zaagtafel en incra U-profiel infrezen.

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
bedoeld men dit :
pwij.jpg

dat stond al op de scheppach.
Ik moet het enkel nog wat veranderen. o.a. met die excentriek...om er een biesemeyer van te maken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Deze ken je al? http://woodgears.ca/homemade_tablesaw/alignment.html

Ik kan zo snel even geen filmpje vinden van de "vier keer zagen methode". Maar het is niet zo ingewikkeld. Je zaagt de eerste kant van een vierkant plankje, dan draai je deze een kwartslag, zaagt weer en zo zaag je alle kanten. Volgens mij zaag je dan omgekeerd de eerste zijde nog een keer, het strookje wat er dan afkomt zou parallel moeten zijn.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Deze ken je al? http://woodgears.ca/homemade_tablesaw/alignment.html

Ik kan zo snel even geen filmpje vinden van de "vier keer zagen methode". Maar het is niet zo ingewikkeld. Je zaagt de eerste kant van een vierkant plankje, dan draai je deze een kwartslag, zaagt weer en zo zaag je alle kanten. Volgens mij zaag je dan omgekeerd de eerste zijde nog een keer, het strookje wat er dan afkomt zou parallel moeten zijn.

Yup, je kiest 1 zijde van het plankje, legt dit bovenaan, en zaagt 1 voor 1 alle zijden af
Dan krijg je een parallellogram (of als de zaag al correct afgesteld staat, is dit een vierkant)

Daarna draai je het plankje om (bovenzijde wordt onderzijde) en zaag je (van om het even welke zijde) een stukje af.
Dit stukje moet dan perfect parallel zijn. Is dit niet zo, dan zijn uw geleiders niet correct afgestemd.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Ik kan zo snel even geen filmpje vinden van de "vier keer zagen methode". Maar het is niet zo ingewikkeld. Je zaagt de eerste kant van een vierkant plankje, dan draai je deze een kwartslag, zaagt weer en zo zaag je alle kanten. Volgens mij zaag je dan omgekeerd de eerste zijde nog een keer, het strookje wat er dan afkomt zou parallel moeten zijn.
als ik vier zijden zaag van een plankje van +/- 300mm. en ik meet met een schuifmaat dat 4° stukje heb ik een breedte verschil van 0,2 mm. = 0,06%

( OK perfect is het niet , het blijft in hout en het is zelfbouw !! geen aardig resultaat al zeg ik het zelf.)
die Scheppach TS2000 was veel veel slechter...
l
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
als ik vier zijden zaag van een plankje van +/- 300mm. en ik meet met een schuifmaat dat 4° stukje heb ik een breedte verschil van 0,2 mm. = 0,06%

( OK perfect is het niet , het blijft in hout en het is zelfbouw !! geen aardig resultaat al zeg ik het zelf.)
die Scheppach TS2000 was veel veel slechter...
l

Ik denk dat je mijn methode verkeerd begrijpt. Je moet in totaal 5 keer zagen.

Hieronder een link naar een video waarin de methode uitgelegd wordt:
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
weer een stapje dichter bij de voltooing.eerst er voor zorgen dat wij de spaanafvoer iets anders kunnen maken, zodat alles naar de stortbak word geleid. bij Scheppach ging dat rechtstreeks naar een uitgang aan de achterkant van het apparaat.
zo was het
dj92.jpg

dit heb ik er van gemaakt
6mcc.jpg

dan de elektrische schakelingen.
G eplaatst aan de andere kant van de zaag ruimte (zodat er aanzienlijk minder zagemeel kan opvallen. (moet enkel nog het stopcontact afdekken.)
6si0.jpg


76up.jpg


en afgedekt
https://imagizer.imageshack.us/v2/534x401q50/839/35jv.jpg[img]

Het materiaal voor de langsgeleiding is besteld koudgewalst staal doch dit gaat even wat duren. er zijn even ander prioriteiten.

wat ik nog wel wou weten. Hoe het tafelblad vastzetten.?
Ik dacht van eenvoudig een 6 tal schroeven door het blad in de kader, de kop verzinken en glad plamuren. ???
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Help !!!!! ????
Mijn eerste probeersel om een Biesemeyer-style-langs-geleiding te bouwen, is totaal mislukt (Ik kan ook niet lassen en of na het lassen staan de stukken krom- materiaal is te dun.) Zie er ook tegen op om telkens lengtes staal van 3 meter te kopen als ik maar 95 cm ervan nodig heb.

Nu ben ik even aan het denken : Op U-tube zie van die Amerikanen met ofwel zelfgemaakt of gekocht spul. Namen vallen als Vega-fence, Delta-Rockwell Biesemeyer zelf, unifence...

Wat ik me r*t aan zoek --> is er geen verkoper invoerder van die spullen in NL of B ?
Iemand die daar een Web-winkel van weet/?
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Oef:
Nog maar eens heel goed naar de U-tube filmpjes gaan kijken.
Het cruciale laten ze juist niet echt zien. :mad:
Maar toch mijn fout gevonden.:)
Ik was namelijk al aan het klemmen voordat er het geleidingsprofiel ook vast zat op de houder.
Nu dat ik dit ook voorlopig heb opgelost( Wil nog zo'n alu profiel hebben van +/- 30 op 50)

Foto's volgen.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
trvvm.jpg

het begin. het rechthoekig profiel 20 * 25 en het plat profiel om onder de bank te bevestigen. Feitelijk zou dit een L-profiel moeten wezen, maar de maat die ik nodig heb was er niet nml. 55 * 40 :)

tr9e.jpg

De slede , als ik het zo mag noemen, daarop word de houder voor de excentriek bevestigd.
Hier deed ik fout van het maar met één schroef en twee pennen te maken. Achtreraf heb ik er nog een tweede schroef moeten inzetten. Ze komt tussen de pinnen en iets naar achter.
Later komen er nog twee gaten voor M6 gaten. ( bevestiging van de langsgeleider.)

3yhel.jpg

De slede is klaar. hier zie je goed dat ik het bovenstuk heb verbogen door vroegtijdig de werking te willen testen. Gelukkig heb ik alles terug vlak gekregen.

pxe4.jpg

het eindresultaat.
8xml5.jpg

Voor wie eens onder de rokken wil kijken. ;-)


Later wil ik nog wel die vierkante buis en dat alu-profiel van de oude "Scheppach" vervangen door een geextruceerd Aluproliel met een gewone plank als langsgeleider.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Nu de werktafel- opbergkast, zaagmachine ( 3 in één) klaar is , vraag ik mij af waarom ik dat niet veel eerder heb gebouwd.
( antwoord was en is , had er geen tijd voor)
Mogelijk komen er nog wel kleine wijzigingen later, maar dat word dan een andere topic ;)
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Ik moet wel even terug naar .....tekenboard.
De opvang van zagemeel voldoet niet helmaal , beter voldoet gewoon niet.
Wat ik nu al geleerd heb.
in het compartiment van de zaag heb je best geen elektrische draden, schakelaars relais kastjes. Dat zijn prima verzamelaars van zagemeel.
openen rugwand
0v7g.jpg


myjt.jpg


Hieronder zou de startstop en de afzuigschakelaar zitten.
jdh0.jpg

en de ander kant van de zaag:
jrw8.jpg


moet dus het idee van verzamelen van zagemeel en het geleiden naar de zagemeel bak helemaal herzien.
Mocht er iemand ideetjes hebben ?? of een of ander duidelijk filmpje van U-tube, dan zou ik het graag vernemen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
een goede stofzuiger installeren helpt ook altijd. Tevens zou ik alle stopcontacten of schakelaars afdekken met een kap er over zodat de stof de werking niet naar de klote helpt. tevens zoekt stof toch altijd zijn eigen weg.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Als je een festo-midi stofzuiger een goede noemt, die stond er al bij, doch de aanzuig stond blijkbaar op verkeerde kant.
ben nu aan het denken van het geheel van de zaag in een soort alu kist in te pakken, zodanig dat ik nog op en neer en onder 45° nog kan zagen, met aan de onderkant van die kist een opening naar de stofbak met daarnaast de aansluiting van de stofzuiger,
heb een paar ideetjes op U-tube gevonden. maar de filmpjes zijn nogal donker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.