eiken tuinhuis (advies)

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
Hallo iedereen,

Ik droom al jaren van een eiken tuinhuis en onlangs hebben we dan ook een (doe-het-zelf) offerte gevraagd voor een tuinhuis op maat. Het bedrag op de offerte sloeg mijn droom aan diggelen want de prijs was vrij ver boven ons budget. Tot ik volgende topic tegenkwam op deze site (http://www.woodworking.nl/showthread.php?4555-Verslag-van-de-bouw-van-een-eiken-tuinhuis) en stilletjesaan begon ik terug hoop te krijgen echt top wat die mannen daar verwezenlijkt hebben. Ik heb enorm veel geleerd uit het hele verslag en heb nu besloten om er zelf aan te beginnen. Hopelijk kan ik op dit forum wat advies krijgen om mijn doe-het-zelf avontuur tot een goed einde te brengen. Ik ben informaticus van beroep en vrij handig aangelegd maar evident zal het zeker niet zijn.

Hier is alvast een plan van hetgeen ik wil bouwen. Het gaat om een tuinhuis dat tegen een bestaande scheidingsmuur geplaatst zal worden.
tuinhuis.jpg

Ik heb natuurlijk al onmiddellijk wat vragen over de constructie.

De hoekverbindingen vooraan dacht ik op volgende manier te realiseren en ik vroeg me af of dit de correcte manier is?
overkeepte halfhoutsverbinding1.jpgoverkeepte halfhoutsverbinding2.jpg

De verbinding tegen de kolom van de bestaande muur dacht ik op volgende manier te maken ook hierover had ik graag advies gehad.
pengat verbinding.jpg

alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten

Tom
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik mis nog de schoren om zijdelingse beweging te voorkomen.
Wat ga je voor de wanden en dak gebruiken?
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
De verbinding op de hoek is prima qua verhouding. Echter zou t makkelijker kunnen door gewoon een draadeind M20 in een 18mm gat te draaien en hier de balken over heen laten zakken. Je ziet het immers nooit meer. Ik zou wel overwegen om de ringbalk die voorlangs loopt over de staander te laten steken, maar de balk die van de muur afkomt boven de staander af te korten ivm je dak dat over hangt.

Schoren horen uiteraard ook in het ontwerp en vergeet de doken niet om de verbindingen vast te houden maar dit zijn bijzaken.

Doe je er verstandig aan om de constructie aan een scheidingsmuur te bevestigen? En wat voor fundering maak je?
 

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
Ik mis nog de schoren om zijdelingse beweging te voorkomen.
Wat ga je voor de wanden en dak gebruiken?

De wanden zullen bekleed worden met lariks of eiken beplanking (rabat) daarvoor dien ik kaders te maken binnen het eiken gebinte en daarin dacht ik de schoren te maken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit perfect kan en mag?
Het dak zal bestaan uit een folie (zoals delta vitaxx) en daarop komen Koramic Aleonard tegelpannen.
 

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
De verbinding op de hoek is prima qua verhouding. Echter zou t makkelijker kunnen door gewoon een draadeind M20 in een 18mm gat te draaien en hier de balken over heen laten zakken. Je ziet het immers nooit meer. Ik zou wel overwegen om de ringbalk die voorlangs loopt over de staander te laten steken, maar de balk die van de muur afkomt boven de staander af te korten ivm je dak dat over hangt.

Schoren horen uiteraard ook in het ontwerp en vergeet de doken niet om de verbindingen vast te houden maar dit zijn bijzaken.

Doe je er verstandig aan om de constructie aan een scheidingsmuur te bevestigen? En wat voor fundering maak je?

Draadeind M20 is een zeer goed idee maar ik wist niet dat dit mocht.

De balk die van de muur afkomt kan ik inderdaad afkorten maar ik heb me gebaseerd op volgende foto vandaar
foto1.jpg

Ik veronderstel dat je met "doken" de eiken toognagels bedoeld? Hierin moet ik me nog eens verdiepen want hierover heb ik nog te weinig kennis.

Wat bedoel je juist met "Doe je er verstandig aan om de constructie aan een scheidingsmuur te bevestigen?"

Fundering is 20cm beton met een wapeningsnet van 5mm in.

- - - Updated - - -

Hier een verslag van mijn eigen tuinhuis. Weliswaar Douglas

Woow. Even vluchtig bekeken en ziet er mooi uit. Zal je topic zeker doornemen. Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Wat betreft vast maken aan de scheidingsmuur.. Je bouwwerk werkt omdat het hout is en de muur niet..

Nog even terug op de draadeindes.. Ik heb dit zo gedaan, gemakshalve eerlijk gezegd, maar bij eiken zou ik wel RVS gebruiken ivm verkleuring van het hout. Dit geldt voor alle ijzerwaren dit in contact komen met eiken, looizuur en ijzer zorgen voor vervelende zwarte vlekken.
 

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
Eindelijk begonnen met de werken. Het metselen viel heel goed mee (om dit nooit eerder gedaan te hebben)
Het ontwerp werd iets aangepast, in plaats van een dubbele deur komt er een enkele deur in.
Verder bekijken we nog of we het in eik gaan doen of toch voor douglas gaan. Prijs zal bepalend zijn.
metselwerk.jpg
 

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
Ik heb nog even wat advies nodig.
Ik zie in soortgelijke eiken constructies dikwijls dat er nog een balk op de stenen muur geplaatst wordt. Ik vraag me af of dit nodig is? Tussen de eiken balken zal toch ook nog een kader gemaakt worden met SLS hout om de zweeds rabat planken op te bevestigen dus volgens mij is het niet echt nodig. Graag jullie advies.

alvast bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.