kegelspel

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een 5-tal jaar geleden heb ik eens een kegelspel gedraaid.
Het idee heb ik gezien als ik eens bij de houtdraaiwinkel Willy Vanhoutte ben geweest.
Dit is daar in het miniatuurvorm te zien van +/-15 cm hoogte denk ik.
Ik heb het ongeveer 3 maal zo groot gedraaid.
Sommige houtsoorten zijn niet meer dezelfde kleur door het zonlicht. Nu ik het weet is het moeilijk te herkennen op de foto's

De gebruikte houtsoorten van het gestel is:
- eik voor de plateau
- es voor de verticale spil met het bolletje erin gedraaid
- tulpenhout voor de horizontale stang met gebrande ringenstructuur ingedaan

De gebruikte houtsoorten voor de kegels zijn:
- pruimelaar
- perelaar
- den (PNG)
- purperhart
- movingui
- padoek
- afzelia
- iroko
- en ééntje weet ik de naam niet. Is afkomstig van een buur die een struik uitgedaan heeft, maar wist zelf de naam niet.

Ik heb en aparte foto bijgedaan en mocht het iemand herkennen, laat het me eens weten.

De gebruikte houtsoort van de bol is treurwilg. Deze is ook al een beetje vervormt.

Alles is afgewerkt met SHELLAWAX.

De kegeltjes werden volledig handmatig gedraaid via een kalibertje/malletje uit triplex gemaakt.

Dit spel staat hier enkel als decoratie en dient niet om er effectief mee te spelen.

Het is een leuk ding om te draaien.

Mocht ik het opnieuw maken, dan zou ik 9 uithollingen voorzien om de kegels op een gelijke afstand te plaatsen. Bij een stootje staan ze dikwijls tegen elkaar en we moeten ze iedere maal herschikken.
Zo leert men uit kleine details.

Succes om het ook eens na te draaien en vergeet uw resultaat niet op de forum te plaatsen.

P5070990.jpgP5070991.jpgP5070992.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi en geinig setje Jacob, en keurig gedraaid en afgewerkt, Ik denk dat dat customary is voor U 1welldone.gif/


Dat hout lijkt wel een beetje op Abrikoos Jacob, maar is meestal geen struik, teveel mogelijkheden als we tuin struiken beginnen te tellen :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.