zaagtafel kopen, maar welke? Makita MLT100?

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Hoi

ik wil een zaagtafel kopen, met name om plaatmateriaal op maat te zagen, dus het moet niet een te klein ding zijn. En, op verstek zagen is ook handig. Belangrijkste is dat de tafel nauwkeurig en recht is. Heel veel meer eisen heb ik niet. Mijn oog was gevallen op een makita mlt100 (makita is normaliter erg fijn&betrouwbaar naar mijn mening, vandaar dat mijn zoektocht daar was begonnen). Maar na het lezen van enkele reviews op internet, twijfel ik of dit wel zo'n beste keuze is. Het schijnt dat dit apparataat niet erg nauwkeurig is. Vandaar dat ik de vraag hier neerleg:

Welke zaagtafel te kopen voor zo'n 3/400 euro?

alvast bedankt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik dacht hetzelfde als Rick, veel kleiner dan zo'n draagbare zaagtafel bestaat bijna niet. Ik heb al op werven gewerkt waar zo'n makita was, en we gebruikten ze alleen om massief te schulpen. Al het plaatmateriaal deed ik met de invalzaag op de MFTC werkbank.

Als je rond zo'n zaag een grote tafel bouwt dan kan je er waarschijnlijk beter mee werken, maar in zijn standaard vorm is het te klein om ganse platen te verwerken.
Die makita die we gebruikten had ook een lawaaierige motor, geen inductie.

Nu er zijn geen mirakels, het beste is nog steeds een paneelzaag, op een draagbare zaagtafel kan je geen ganse panelen verzagen, en met de invalzaag is het moeilijk om dezelfde precisie aan te houden als met de paneelzaag, zeker bij kleine stukken.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Loop hard weg van de Makita MLT100.

Als je enkel plaatmateriaal wil zagen, dan sluit ik me aan bij wat de heren hierboven zeggen, koop dan een goede invalzaag.
Wil je smalle planken middendoor zagen dan ben je beter af met een tafelzaag. Het een vult het ander aan. Ook steeds weer dezelfde maat zagen met een invalzaag is lastig.

Als je een zaagtafel wil, ga dan eens kijken naar een Metabo TS254.
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Bedankt voor de snelle reacties. Invalzaag dus.. Een invalzaag Lijkt op eerste gezicht wel wat minder 'overzichtelijk' dan een zaagtafel. Als ik goed begrijp leg je zo'n apparaat op een plaat om te zagen? Dan wel eerst nog even een onderstel bouwen
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Met een invalzaag leg je een rail op je plaat, net waar je wilt dat de zaagsnede is. Dan plaats je de machine op de rail en de diepte in te stellen zaag je de plaat door. Just that easy.

Waarom wil je een onderstel voor die platen op te leggen? Ik heb hier een oude vezelplaat die ik op de vloer leg en daar leg ik dan mijn platen op. De vezelplaat dient dan als opofferingsplaat om niet in het beton te zagen. Maar enkele houten latjes van dezelfde dikte doen hetzelfde hoor.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Minder rafels aan de onderkant? Aan de onderkant draait het blad naar de plaat toe, dus daar heb je sowieso geen rafels.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Met een invalzaag leg je een rail op je plaat, net waar je wilt dat de zaagsnede is. Dan plaats je de machine op de rail en de diepte in te stellen zaag je de plaat door. Just that easy.

Waarom wil je een onderstel voor die platen op te leggen? Ik heb hier een oude vezelplaat die ik op de vloer leg en daar leg ik dan mijn platen op. De vezelplaat dient dan als opofferingsplaat om niet in het beton te zagen. Maar enkele houten latjes van dezelfde dikte doen hetzelfde hoor.

zo doe ik dat ook.

ik heb een plaat MDF van 22mm dik en daar leg ik mijn te zagen werkstuk op.

De zaag stel ik dan in op 1 mm dieper zagen dan mijn werkstuk. Hoef je ook niet nodeloos door een pak materiaal heen te zagen.
 

henkhout

Actieve deelnemer
10 mei 2014
30
0
Even hierop terugkomend,

wat is een beetje een goede invalzaag + geleiderail? zo 3/400 euro, maar mag ook minder :)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Even hierop terugkomend,

wat is een beetje een goede invalzaag + geleiderail? zo 3/400 euro, maar mag ook minder :)

Makita

wil je later (als je budget het toelaat) overschakelen op festool-gereedschap, dan past de Makita ook op de festool-rails

De TS55 ligt helaas boven uw budget (tenzij je tevreden bent met enkel de zaag, zonder rails en toebehoren)
 

wmoors

Nieuw lid
10 aug 2012
2
0
Ik heb zelf een MLT-100 en kan bevestigen dat je die best links laat liggen. Heb totaal NIETS goeds te vertellen over dit toestel.
Het is te zeggen... als tafeltje voor ruw werk op een werf of iets dergelijks is ze nog wel te gebruiken.

Voor preciezer of repetitief werk is het absoluut weggegooid geld.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Ik heb zelf een MLT-100 en kan bevestigen dat je die best links laat liggen. Heb totaal NIETS goeds te vertellen over dit toestel.
Het is te zeggen... als tafeltje voor ruw werk op een werf of iets dergelijks is ze nog wel te gebruiken.

Voor preciezer of repetitief werk is het absoluut weggegooid geld.

Dat is inderdaad waar wat je zegt, maar je moet ook kijken wat je er ook maar voor betaald hé. Ik heb zelf één gekocht en meteen alle brol eraf gedraaid en zelf de toebehoren gemaakt van simpele aluminium.
Zaagt gewoon perfect.

http://www.woodworking.nl/showthrea...-Bosch-PRO-GMF-1600-CE-verwerken-in-werktafel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.