Bizar dat krimpen van hout

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Ik ben nu een maandje of twee aan het draaien en heb van diverse houtsoorten die op mijn weg kwamen wat dingen gemaakt. Als werktuigbouwer blijf ik het bizar vinden wat er met hout gebeurt als het droogt. Op de foto wat werkstukjes ter illustratie. Wat ik niet begrijp is waarom het schaaltje, van zeiknat plataan, niet scheurt evenals het olijvenschaaltje. Die laatste heeft dan weer wel een bolle bodem gekregen terwijl ik hem toch overduidelijk hol gedraaid had. Ik ga me maar eens verdiepen in het drogen van hout ............ :)

foto scheuren.jpg
 
plataan is over het algemeen best goed zonder scheuren te drogen
verder is het eigenlijk heel normaal dat er zo'n scheuren in zijn gekomen.
wil je dit voorkomen dan moet je ofwel in de andere richting draaien(zie enkel kopshout) of met gedroogd hout gaan werken maar dit is minder fun wat mij betreft:p
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ben nu een maandje of twee aan het draaien en heb van diverse houtsoorten die op mijn weg kwamen wat dingen gemaakt. Als werktuigbouwer blijf ik het bizar vinden wat er met hout gebeurt als het droogt. Op de foto wat werkstukjes ter illustratie. Wat ik niet begrijp is waarom het schaaltje, van zeiknat plataan, niet scheurt evenals het olijvenschaaltje. Die laatste heeft dan weer wel een bolle bodem gekregen terwijl ik hem toch overduidelijk hol gedraaid had. Ik ga me maar eens verdiepen in het drogen van hout ............ :)
QUOTE]

In “Hout drogen in een oven” onder hout onbewerkt, heb ik wat informatie gezet dat wat inzicht geeft in de problemen van het drogen van hout.

Rond kops hout met het hart er in is vooral moeilijk te drogen zonder dat het splijt, Ik heb nogal wat doosjes gedraaid van kops hout maar zonder de pith (begin hout ,merg , hart ??) en dat gaat wel maar Ik heb die wel heel langzaam gedroogd in een bruin papieren zak.

Allemaal met evengelijke bodem en wanden, en dan later opnieuw rond draaien, Ik heb nog een hele voederzak met voor gedraaide doosjes, een van deze dagen met genoeg tijd zou Ik die moeten afwerken.

Als je die thee lichtjes zonder bodem had gedraaid en langzaam laten drogen, en later een losse bodem er in gezet had was er veel betere kans dat die potjes niet gescheurd waren.

De Gleditsia cup is helemaal moeilijk te droogen in die vorm, met CA in de cup laten trekken en voet, plus de hele buitenkant, kan mogelijk dat splitsen voorkomen, maar Ik geef daar geen garantie op ;).
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Dank voor de reacties. Ik ga de andere post lezen maar het is me nu al wat duidelijker. Ik kan de waxinelichthouders geheel uithollen en een randje laten staan waar het waxinelichtje op rust, dat ga ik uitproberen. Het klopt inderdaad dat het plataan, wat echt erg vers is (het vocht liep eruit) minder snel scheurt. CA heb ik geprobeerd mee te werken maar we zijn geen vrienden geworden. Ik hou het wel bij was, olie en lak. Maar kandelaars zullen wel een probleem blijven want daar kan ik de kern niet uithalen......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.