Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Van Pallet naar Bank

Hallo mede houtbewerkers,

Afgelopen weken hebben we onze tuin opgeknapt. Daarbij bleven 2 pallets over van een levering boomschors.

Dit weekend heb ik daar maar een bankje van gemaakt voor in de tuin.

2014-05-04 15.17.23.jpg

Alles is geschroefd, alleen de leuningen zijn met deuvels en lijm vastgezet.

2014-05-04 15.17.35.jpg

De schuine zijdes van de armleuningen zaten al aan de pallet planken, alleen de voor- en achterzijde is met een frees afgeschuind.

2014-05-04 15.52.53.jpg
    2014-05-04 15.53.07.jpg

De maatvoering en helling heb ik vanaf een standaardvoorbeeld vanaf Internet gehaald. De rest is bepaald door de breedte/diepte van de pallet.
    De rest is ter plekke bedacht en verbonden.

Ik ben maar een hobbyist, dus het zal allemaal veel mooier en beter kunnen. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik vind het mooi. Dit zo maken vind ik kunstiger dan veel steigerhouten meubelen. De pallet is hier gebruikt als uitgangspunt, het is er niet alleen om te doen geweest dat je hout gebruikt dat er gebruikt uitziet. Bravo!

Heel leuk! Goed bedacht, goede verhoudingen.

Veel valt er niet aan te verbeteren vind ik, het is een functioneel meubeltje. Je kan overwegen om het nog onzichtbaar te impregneren (impraline) waardoor het langer meegaat.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Bedankt voor de leuke feedback!!

@Heckermann: Goede tip. Hij staat op het moment gelukkig droog onder een overkapping, maar op termijn wil mijn vrouw hem wellicht buiten zetten. Weet jij of de Impraline nog voor verkleuring zorgt en/of deze gaat blinken? Ik vind het doffe hout juist zo mooi.

Impraline is zo goed als onzichtbaar. Als je er al wat van ziet is dat binnen een paar dagen in de zon verdwenen. Goed ruim opbrengen, laten intrekken, druppels wegvegen. Na 48 uur nog een laag. Vooral kopse kanten goed nat maken, meerdere keren doen tijdens het insmeren van de rest van de bank.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Zoiets vind ik echt prachtig! Je hebt me op een idee gebracht. Heel knap gedaan! Het past ook bij onze tijdsgeest vind ik. Ik bedoel de tijdsgeest waarin we gebruikte broodzakken terug mee naar de bakker nemen voor een nieuw brood bvb
    Wat dat impregneren betreft: zolang het hout kan drogen na een regenbui, is er weinig aan de hand en wordt het er mooi verweerd uit zien. Dat past ook bij het pallettenhout en bij een tuinbank vind ik. Tegen dat het inzakt moet je allicht een nieuwe lading schors bestellen .
    Enige zwakke punt is het kops hout onderaan de poten. dat zou je eventueel enkel onderaan kunnen behandelen tegen schimmel e.d. ...want daar blijft het het langst nat.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat is erg inventief gedaan. Je kan de herkomst goed zien en toch is er een functioneel meubelstuk ontstaan. Ik ben ook een voorstander van het met zo min mogelijk aanpassingen hergebruiken van materialen.

Zeer geslaagd en heel erg mooi gebruik van hout wat doorgaans wordt verstookt. Zo bewijst de pallet tweemaal zijn nuttige dienst.

Kan mij bekoren, ziet er heel goed uit.
    Maar ik zou de ruimte onder de bank nog benutten.

Mvg,
    Rudy

Erg leuk bedacht! Hier ga je vele malen meer plezier aan beleven dan 1 uit de winkel.

Doe je dit soort dingen vaker?

Groet,
    Marthijn

Forum Rechten