Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

trespa monteren op bestaande boeidelen?

ik woon op een hoekhuis, aan mijn tuin grenzen garages. Nu zitten daar boeidelen waarop hardboard zat vastgespijkerd en gelijmd. Dit zag er niet uit dus ik heb dit verwijderd. Nu zit ik met boeidelen waar allemaal lijmklodders op zitten. Nu wil ik hier trespa/ hpl op schroeven, want dan is het meteen netjes afgewerkt en heb ik er geen omkijken meer naar. Maar nu mijn vraag: Kan ik het trespa er gewoon zo opschroeven of is het beter om het bestaande boeideel te verwijderen, dan te ragelen en dan de trespa er tegenaan te schroeven? totaal gaat het om zo een 10 meter van 24 cm hoog.

Het hangt ervan af wat onder die boeiborden zit. Hou rekening dat trespa ook kan uitzetten bij warm weer. Gebruik zeker de passende schroeven dat trespa voorschrijft.
    De te voorboren gaten voor de trespaschroeven moeten voldoende groot genoeg zijn zodanig dat er uitzetting in de geboorde gaten kunnen gebeuren.
    Trespa dat je tegen elkaar wilt plaatsen moet ook een minimum van elkaar zijn. Trespa kan gemakkelijk op lengtes van 3 meters 1 cm uitzetten. Werk dan met een schaduwvoeg van 1 cm en plaats wat TPC achter/tussen.
    Als je dit niet op zal volgen, zul je zeker problemen hebben.
    Ik geef u de raad om je heel goed te informeren alvorens te beginnen.
    2én ding is zeker, je zal geen onderhoud meer hebben aan die boeiborden.
    Hopelijk heb ik u wat goede raad kunnen geven.
    Groetjes Sirjacobs Didier (België)

Als de boeidelen aan de achterkant kunnen ademen, kan je de trespa er gewoon op schroeven.Houdt de trespa aan de onderkant een paar mm langer, zodat regenwater niet terug kan lopen.

Trespa ventilerend aanbrengen, dus niet rechtstreeks op de boei. Zie ook de verwerkingsvoorschriften.
    Een verticaal strookje trespa erachter hoh 600 mm en daar doorheen schroeven is een optie.
    sometimes you just need a bigger hammer

Als je geen nieuwe daktrim aan wil brengen neem je 6mm plaat, zaag er een schuin kantje aan zodat dit achter de trim valt,zoals gemeld dpc folie achter de naden , schroefgaten 8mm, trespaschroeven erin, iets overlengte aan de onderkant, is goed voor jaren onderhoudsvrij.

Achter de naden hoort trespaband, dit maakt de naad waterdicht door de waterkeringen en is ook uv bestendig, dit geldt niet voor dpc folie geloof ik.

En zoals gezegd is ventileren noodzakelijk achter trespa.

http://img.tweedehands.nl/f/preview/...erk-trespa.jpg

En om het trespa achter de trim te laten vallen kan je ook een aluminium stoelprofiel toepassen, zoiets:
    http://www.praxis.nl/bouwmaterialen/...pg&w=384&h=384

Als wij bestaande boeidelen/windveren moeten bekleden doen we dat meestal met zetwerkkappen die we laten maken op maat. Je hebt dan geen lelijke naden, minder/geen schroeven in het zicht en je drukt het zo achter de trim. Ook hier geld dat ventilatie noodzakelijk is.
    Laatst gewijzigd door bjorn; 11-05-14 om 20:16.

waarom niet lijmen? heb je in niet die vieze lelijke schroeven overal en meteen geventileerd.

In het verleden heb ik trespa platen vastgezet met een soort kunststof pluggen die zichzelf vastklemmen:

Weet niet of die nog te krijgen zijn
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails image.jpg  
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

nog een uitgebreide instructie: http://www.koningsblaauw.nl/upload/f...atsingsgids_NL[1].pdf
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Het adres trespa plaatsingsgids is op de woordworkingsite niet correct, vanwege blokhaken in het adres:
    koningsblaauw.nl/upload/files/TRESPA_Plaatsingsgids_NL[1].pdf

regel kopiëren en in je browser adres zetten, werkt wel
    Joep
    Laatst gewijzigd door jjjlll; 12-05-14 om 11:36.

Forum Rechten