gesegmenteerde pot padoek/mutynye

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

hier weer eens een gesegmenteerd project. laatst tijd weinig potten gemaakt maar vooral ballen en doosjes.

hier wat foto's van de ontwikkelingen



volgende foto's volgen zsm, we gaan straks de ringen vlakken en lijmen.

rick

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
nog wat een foto van de gelijmde ringen, totaal 18 ringen met elk 20 segmenten. er komt geen feature-ring. onderin de vaas is het vooral bruin hout , dit loopt over in het rode hout. hopelijk krijg ik dan een kleurverloop wat er goed uitziet. dit zullen we kunnen zien over een paar dagen.
het is erg jammer met zulke projecten dat je niet snel door kan werken en eigenlijk vaak "wacht"tijd hebt van het drogen van de lijm.

Attached files
 

woodpecker

Actieve deelnemer
24 okt 2009
64
0
Hoi rick
ziet er veelbelovend uit, en inderdaad je moet langer wachten tot de lijm
droog is .vaak is de kleurstelling van de ringen moeilijk.
Je ziet het mooie resultaat als je gaat draaien , dat vind ik vaak al spannend,en hoe verder je
met het draaiwerk komt hoe mooier het effect wordt en zei je de tekening van het hout
mooier worden.
ik ben benieuwd naar de rest van de foto s en het eind resultaat.
Veel succes met je prachtig draaiwerk ik volg je wel via dit forum.




groetjes woodpecker.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Rick.
Jonge wat een geduld - al die kleine stukjes - er hoeft ook maar iets te verschuiven en tot je schrik zie je dat pas bij het draaien.
Ik heb dit wel eens gezien bij Anton Hulst in Lelystad: http://www.houtdraaifotos.nl.
Ik beperk me maar tot stroken om via het draaiwerk een mooi effect te bereiken, zoals bij nieuw werk op mijn site: http://www.arstorno.nl
Ben benieuwd hoe het wordt. Neem je 16/1 iets mee naar Lemmer om te laten zien??
vr.gr.
Jan.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hier dan de volgende stap. alle ringen heb ik gevlakt op de draaibank. daarna geschuurd op een plaat mdf met k80 schuurpapier erop gelijmd.
de ringen toen stuk voor stuk op elkaar gelijmd tot ik twee halve potten gehad. deze twee helften op elkaar gelijmd. ik hoop morgenavond de pot af te kunnen werken. ik hou jullie op de hoogte.
rick

Attached files
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

De vorm van de pot vind ik eerlijk waar schitterend en de tijd en kunde die er in zijn gegaan zijn bewonder ik zeker
al vind ik 1 ding dan wel jammer: de samestelling van de blokjes / kleuren ten opzichte van elkaar zit niet echt een bepaalde vollegorde / tekening in, maar dit is meer een kwesti van persoonlijke smaak dan iets anders denk ik

Ik ben benieuwd naar foto's waarop hij helemaal afgewerkt is

Groetjes,
Gert-Jan - Woody
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
klaar!!! jemig wat een klus!! de pot is ongeveer 35 cm hoog en 29 cm breed. wanddikte is overal 12 mm , alleen de onderkant is wat dikker. nu de pot klaar is zie ik dat er wat segmenten niet mooi recht zitten maar ja wat valt er nu nog aan te doen he?? het ontwerp qua kleurstelling is naar een ontwerp wat ik gemaakt had. de volgende pot zal kleiner worden, hier wil ik gaan proberen om wat segmenten later uit te halen zodat men door de pot heen kan kijken. hoe ik dit precies ga maken moet ik nog even uitdenken. mocht iemand nog vragen/opmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.
groetjes

rick

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb net eens naar de foto zitten kijken maar het geeft niet goed weer hoe de pot er in het echt uit ziet.De pot is nu dus klaar maar is eigenlijk te groot om ergens neer te zetten, hahaha. de kinderen spelen er wel graag mee, er past lekker veel playmobiel in. tja , als de pot maar gebruikt wordt. mijn vorige schaal heeft bijna een week als hoofddeksel voor mijn dochter gefungeerd.

rick
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
rickkoorman zei:
hier dan de volgende stap. alle ringen heb ik gevlakt op de draaibank. daarna geschuurd op een plaat mdf met k80 schuurpapier erop gelijmd.
de ringen toen stuk voor stuk op elkaar gelijmd tot ik twee halve potten gehad. deze twee helften op elkaar gelijmd. ik hoop morgenavond de pot af te kunnen werken. ik hou jullie op de hoogte.
rick
ik bekeek je opspankop en vroeg me af wat voor merk het is ,de opspankop lijkt mij heel sterk en betrouwbaar te zijn ,en waar je hem hebt gekocht ?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik werk met twee chucks. de ene is een vicmarc en de andere is merkloos. ik heb begrepen dat het een "stronghold"chuck is maar dit zegt mij verder niets. een 3 maanden geleden heb ik een draaibank met erg veel toebehoren gekocht waaronder deze chucks.

ik werk het meeste met chucks en soms met een opspanplaat, deze heb ik in twee maten liggen.

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Soms is het echt hardstikke leuk om de oudere posts weer eens door te lezen.... Ik was deze pot al helemaal vergeten....Krijg ineens sterk de behoefte om weer eens een enorme pot te gaan maken.....
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zit ik het draadje te lezen, en denk: zo, Rick is weer lekker bezig. Van pepermolens naar potten.
Blijkt het al vier jaar oud te zijn. :p
Maar wel een mooi project!
Zoiets zou ik ook nog wel eens willen doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.