Houtkeuze voor smalle lijstjes

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo langzamerhand zijn de esdoorn planken die ik voor mijn keuken wil gaan gebruiken wel mooi droog en ik ben dan ook begonnen om een en ander uit te zoeken. Nou is het plan om paneeldeuren te maken met een vlak paneel, waarbij 12cm brede esdoorn planken van elkaar gescheiden worden door een 5 mm breed, donker, lijstje. Zoals in deze foto:
http://www.grattarola.it/en/zoom.php?img=ULLA2.jpg
http://www.grattarola.it/en/accessori.php?ID_MCAT=15&ID_CAT=6&ID_PROD=51&tipo=Finishings


De firma Grattarola gebruikt daar notenhout voor. Ik heb helaas geen noten, en wat ik wel heb aan donkere houtsoorten is oftewel te grof of het is te kort. Ik dacht een mooie plank van een of ander donkere europese houtsoort te hebben, maar als je daar zulke smalle lijstjes van maakt, dan blijkt het toch vrij grove en vrij open nerven te hebben.

Ik ken notenhout verder helemaal niet. Heeft dat wel een fijne structuur met gesloten nerf? Welke andere houtsoorten die redelijk makkelijk verwerkbaar zijn zouden in aanmerking komen? Ik heb niet veel nodig dus de prijs is van minder belang.
 

tuoh

Oud hout
De simpelste manier is voor de smalle latjes die zo te zien dieper liggen ook Esdoorn te gebruiken, maar deze eerst donker te beitsen.

Je zal bij het verzagen vermoedelijk meer dan voldoende restjes overhouden.

Ps: Notelaar kan ook een optie zijn, het hout is wel wat grover van structuur dan Esdoorn.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Deze keuken heb ik in het echt gezien, en het is echt een streepje notenhout, die op dezelfde diepte zit als het esdoorn (zij gebruiken trouwens berken). En het is echt mooi vind ik.

Misschien was het wel een beetje een domme vraag. Als zij met succes noten gebruiken, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken? ik ga maar eens op zoek naar een mooie plank.

Vandaag heb ik de eerste planken geschaafd. Grote grijns op m'n gezicht. Gelijk heb ik ook gemerkt dat ik met mijn Kitty zaagtafeltje geen 6cm esdoorn kan schulpen, gelijk een rookpluim van het verbrandende hout! Maar ik ken iemand die me misschien kan helpen met een lintzaag, komt wel goed.
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Seek,

Esdoorn is een lastige houtsoort om te schulpen , juist omdat het zo dicht van structuur is. je kan ook de snede in een aantal keren zagen, gewoon de zaag steeds een cm omhoog een weer zagen, weer een cm omhoog enz.

Noten is een makkelijk te bewerken houtsoort die mooi glad is af te werken. esdoorn en noten (meestal Amerikaans, wat donkerder is dan het europese noten) is een klassieke combinatie. Andere donkere soorten die makkelijk verkrijgbaar zijn zijn meestal grover. verder is amerikaanse noot goed verkrijgbaar en niet duur. ik had laatst een partij 2 duims bekantrecht voor € 1650,- per m3.

Tot slot zou ik persoonlijk het hout niet gaan kleuren. Ik ben daar geen voorstander van. Hout is en blijft een natuurproduct dat in vele varianten verkrijgbaar is. kies de kleur en structuur die je hebben wilt, maar kleuren is echt zonde!

Van Dijk in laren en Home Hout in tiel zijn de houthandels waar ik graag kom.

Succes

Sander
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor alle tips. Dat schulpen ga ik toch eerst maar eens met een lintzaag proberen.

Ik woon in het westen. Ik ga dan ook eerst maar eens kijken hier in Leiden of in Rotterdam of er noten te koop is. Veel heb ik niet nodig dus hoef ik niet voor de goedkoopste te gaan.
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo kan je mischien en indicatie geven hoeveel ntoen je nodig heb
ik maak zelf tafels van noten van de planken die ik gebruik zaag ik altijd wat afval af
als je zelf en vlakvan dikte bank heb dan kan je er makkelijk latjes van 5mm dik uit halen
mischien is het wat voor je
ik ben nu met de laatste tafel bezig van mijn noten en dan kan ik zien wat er over blijft
johan
muiden
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Seek zei:
Ik woon in het westen. Ik ga dan ook eerst maar eens kijken hier in Leiden of in Rotterdam of er noten te koop is. Veel heb ik niet nodig dus hoef ik niet voor de goedkoopste te gaan.

Hoi Seek

Bij mijn in het dorp zit de http://www.plankencentrale.nl .Ze hebben ook een vestiging in Haarlem.( niet zo ver van Leidendorp )ze verkopen Amerikaans noten per plank :idea: .
Succes ermee.

Geurt


----niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-------
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hartelijk dank voor het aanbod, Johan. en ook bedankt voor de tip Geurt.

Ondertussen heb ik al anderhalve plank in Leiden gescored bij Noordman hout. Er zit wel redelijk veel spint aan, maar alles bij elkaar genoeg mooi hout voor mijn lijstjes.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Hallo Seek,

Welke zaag gebruik je met het schulpen, Er zit namelijk veel verschil in zaagbladen.
Het verschil zit hem in het aantal tanden en de vorm van de tanden.
Bij het schulpen van esdoorn hout bijv. kun je het beste een blad gebruiken met weinig tanden.
Mooie groffe tanden is hier het beste zodat die het hout ook het beste kan afvoeren.
Als je een blad gebruikt met een fijne tand kan die de zaagkrullen slecht afvoeren zodat de zaag te heet wordt en alles verbrandt.

m.v.g
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik gebruik nog steeds het originele 200 mm blad met 18 tanden. Dat is niet teveel lijkt me. Ik heb juist een blad gekocht met 48 tanden omdat de originele veel te grof is voor veel ander werk.

Het schulpen gaat prima als ik 4cm dik zaag. Dan is het zaagblad ook niet helemaal in het hout "verstopt". Maar om te herzagen moet ik door 14 cm dik esdoorn heen. Ik had bedacht om dat in twee keer 6 cm vanaf beide zijden te doen en de resterende twee cm dan met een handzaag weg te zagen. Maar ik lees eigenlijk overal dat de lintzaag het optimum is voor dit soort werk.

Als het nou om een paar plankjes ging dan zou ik het langzaam aan, een cm per zaaggang proberen. Maar ik moet 35 keer een meter doorzagen, dan is het misschien slimmer als ik ergens wat tijd op een lintzaag kan lenen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Vanavond heb ik een stukje van dat notenhout geschaafd. Wow, dat is echt mooi hout! En inderdaad, makkelijk te bewerken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ha, dat zou inderdaad kunnen helpen, maar ik heb nu in de garage even de plank op een zaagblok gelegd en met mijn voet tegengehouden. Alleen maar een hoekje gedaan, maar met
Infillplane030.jpg

ging dat prachtig.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat was allen maar een oude foto om op te scheppen over m'n mooie schaaf! Daar staat hij op een doodgewoon plankje eiken.

Hier dan een nieuwe foto:

hout015.jpg


Zo beter? ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat zou wel moeten kunnen. Maar het moeilijke is dat ik hem met een hamer(tje) moet stellen, en daar ben ik nog niet zo goed in. Van het weekend eens kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.