Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

zaagtafel kopen, maar welke? Makita MLT100?

Hoi

ik wil een zaagtafel kopen, met name om plaatmateriaal op maat te zagen, dus het moet niet een te klein ding zijn. En, op verstek zagen is ook handig. Belangrijkste is dat de tafel nauwkeurig en recht is. Heel veel meer eisen heb ik niet. Mijn oog was gevallen op een makita mlt100 (makita is normaliter erg fijn&betrouwbaar naar mijn mening, vandaar dat mijn zoektocht daar was begonnen). Maar na het lezen van enkele reviews op internet, twijfel ik of dit wel zo'n beste keuze is. Het schijnt dat dit apparataat niet erg nauwkeurig is. Vandaar dat ik de vraag hier neerleg:

Welke zaagtafel te kopen voor zo'n 3/400 euro?

alvast bedankt!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Alleen plaatmateriaal ? Dan zou ik volgens mij voor een invalzaag gaan met een goede geleidingssysteem.....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik dacht hetzelfde als Rick, veel kleiner dan zo'n draagbare zaagtafel bestaat bijna niet. Ik heb al op werven gewerkt waar zo'n makita was, en we gebruikten ze alleen om massief te schulpen. Al het plaatmateriaal deed ik met de invalzaag op de MFTC werkbank.

Als je rond zo'n zaag een grote tafel bouwt dan kan je er waarschijnlijk beter mee werken, maar in zijn standaard vorm is het te klein om ganse platen te verwerken.
    Die makita die we gebruikten had ook een lawaaierige motor, geen inductie.

Nu er zijn geen mirakels, het beste is nog steeds een paneelzaag, op een draagbare zaagtafel kan je geen ganse panelen verzagen, en met de invalzaag is het moeilijk om dezelfde precisie aan te houden als met de paneelzaag, zeker bij kleine stukken.

Loop hard weg van de Makita MLT100.

Als je enkel plaatmateriaal wil zagen, dan sluit ik me aan bij wat de heren hierboven zeggen, koop dan een goede invalzaag.
    Wil je smalle planken middendoor zagen dan ben je beter af met een tafelzaag. Het een vult het ander aan. Ook steeds weer dezelfde maat zagen met een invalzaag is lastig.

Als je een zaagtafel wil, ga dan eens kijken naar een Metabo TS254.

Bedankt voor de snelle reacties. Invalzaag dus.. Een invalzaag Lijkt op eerste gezicht wel wat minder 'overzichtelijk' dan een zaagtafel. Als ik goed begrijp leg je zo'n apparaat op een plaat om te zagen? Dan wel eerst nog even een onderstel bouwen

Met een invalzaag leg je een rail op je plaat, net waar je wilt dat de zaagsnede is. Dan plaats je de machine op de rail en de diepte in te stellen zaag je de plaat door. Just that easy.

Waarom wil je een onderstel voor die platen op te leggen? Ik heb hier een oude vezelplaat die ik op de vloer leg en daar leg ik dan mijn platen op. De vezelplaat dient dan als opofferingsplaat om niet in het beton te zagen. Maar enkele houten latjes van dezelfde dikte doen hetzelfde hoor.

Ok, dat kan natuurlijk ook slim!

Heb je meteen minder rafels aan de onderkant

Minder rafels aan de onderkant? Aan de onderkant draait het blad naar de plaat toe, dus daar heb je sowieso geen rafels.

weer wat geleerd, rafels zitten inderdaad aan de bovenkant, zonder liniaal.

Forum Rechten