Eenvoudig salontafeltje in eik.

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Lengte, breedte en de hoogte waren bepaald door de klant, voor de rest mocht ik hem eens verrassen.
Het werd een tafeltje met schuine poten, nog iets vergeten te vermelden, de laden moesten wel op de kop van de tafel komen.


001.jpg004.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooi klassiek geheel! Ga je donker afbeitsen of een blanke afwerking?

Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Dat is een mooi tafeltje geworden, Rudy! Lopen de laden "hout-op-hout", of met geleiders? Heb je daar nog foto's van? Ik zou het zelf afwerken met blanke Osmo o.i.d, maar wellicht heb je al een ander plan. Groet, JaapBri
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
De afwerking is vr de klant.
Tafeltje ging donker gebeitst worden , ongezien.
Maar nu komt de twijfel, mevrouw willen het houden gelijk het nu is ,zal niet gemakkelijk zijn.

- - - Updated - - -

Ïk vind het persoonlijk jammer dat het randje om de lade niet aan de zijkant terug komt, of andersom, dat het strakke van de zijkant niet aan de ladekant terugkomt.

Goed idee, dat zal dan vr het volgende tafeltje zijn, want er staat er nog zo een op het programma
 

Bijlagen

  • 007.jpg
    007.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 580

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een mooi salontafeltje en keurig uitgevoerd.
Een kritisch puntje, maar dit is dan ook mijn visie. Ik zou net zoals Jurriaan de lange zijkanten hetzelfde laten uitzien zoals de korte/ladekanten.
Ik zie dat je dit al zou opnemen in uw volgende salontafeltje en dit zal je zeker achteraf wel ervaren als een positief punt.
Al doende leert men.
Toch een dikke proficiat met het resultaat.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Mooi tafeltje!
goede opmerkingen van de forumleden wat betreft de afwerking. Persoonlijk zou ik het blad iets verder laten oversteken..

hoe laat je de lades glijden?
Kaarsenvet?
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Mooi tafeltje!
goede opmerkingen van de forumleden wat betreft de afwerking. Persoonlijk zou ik het blad iets verder laten oversteken..

hoe laat je de lades glijden?
Kaarsenvet?

Ja Ja kaarsenvet.
Ik ga proberen aan die zijkant nog wat te doen,wel in overleg met de toekomstige eigenaar natuurlijk.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Weer een moie Rudy,

blad zelf gemaakt?

Ik zou de zijkanten niet zo hoog maken, tafeltje wordt precies wat zwaar? Of een groefje trekken 1 cm van onderkant vd plank?

licht wit beitsen en olien?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik zal het een en ander verduidelijken;
De zijkant van de tafel zag er oorspronkelijk zo uit
001.jpg

Maar toen kwam de klant af met de vraag om de laden zo groot mogelijk te maken, dus moesten de poten maximaal naar buiten en de zijkant kon niet meer gebruikt worden, daar je toen de ladegeleider zag.
Ja wat zeggen ze altijd ”klant is koning”
Daardoor heeft het blad in de breedte niet veel oversteek.
Mvg,
Rudy

- - - Updated - - -

Blad is zelgemaakt.
Afwerken is er niet bij ,wil de klant zelf doen.

Weer een moie Rudy,

blad zelf gemaakt?

Ik zou de zijkanten niet zo hoog maken, tafeltje wordt precies wat zwaar? Of een groefje trekken 1 cm van onderkant vd plank?

licht wit beitsen en olien?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heel mooi tafeltje Rudy! Het nadeel van het volgen van al jullie prachtige werken is wel dat ik dan ook zoiets wil maken en dat ervaring me tekort schiet...:mad:
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Mooi werk, en eikenhout blijft naar mijn smaak toch een van de beste en mooiste meubelhoutsoorten.
Ik heb een goed advies voor je. Gratis!
Je schrijft ergens, dat je klant het eigenlijk wil laten zoals het nu is.
Terwijl het oorspronkelijke plan was om het donker te beitsen.
Onbehandeld laten is natuurlijk geen optie.
Ik attendeer je op het product Rigostep Skylt ultramatt. 2-componenten overigens, met een wat typische mengverhouding van 1:20 (gewichtsdelen).
Dat heb ik zelf onlangs op verschillende eiken meubelstukken gebruikt en bevalt erg goed.
Het is vrijwel onzichtbaar! Het vormt geen glimmende laag: ultramat, inderdaad.
Toch geeft het een harde, slijtvaste bescherming, het is polyurethaan-vernis.
Drie lagen. Omdat het na droging zo goed als onzichtbaar is, is het aanbrengen niet zo heel kritisch.
Van kwaststrepen bv heb je geen last.
Typisch een product, dat je klant dus zonder bezwaar zelf kan toepassen.
Hoewel ik voor mij het liever zelf zou doen, om het meubel geheel kant en klaar af te leveren, maar goed, dat is verder jouw zaak.
Succes ermee!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik heb Skylt ook al gebruikt;

op delen die niet aangeraakt gaan worden blijft dat ongelloflijk mat (zelfs gebruikt op mijn voordeur; eik, blank geschuurd en enkel Skylt erop) dat ziet er uit alsof er een blanke eiken deur onbehandeld inzit.

Maar ik heb Skylt ook op een tafel gezet, na anderhalf jaar gaat hij toch blinken hoor.

In het begin prachtig mat, houdt ook echt lang, maar een eettafel, die dagelijks bvb een tweetal keer wordt gebruikt blijft olie nog altijd het beste.

Een salontafeltje is weer zoiets er tussen in.

Nerflander, op welk soort meubel heb jij die Skylt gebruikt?

Uit alle testen op matte vernissen, komt Skylt trouwens naar voren als de absolute nr 1, alle vergelijkingen geven aan dat Skylt bij opzetten , na verloop van tijd en na gebruikt altij dhet meest mat blijft van alle.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ha, mooi: gebruikerservaring. Dankje, bartg.
Dat van dat op den duur gaan glimmen wist ik niet, ik ga het in de gaten houden.
Ik heb het gebruikt op een bijzettafeltje, een dressoir en een salontafel.
Binnenkort denk ik het toe te passen op een eettafel en een kast, maar ik zal mijn klant waarschuwen!

Als het is gaan glimmen, kun je dan bijvoorbeeld een tafelblad niet opschuren en een nieuwe laag Skylt aanbrengen?

Trouwens, welke olie gebruik je dan, hoe verwerk je het, en waarom vind je olie het beste?
 
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Nerflander,

tuurlijk kan je het terug opschuren,

zoals met alle matte vernissen, gaat ook Skylt op de plekken die veel aangeraakt worden, glimmen.

Onze eettafel is ondertussen zo een prachtig voorbeeld. Vertrokken van diep matt, nu zo goed als nergens meer matt.

Waarom ik olie kies; ook olie wordt glimmend, maar dat is supermakkelijk bij te werken.

We hebben thuis een andere tafel, eik, gezandstraald, geolied, als die ergens begint te glimmen, gewoon effe inzepen met WOCA parketzeep.

, Alhoewel olie misschien nog sneller gaat glimmen dan Skylt, is het bijwerken met die zeep supersnel gedaan, na anderhalf jaar olie heb je dan nog steeds een perfect matte tafel, terwjl Skylt het opgeeft.

Maar zoals gezegd, eiken gezandstraalde voordeur, na anderhalf jaar met ene strnage en een zachte winter; niks te zien , lijk tgewoon onbehandeld hout.

In Skylt zit trouwens een heel klein beetje wit pigment, zo goed als onzichtbaar, maar dat pigment kleurt de dipere nerven witter, ik denk dat ze dat doen om vergeling door UV licht wat tegen te werken, truukje werkt wel perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.