Burls of bult gebruik gemaakt tot schaal op pootjes.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je je ooit verwondert hebt wat de binnenkant van zo’n bult aan een boom er uit ziet, dan ben je niet alleen, Ik had een stel van die bulten van stammen gezaagd en ze waren allemaal veroorzaakt bij een tak die afgebroken of afgezaagd was, meeste waren heel erg dun aan de top van de overgroeide bult, maar Ik heb er wel enige gebruikt en gedraaid tot een schaaltje, het probleem was dat er nooit genoeg hout was voor een voet, de oplossing die Ik vond voor dit was om het op pootjes te zetten.

Hier zijn de bulten, gezien van buiten en binnen.
Burls outside.jpg Burls Inside.jpg

Dit schaaltje kreeg messing pootjes die elk een verschillende lengte moesten hebben om het schaaltje horizontaal te laten zitten, de pootjes hebben een pen die in het hout ingelaten is en gelijmd.
Burl bowl.jpg Burl Bowl inside.jpg Burl bowl bottom.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel speciaal en heel prachtig.
Wat hadden we weer anders verwacht van u Leo?
Velen zouden er hun handen en voeten aan verwarmen, maar jij tovert het om tot iets unieks.
Proficiat.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Leo

Mijn complimenten, voor je schaaltje maar ook voor je Nederlands, je lijkt het snel op te pikken.
Hartelijke groet Hugo
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
heb je de messing pootjes gekocht of ook zelf gemaakt aangezien ze verschillende lengtes hebben.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Heel speciaal en heel prachtig.
Wat hadden we weer anders verwacht van u Leo?
Velen zouden er hun handen en voeten aan verwarmen, maar jij tovert het om tot iets unieks.
Proficiat.

Ik heb er wel plezier in om zoiets te maken als Ik de kans krijg Jacob, Ik ben niet veel voor meerdere dezelfde stukken te maken, ik word dat gauw beu, alhoewel Ik het soms moet doen, voorbeeld mijn zoon hier heeft 5 kinderen en hij had stoelen gekocht voor iedereen, natuurlijk kwamen die kleintjes amper met het hoofd boven de tafel uit, zo Ik heb poten verlengstukken gedraaid en die moesten goed passen en allemaal meer of minder hetzelfde zijn, 4 sets in 4 verschillende lengten, ze zitten er allemaal nog steeds aan zonder ooit los te komen, een schroef onder in de poot.

Leg extensions.jpg

Hallo Leo

Mijn complimenten, voor je schaaltje maar ook voor je Nederlands, je lijkt het snel op te pikken.
Hartelijke groet Hugo

Dank je wel Hugo :D, gelukkig heeft mijn IMAC een ingebouwde spelchecker die beide talen checkt en ’n editor voor waneer Ik het niet meer weet, (mijn vertaler zegt spel controleur, Ha) en ik moet nog al eens terug om this, and, hy, te verbeteren, maar ja het gaat al veel beter, nog niet perfect, ben Ik nooit geweest ook ;), wacht er niet op :rolleyes:.

Een heel mooie oplossing. Het zou ook niet misstaan als er ebben pootjes onder stonden.

Ha yes Nico :D, maar messing heb Ik genoeg en Ebben alleen een paar balkjes, moet die bewaren voor iets heel bijzonders, Do jij dat niet ?? ;), Ik dacht dat dit een kwaaltje was voor alle hout werkers :confused:

erg leuk gedaan!
dit komt vaak voor bij plataan(zo te zien is dit ook plataan)

Dank je René, Ik ben er van overtuigt dat dit bij bijna alle soorten bomen voorkomt René, bomen overgroeien wonden en ook afgebroken tak stompen, dit is Esdoorn, en Plataan hout lijkt veel op Esdoorn, een beetje zachter, zo je bent er niet ver van af :)

heb je de messing pootjes gekocht of ook zelf gemaakt aangezien ze verschillende lengtes hebben.

Yes Ik maak, draai de pootjes zelf, Ik heb een metaal draaibank, maar je kunt Aluminium Koper en Messing op een hout draaibank draaien, met HSS schrapers, metaalbank is niet veel makkelijker als je contouren moet maken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.