maar nu mijn vraag: Kan ik het trespa er gewoon zo opschroeven of is het beter om het bestaande boeideel te verwijderen, dan te ragelen en dan de trespa er tegenaan te schroeven? totaal gaat het om zo een 10 meter van 24 cm hoog.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het hangt ervan af wat onder die boeiborden zit. Hou rekening dat trespa ook kan uitzetten bij warm weer. Gebruik zeker de passende schroeven dat trespa voorschrijft.
De te voorboren gaten voor de trespaschroeven moeten voldoende groot genoeg zijn zodanig dat er uitzetting in de geboorde gaten kunnen gebeuren.
Trespa dat je tegen elkaar wilt plaatsen moet ook een minimum van elkaar zijn. Trespa kan gemakkelijk op lengtes van 3 meters 1 cm uitzetten. Werk dan met een schaduwvoeg van 1 cm en plaats wat TPC achter/tussen.
Als je dit niet op zal volgen, zul je zeker problemen hebben.
Ik geef u de raad om je heel goed te informeren alvorens te beginnen.
2én ding is zeker, je zal geen onderhoud meer hebben aan die boeiborden.
Hopelijk heb ik u wat goede raad kunnen geven.
Groetjes Sirjacobs Didier (België)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als de boeidelen aan de achterkant kunnen ademen, kan je de trespa er gewoon op schroeven.Houdt de trespa aan de onderkant een paar mm langer, zodat regenwater niet terug kan lopen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Trespa ventilerend aanbrengen, dus niet rechtstreeks op de boei. Zie ook de verwerkingsvoorschriften.
Een verticaal strookje trespa erachter hoh 600 mm en daar doorheen schroeven is een optie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als je geen nieuwe daktrim aan wil brengen neem je 6mm plaat, zaag er een schuin kantje aan zodat dit achter de trim valt,zoals gemeld dpc folie achter de naden , schroefgaten 8mm, trespaschroeven erin, iets overlengte aan de onderkant, is goed voor jaren onderhoudsvrij.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Achter de naden hoort trespaband, dit maakt de naad waterdicht door de waterkeringen en is ook uv bestendig, dit geldt niet voor dpc folie geloof ik.

En zoals gezegd is ventileren noodzakelijk achter trespa.

http://img.tweedehands.nl/f/preview...-b-36-mm-geschikt-voor-hpl-vh-merk-trespa.jpg

En om het trespa achter de trim te laten vallen kan je ook een aluminium stoelprofiel toepassen, zoiets:
http://www.praxis.nl/bouwmaterialen...b?img=images/21/8804147822622.jpg&w=384&h=384

Als wij bestaande boeidelen/windveren moeten bekleden doen we dat meestal met zetwerkkappen die we laten maken op maat. Je hebt dan geen lelijke naden, minder/geen schroeven in het zicht en je drukt het zo achter de trim. Ook hier geld dat ventilatie noodzakelijk is.
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
In het verleden heb ik trespa platen vastgezet met een soort kunststof pluggen die zichzelf vastklemmen:

Weet niet of die nog te krijgen zijn
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 326

jjjlll

Actieve deelnemer
Het adres trespa plaatsingsgids is op de woordworkingsite niet correct, vanwege blokhaken in het adres:
koningsblaauw.nl/upload/files/TRESPA_Plaatsingsgids_NL[1].pdf

regel kopiëren en in je browser adres zetten, werkt wel
Joep
 
Laatst bewerkt:

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Ik zou zelf voor rockpanel 6mm kiezen deze kun dus wel direct op het bestaande hout lijmen aangezien het een ademende plaat is.
Beginnen met een h profiel deze steek je tussen je kraal en boeibord.
Op de stuiknaden epdm band van rockpanel plakken 4/5mm naadje houden (tegen elkaar mag ook bij rockpanel maar vind ik niet mooi)
Stroken lijmen met met een hightack of innotec powerbond of de rockpanellijm
Voordelen:Verkrijgbaar in ral kleuren
Licht van gewicht
Makkelijk met handgereedschap te bewerken.
Wij gebruiken haast niet anders meer.
Pas alleen op met lange stroken het is wat breekbaarder dan trespa en hpl stroken
Ook is later eventueel makkelijker te schilderen als dat zou willen.

gr peter
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
bedankt voor alle reactie!
de trespa plaat kan ik precies onder de daktrim steken dus dat is geen probleem
als ik het zo lees kan ik de plaat dus direct op het oude boeideel schroeven, uiteraard met de speciale trespaschroeven.
nu zit ik nog met een paar vragen:

1. wat is een schaduwvoeg?
2. als ik de platen ong. 1 cm van elkaar bevestig. dan zit ik toch met een lelijke naad?, hoe los ik dat op?
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Schaduwvoeg is het naadje tussen de platen (gelijk is ongelijk)
Die naad heb je nodig voor het werken van de trespa.maar voor boeiborden is een duimstoklid op zijn kant voldoende(5a6mm)
Trespa moet je altijd ventilerend aanbrengen op de ondergrond.
Hiervoor moet je dan voegenband/rubber gebruiken.
Daarom gebruiken wij dus rockpanel lees bovenstaande post

En als je de plaat achter je trip doet heb je kans dat je zink niet voldoen kan uitzetten en krimpen met op termijn scheurtjes in je zink.
 
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Hallo ik heb dit draadje met belangstelling gevolgd, alleen zit ik nu met de volgende vraag waarom moet trespa altijd geventileerd worden aan gebracht. Ik dacht als je b.v . 6 mm trespa rechtstreeks op de boeiboord schroeft( wel trespa schroeven gebruiken) dit wel worden gedaan zonder nadelige gevolgen. Ik ga er van uit dat de trespa onder de rand van de dak trim zit.


Groetjes marc
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Trespa is een harde zeer dichte plaat die aan de achterzijde kan condenseren hierdoor kan als je het koud op elkaar schroeft het eventueele vocht niet weg en zal de hout constructie gaan rotten.
Door om schrijft trespa ook voor om aan beide zijde van de plaat de zelfde klimaatsituatie te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als de houten ondergrond dekkend geschildert is, is hij aan die kant al gesloten, het hout ademt aan de niet geschilderde achterkant.Mijn langste projecten zitten al een jaar of twintig zonder problemen of onderhoud. Het achterliggende hout is nog steeds niet verrot, dus ik denk dat het niet zo erg is als je de trespa direct op de boeidelen schroeft. Met het werken valt het met zulke stroken ook erg mee.Gaten 8mm boren , trespaschroeven gebruiken, stootnaden 6mm.
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
Wat chevy 66 zeg ben ik helermaal mee eens.
boeiboarden er afhalen kan wel eens een hoop werk opleveren.
Is wel veel minder werk.
en denk zelf dat je heel wat jaren vooruit kan.
anders rockpanel gebruiken. Zoals timmertje zecht.
dat is ook te spijkeren. Is ook weer wat minder werk als lijmen.
nou succes met je keuze.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.