Van Pallet naar Bank

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Hallo mede houtbewerkers,

Afgelopen weken hebben we onze tuin opgeknapt. Daarbij bleven 2 pallets over van een levering boomschors.

Dit weekend heb ik daar maar een bankje van gemaakt voor in de tuin.

2014-05-04 15.17.23.jpg

Alles is geschroefd, alleen de leuningen zijn met deuvels en lijm vastgezet.

2014-05-04 15.17.35.jpg

De schuine zijdes van de armleuningen zaten al aan de pallet planken, alleen de voor- en achterzijde is met een frees afgeschuind.

2014-05-04 15.52.53.jpg
2014-05-04 15.53.07.jpg

De maatvoering en helling heb ik vanaf een standaardvoorbeeld vanaf Internet gehaald. De rest is bepaald door de breedte/diepte van de pallet.
De rest is ter plekke bedacht en verbonden.

Ik ben maar een hobbyist, dus het zal allemaal veel mooier en beter kunnen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind het mooi. Dit zo maken vind ik kunstiger dan veel steigerhouten meubelen. De pallet is hier gebruikt als uitgangspunt, het is er niet alleen om te doen geweest dat je hout gebruikt dat er gebruikt uitziet. Bravo!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heel leuk! Goed bedacht, goede verhoudingen.

Veel valt er niet aan te verbeteren vind ik, het is een functioneel meubeltje. Je kan overwegen om het nog onzichtbaar te impregneren (impraline) waardoor het langer meegaat.

Groet, Rob.
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Bedankt voor de leuke feedback!! :D

@Heckermann: Goede tip. Hij staat op het moment gelukkig droog onder een overkapping, maar op termijn wil mijn vrouw hem wellicht buiten zetten. Weet jij of de Impraline nog voor verkleuring zorgt en/of deze gaat blinken? Ik vind het doffe hout juist zo mooi.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Impraline is zo goed als onzichtbaar. Als je er al wat van ziet is dat binnen een paar dagen in de zon verdwenen. Goed ruim opbrengen, laten intrekken, druppels wegvegen. Na 48 uur nog een laag. Vooral kopse kanten goed nat maken, meerdere keren doen tijdens het insmeren van de rest van de bank.

Groet, Rob.
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Zoiets vind ik echt prachtig! Je hebt me op een idee gebracht. Heel knap gedaan! Het past ook bij onze tijdsgeest vind ik. Ik bedoel de tijdsgeest waarin we gebruikte broodzakken terug mee naar de bakker nemen voor een nieuw brood bvb :)
Wat dat impregneren betreft: zolang het hout kan drogen na een regenbui, is er weinig aan de hand en wordt het er mooi verweerd uit zien. Dat past ook bij het pallettenhout en bij een tuinbank vind ik. Tegen dat het inzakt moet je allicht een nieuwe lading schors bestellen :).
Enige zwakke punt is het kops hout onderaan de poten. dat zou je eventueel enkel onderaan kunnen behandelen tegen schimmel e.d. ...want daar blijft het het langst nat.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zeer geslaagd en heel erg mooi gebruik van hout wat doorgaans wordt verstookt. Zo bewijst de pallet tweemaal zijn nuttige dienst.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Kan mij bekoren, ziet er heel goed uit.
Maar ik zou de ruimte onder de bank nog benutten.

Mvg,
Rudy
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Erg leuk bedacht! Hier ga je vele malen meer plezier aan beleven dan 1 uit de winkel.

Doe je dit soort dingen vaker?

Groet,
Marthijn
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
@Rudy: Daar had ik ook aan zitten denken. Lades maken o.i.d. maar ik ben bank dat ik dat de "ruwe" look van het pallet kwijt raak. Ik twijfelde al over het afronden van de leuningen ... keuzes, keuze :rolleyes:

@Marthijn:
Sinds 2 jaar ben ik, zonder voorkennis en met minimaal budget, bezig met de instap in houtbewerking. Dit forum is daarbij een geweldige bron van informatie en inspiratie. Zaken als dit doe ik niet al te vaak. Dit is, na een tafeltje en een snijblok, pas het 3e echte gebruiksvoorwerp waar ik me aan heb gewaagd.

Hier zijn nog wat foto's van de andere 2:
2014-01-20 08.00.06.jpg
Let maar niet op de "rommel" ... :)

2014-03-02 10.48.29.jpg

Wederom dank voor alle tips en leuke reacties!! :cool:
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik vind hem echt heel erg gaaf!
De palletvorm is zó bekend dat iedereen die deze bank ziet, de vorm direct herkent, heel sterk ontwerp.
Als je er lol in hebt en je gaat ze op marktplaats verkopen, denk ik dat je veel succes zult hebben!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.