Hoe maak je een pijpklem?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb in het begin met gegalvaniseerde buizen gewerkt, gebruik nu stalen pijp. Even insmeren met wat was voorkomt dat de lijm aankoekt, ik heb nagenoeg geen last van roest in mijn droge werkplaats. Zoals je al gelezen hebt gebruik ik de groene koppen van Fine Tools. Deze klemmen zijn vooral van toepassing voor projecten waar ik flink kracht op de lijmnaden wil zetten, dus gebruik ik ze vooral voor snijplanken momenteel. Voor het fijnere meubelwerk maak ik gebruik van Bessey parallel klemmen.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Let ook op de wanddikte van de pijp. RVS buis is vaak dunwandig (en dus flexibeler). En je wilt juist een zo star mogelijke pijp hebben. En mijn ervaring met tappen/snijden in juist RVS is ook al wat Chevy aangeeft, het is lastig en ook een aanslag op je gereedschap.

Met blank staal recht van de handel uitkijken dat daar bij de productie een walshuid / vettige zwarte laag op zit en dat die aan alles zwart afgeeft (ook aan je handen en vervolgens weer aan het hout). Dus dat je die er eerst vanaf moet zien te krijgen en daarna met gereedschapsolie behandelen tegen de roest. Bladen van de betere zaag/schaaftafels zijn ook van blank gietijzer en dat roest ook niet (mits de juiste behandeling en dus droog opslaan). Maar dan moet de vettige laag er dus eerst vanaf; ik heb redelijk goede ervaringen met een industriele ontvetter of remmenreiniger om in ieder geval te zorgen dat ze niet meer afgeven.
Bij gegalvaniseerde buis uitkijken dat deze netjes is gegalvaniseerd en dat de laagdikte gelijk is + er geen bramen en druppels op zitten van het verzinken. Dus mogelijk moet je er op enkele plekken even met een zoetvijltje overheen om het glad te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Athanor

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Bedankt Thomas, Chevy, Athanor en Klusrob voor de vlotte reacties en praktische inzichten!

Conclusie voor mij is: Blank staal en de groene klemmen van finetools.

De buizen ga ik combineren met een familiebezoek in friesland :) en het bestellen van de klemmen wacht ik even 1-2 weken mee tot de 'small front vise' 360mm Bench vice hardware, front vices, tail vices, screw spindles | FINE TOOLS leverbaar is en op die manier af en toe wat verzendkosten te besparen. Zo begint de werkplek langzaam maar zeker al ergens op te lijken! Vorige week het opknappen van de werkbank van mijn opa afgerond (maar over deze onderwerpen zal ik verder niet uitweiden in dit draadje).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.