Makita of protool?

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Beide zijn goede machine´s maar er zit nogal wat verchil in beide machines, de protool is 1100 Watt en zaagt 55mm hoogte,
de makita is 2000Watt en zaagt 85mm diep.

Deze makita past niet rechtstreeks op de geleiderail, daarvoor is er een adapter te koop, daamee past de zaag dan ook op de protool-festool geleiderails.
Let er bij 2e hands goed op dat je niet iemands anders ellende koopt !
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Vraagje: Ga je bewust voor een cirkelzaag i.p.v. voor een invalzaag? Want ik zie dat je een geleiderail wil gebruiken, en dan zou ik eerder zeggen: Ga voor een invalzaag.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Een invalzaag is op zijn tijd gewoon handig.
Zal vaker gewoon als cirkelzaag gebruiken.
Maar misschien is de makita wel te groot,als is dat ook wel eens handig.
En om nu 2 zagen te kopen gaat weer wat ver.
Ga volgende week naar een Robland combi kijken.....dus kost allemaal weer genoeg.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik heb zelf die zaag van makita. Het is een indrukwekkende machine. Echt ongelofelijk sterk.
Het is echter meer een timmermanszaag dan een meubelmakersmachine, of het een goede keuze is hangt dan ook af van je behoeftes.
Als enige cirkelzaag is het misschien niet de beste keuze, alhoewel je er alles mee kan, zij het niet altijd even gemakkelijk.

Ik vind dat protool erg mooie cirkelzagen heeft gemaakt. Ik zou echter een type hoger gaan (ik weet het nummer zo snel niet uit mijn hoofd), vanaf die reeks bevatten de machines meer goed doordachte functies.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Vraagje: Ga je bewust voor een cirkelzaag i.p.v. voor een invalzaag? Want ik zie dat je een geleiderail wil gebruiken, en dan zou ik eerder zeggen: Ga voor een invalzaag.

Misschien ligt het aan mij (wat ik denk), maar ik zou als geld minder een rol zou spelen voor een invalzaag gaan omdat die in mijn beleving de cirkelzaagfunctie kan vervullen en ook de invalzaagfunctie (duh :)). Maar een losse cirkelzaag is een klap goedkoper dan een invalzaag, zeker als je een TS75 of iets dergelijks bekijkt.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Die Ts75 is wel heel erg duur.
En vind het ook zonde om een nieuwe festool voor ruw werk te mis-bruiken
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
De TS75 is voor het precisie zaagwerk zijn geld waard, voor het ruige werk gebruik ik een minder kostbare cirkelzaag die ook
op de festool geleiderail past.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een Hitachi cirkelzaag die tot 85 mm gaat. Nu zou ik ze niet meer kopen. Het is zelden dat ik die diepte nodig heb en voor het overige werk is ze dan eigenlijk zwaar en onhandig.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik heb de makita 5900 dit is de voorganger van deze machine(5903), stamt nog uit de tijd van voor de geleide rail.
De voordelen van deze machine zijn kracht en degelijkheid, dit wil zeggen het maakt niet uit hoe hard of zacht het hout is,
tot de 85 mm zaagt hij alles probleemloos. ook in ruwe omstandigheden.
De nadelen, dit voordeel is tevens ook zijn nadeel, het is een grote zware machine.
Voor plankjes tot 30mm zou ik kijken naar een lichtere handelbare machine.
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Als ik nu een cirkelzaag voor algemeen gebruik zou kopen, dan zou het eentje zijn met maximaal een blad van 190. Liever zelfs eentje met een blad van 160-170mm. Die machines hebben genoeg capaciteit om 90% van de klussen te klaren. Koop je een machine met een blad van 235mm dan zijn ze weeral duurder en vooral zwaarder.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Ik heb de Makita gekocht,was hier om de hoek.
Zaag heeft niet veel gedaan,is zgan,dus voor 90euro meteen ingeladen incl nieuw zaagblad.
Aangezien de makita niet de wereld koste blijft er nog wat over om een invalzaag te kopen.
Ook een nieuwe boddy van makita gekocht,bhp453.
Heb 4 accu's van makita,dus 2 boormachines moet kunnen.
Mooie dingen voor mezelf,en dat op moederdag.......
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb de Makita gekocht,was hier om de hoek.
Zaag heeft niet veel gedaan,is zgan,dus voor 90euro meteen ingeladen incl nieuw zaagblad.
Aangezien de makita niet de wereld koste blijft er nog wat over om een invalzaag te kopen.
Ook een nieuwe boddy van makita gekocht,bhp453.
Heb 4 accu's van makita,dus 2 boormachines moet kunnen.
Mooie dingen voor mezelf,en dat op moederdag.......

Nou, gefeliciteerd ermee! Foto's? :)
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Foto kan wel van de cirkel,de boormachine komt deze week binnen.
Morgen aan het werk met de cirkel,zal voor het zagen een foto maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.