Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Bijna ongeluk

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010

Bijna ongeluk

Hallo houtbewerkers,

Ben je altijd zó voorzichtig, moet je toch nog bijna naar de eerste hulp.
    In verband met plaatsgebrek en ook vanwege de stof werk ik wel eens buiten. Bij gebrek aan een fatsoenlijke tafel of zo leg ik dan mijn gereedschap een op mat op het gazon. Zo ook mijn bovenfrees. Deze heeft een schuif-schakelaar die, eenmaal aangezet, in de aan-stand blijft staan.
    Bij het oppakken van de frees niet gemerkt dat ik op de kabel stond. Met als gevolg dat ze uit mijn handen glipte omdat ze door de kabel werd tegengehouden. Hierbij ging de frees aan, maar toch is er dan de reflex om ze op te vangen. Dat lukte, maar wel op z'n kop aan de zool met de pink in de opening naast de draaiende frees.
    Niets gebeurd, maar wel een les die ik niet voor mezelf wilde houden.

Groeten,

Hubert.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Poeh, daar krijg ik even rillingen van.. Gelukkig is het goed afgelopen voor je!

Het is ook een nare reflex, dat willen vangen van vallende zaken.

Ik vergeet nooit meer dat een maat van mij zijn soldeerbout liet vallen, vooral de reflex om hem in de lucht te pakken. Helaas niet aan het handsvat. En paar dagen de lucht van bbq in de bus en heel veel gekreun en gevloek.
    sommige reflexen??? je zit liever zonder.
    Maar jij mag zeker niet klagen.
    hg Hugo

Omdat ik ook een keer geschrokken ben trek ik de stekker er uit.

Ik weet dat veel mensen die reflex hebben ja. Bij mij is het precies andersom, mijn reflex is: voeten eronder uit… Dat leer je je wel aan als je altijd op slofjes loopt en met Japanse keukenmessen werkt.

mazzeltje...

Ik heb het overigens altijd andersom, mijn reflex is dat ik het juist opvang met mn voeten. Zal wel een voetbal reflex zijn. Behalve veel blauwe plekken was het komisch-te toch nog wel de grote zak sla die ik opving.... zak op spanning en de sla ongeveer 2 meter naar links en rechts uit de zak gelanceerd
    Take that rage, put it on a page
    Take the page to the stage, Blow the roof off the place!!!

Inderdaad rare reflex om iets gevaarlijks te willen opvangen. Mijn reflex is zoals ArtHarg: handen en voeten weg! ... toch met gereedschappen.
    Ik heb een ander soort ongeluk gehad met de bovenfrees. Ik was seriewerk aan het produceren en moest telkens een knop verdraaien die het mogelijk maakte om het freesje dieper en dieper in te stellen. Ik stond onder tijdsdruk, was moe, het repetitieve werk werd saai ... even niet nagedacht en de frees niet volledig laten uitdraaien ... bij het verdraaien van dat ding raakte mijn ringvinger de frees. Gelukkig bleef het gewricht van mijn laatste vingerkootje gevrijwaard.
    Aan het litteken kan je perfect zien welk freesje ik gebruikte

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Vreemd dat de frees aanging. Welke heb je?

Forum Rechten