Vraag over blokschaaf

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Om de scherpe kanten van hout te verwijderen wil ik een blokschaaf gaan gebruiken.
Nu heb je twee soorten, met een hoek van 12 en 20 graden.
Ik heb op dit forum al diverse posts doorgelezen mbt schaven, maar klopt het volgende....
De 12 graden word vooral gebruikt voor kops hout, neemt het hout 'voorzichtiger' weg
De 20 graden is meer een universele schaaf, en zou voor mij dan een betere keuze zijn.
Ik heb nu een oud houten schaafje, maar die valt van ellende uit elkaar (zit onder een grote scheur, houtworm, etc...)
Als ik daar langs hout mee schaaf dan breken er soms hele spaanders weg, komt dit door de snijhoek of vanwege het soort hout (lariks, douglas)?

Mijn keuze is gevallen op een blokschaaf van juuma, die kwam als beste uit een test (Holzwerken kompas 2014) mbt prijs/kwaliteit.
(De beste uit de test is de Lie Nielsen, maar die kost dan gelijk zo rond de 170 euro)
https://www.feinewerkzeuge.de/juuma-hobel.html
Het word dan 1 van de bovenste twee...
Iemand een suggestie?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb twee blokschaafjes, een hoge en een lage hoek. Die met de hoge hoek gebruik ik zelden, het meeste doe ik met de lage hoek. Vooral voor kops hout is die ideaal. Voor langs hout gebruik ik meestal een gewone bankschaaf.

Dat splinteren van het hout zoals je beschrijft bij het afschuinen van kantjes komt doordat je tegen de draad van het hout in schaaft. Dat kan je niet altijd voorkomen, vooral bij kwasten is het hout erg warrig en schaaf je altijd wel een stukje tegendraads. Je kan het helpen voorkomen door een kleine extra vouw op de snede te slijpen die een stuk steiler staat. Dat gaat bij de 12 graden blokschaaf net zo goed als bij de 20, alleen moet je dat micro vouwtje wat steiler maken. Heb je de vouw op zo'n 40 graden geslepen, dan geeft dat met de 12 graden bedding al een snijhoek van 52 graden, wat meestal voldoende is. Wat soms ook helpt is om de schaaf schuin te houden. Effectief verlaag je daarmee weer de snijhoek, maar omdat je dan meer snijdend door het hout gaat, helpt het soms. Hangt af van de richting van het hout. Soms moet je ook vanaf twee kanten schaven om zoveel mogelijk hout met de draad mee te schaven. En soms helpt het alleen om het laatste stukje met een stukje schuurpapier om een blokje hout te doen. Zo moet je wel eens schipperen.

Dus ik zou voor de 12 graden variant gaan, dan heb je ook gelijk voor kops hout een mooi schaafje, kan erg nuttig zijn. Ik heb ook zo'n Chinese en die zijn prima. Wel goed scherp slijpen en wetten, daar staat of valt alles mee!
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
OKay, bedankt seek.
Maar, omdat ik voor nu maar 1 schaaf wil kopen, is het verstandig om eventueel een andere schaaf te kopen? Jij hebt het over een gewone bankschaaf?
Als ik het goed heb dan kan ik de blokschaaf alleen gebruiken met 1 hand voor het afschuinen van kanten. Maar een andere (grotere) schaaf kan ik dan ook gebruiken voor meerdere werkzaamheden. Ben een hobbyist en heb niet het plan om nu gelijk meerdere schaven te gaan aanschaffen..
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik ben ook een hobbyist, en ik heb nog een paar meer schaven hoor :D
Een bankschaaf zoals een Stanley #4 (of een vergelijkbaar type) is heel erg nuttig. Ze zijn met miljoenen tegelijk gemaakt en nog overal zijn oude Stanley #4 te vinden die prima op te knappen zijn. Zo'n Juuma schaaf is natuurlijk gelijk gebruiksklaar wat ook wel handig is. Zo'n schaaf is echt universeel inzetbaar. Bij deze schaven heb je geen hogere snijhoek nodig, want je kan de keerbeitel gebruiken om dat splinteren te voorkomen.

Dus ja, als het mijn keuze was dan koos ik voor een bankschaaf als eerste schaaf.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Bedankt voor je info seek. Maar als je op die site van feinewerkzeuge.de kijkt (in mijn begin post zit wel een link) wat is dan een bankschaaf van Juumo. Is dat de nummer 5, of de flachwinkel-bankhobel? Der zijn ook zoveel schaven.....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bankschaaf is een verzamelnaam voor alle schaven gebruikt op de werkbank met twee handvaten. Blokschaafje zijn die kleine 1 hands dingen. En blokschaaf wordt ook wel gebruikt voor houten schaven.

Maar goed, een heel goede keus is de #4. Die staat bij de "Putzhobel" voor 109 euro als ik het goed heb. Daar kan je heel veel mee, ook plankjes vlak en glad maken. Als je verder een vlak vandikte bank hebt staan, is een #4 heel goed om de ribbels er uit te schaven. En verder voor alle kantjes werk, om na het assembleren van een werkstuk alle oneven verbindingen strak te schaven, voor kops hout werk etc etc.


En nu ga ik lekker slapen ;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Wilde eigenlijk een apart topic erover maken, maar kan mooi hierbij aansluiten.:)

Afgelopen week heb ik ook een Juuma blokschaafje gekocht (de Rabbet Block Plane versie).
Zag er prima uit maar het schaafde gewoon (helemaal) niet.
De zool bleek hol te staan, ongeveer 1mm, waardoor de beitel het werkstuk niet eens raakt.

Komt dit vaker voor bij deze "goedkope" schaven, en andersom mag je dat verwachten?


Ik ben dus zelf gaan vlakken, met de gedachte van "dan heb je dat ook eens gedaan".
Uiteindelijk heb ik het op de worksharp gezet, want 1mm ijzer is meer dan het lijkt.
Werd hier dus niet vrolijk van.:mad:
Inmiddels heb ik 'm wel werkend.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De juuma schaven hebben inderdaad een prima prijs kwaliteit verhouding en gebruik nu geruime tijd het blockschaafje en de juuma no 4. De juuma no 4heb ik aangepast omdat de bovenkant van de greep in de weg zat om de schaaf fatsoenlijk vast te houden. Heeft te maken met mijn grote handen. Na de modificatie een veel gebruikte schaaf. De zolen heb ik niet hoeven aan te passen want die waren vlak en de beitels geslepen met waterstenen. Gewoon het gebruikelijke werk wat je aan een nieuwe schaaf heb.

schaafgreep.jpg
 
Laatst bewerkt:

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
De terminologie ... altijd verrijkend en verwarrend ...
Wat hier blokschaaf genoemd wordt noemen mijn collega's en ik een kopshoutschaaf. De #4 en #5 noemen wij een blokschaaf in tegenstelling tot de letterlijke vertalingen uit het engels. Vervolgens hebben we de voorloper (#6 als ik me niet vergis) en de rijschaaf (geen idee van nummer op dit moment) ...

Om me dan aan de hier gebruikte terminologie te houden: als je 1 schaaf wil voor al jewerk, dan zou ik voor een blokschaaf gaan. Kops hout schaven kan ook met een bankschaaf, maar dan moet de beitel wel perfect scherp staan en de schaaf goed zijn afgesteld ... Wanneer je grote oppervlakken wilt vlakken, ben je met het blokschaafje niet veel, maar als ik het goed begrijp is dat in de eerste plaats niet het doel ...

Groet,
jeti
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Terug sturen. Dat iseen defect.
Dat is een duidelijk verhaal Seek, kort maar krachtig. Thanks
Ik heb er inmiddels wel al aangezeten, dus terugsturen dat zal niet meer gaan.

Als dit bij mij een exces is, wat is dan de meerwaarde nog van een merk als Lie-Nielsen, Veritas etc?
Dit blokschaafje is nagenoeg identiek aan die van LN (afwerking is minder oké), maar voor de prijs van 3 juuma's krijg je nog géén LN.
Van de andere kant heb je er maar 1 nodig :rolleyes:
(Maar misschien is dat voor een ander topic.)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Zeer interessant. Wat is het verschil?.
Volgens mij iser een test geweest in het blad fww. ( fine woodworking)
Ik heb een rijschaaf van dezelfde fabriek via baptist voldoet prima.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja Robert, ik zat op de telefoon te toetsen, dus dan ben ik meestal erg kort :cool:
Maar je hebt hem nu vlak, dus ik zou er lekker van gaan genieten. Geen idee wat de meerwaarde is van de duurdere merken, heb ik geen ervaring mee.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik heb de Lie Nielsen Rabbet Block Plane 60 1/2 R.
En elke dag dat ik met hout bezig ben, gebruik ik hem wel ergens voor.
Maar de oude opgeknapte 2e hands Stanley #4 gebruik ik veel meer.
Ze hebben beide hun eigenschappen die bepalen welke ik nodig heb. Ik kan me niet voorstellen dat je beide schaven zou kunnen vervangen door 1 alleskunner.
Nou ja, misschien voor een enkele keer, maar al snel zul je merken dat de #4 te groot is voor kleine randjes en de 60 1/2 R te klein voor grote oppervlakten.

Of er een verschil is tussen een Juuma en een Lie Nielsen? Geen idee.
De Lie Nielsen kon ik zo uit de doos gebruiken. En ik was toen veel eikenhout aan het schaven, met sponningen en pennen er aan, dus ik moest 'm al vrij snel weer wetten.
Maar voor de rest heb ik er niets aan hoeven doen.
Als ik er mee schaaf, voelt het alsof ik de zool met kaarsvet ingesmeerd heb. Zo soepel gaat het.

Misschien zouden we zelf eens zo een test moeten doen.
Dan neemt iedereen zijn eigen block-schaaf mee, van verschillende merken, en dan gaan we wat testen.

Groeten, Raymond
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Voor zover ik weet is de precisie waarmee LN werd afgewerkt hoger dan van de andere merken (dus vlak = echt vlak). Verschil zou hem ook zitten in de dikte van de meegeleverde beitels, al zouden de voordelen die daaraan worden toegedicht wel beperkt zijn. De hardheid van het staal is hoger dan 'gemiddeld', maar dat zou ook zo zijn nadelen kunnen hebben. Alles bij elkaar is het wel 'top'. Het voegen van het hout voor het klankblad van mijn strijkinstrumenten doe ik met een schaaf van Dictum GmbH (#6) en daarmee kan je dat ook perfect doen. Perfect = spleet < 1/30 mm. De twee oppervlakken die je perfect op elkaar dient te lijmen (zonder spanning!) moet je je voorstellen als ca. 4 cm breed en 70 cm lang. Een LN heb je daar niet noodzakelijk voor nodig ... al is het wel prettig om er zo één te hebben :) ... beetje te vergelijken met het hebben van een camera van Leica :). Dat voegwerk heb ik ook al met een schaaf van stanley gedaan...en dat hoeft dan niet eens een rijschaaf te zijn.

Groet,
jeti
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik heb voor kantjes breken enz. bij baptist een peaktool blokschaaf gekocht, de 20 graden uitvoering.
De zool was mooi vlak, niets aan hoeven doen. verder deze naar mijn wensen fine getuned. zou ik bij een LN ook doen.
Ik ben zeer tevreden over deze schaaf.
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Als het alleen voor kantjes breken is kun ook een david schaafjenemen kosten bijna niks en werkt prima gebruik hem bijna elke dag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.