Hoe maak je een pijpklem?

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik ben relatief nieuw in de houtbewerkingswereld, maar waarom zou je een pijpklem gebruiken en niet een T balk met daarop klemmen. Een T balk heeft in principe toch dezelfde eigenschappen als een pijp: het buigt niet door?

Belangrijkste redenen voor mij: je hebt goede kwaliteit voor een relatief lage prijs, én je kan de klemmen eraf halen en op een andere lengte brengen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Pijp voor pijpklemmen is ook gewoon bij Toolstation voor een redelijke prijs te koop... Zie hier 15 euro

Die pijpnippels hebben het voordeel dat er draad op beide einden zit, dan kun je eventueel ook nog verlengen met een sok ertussen...
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mag ik daar op terugkomen?

Als die menie niet te dik is aangebracht ivm het schuiven van de koppen dan denk ik dat ik daar voor ga.
in stukken slijpen of pakt die gasdraadsnijder um alleen als er een pijpensnijder gebruikt is?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Ik heb ook een pijpensnijder. Ik moet alleen nieuwe snijolie en een pompkannetje halen. De vorige heeft een noodlottig ongeval gehad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Allemaal het zelfde . Een kunstenaar uit mijn straat, die we beide kennen, heeft denk 30 van die klemmen. Zwart laat af en toe stukjes walshuid los. Die zijn gemeen scherp. Verzinkt laat stukjes zink los, is ook scherp. Gestr gem is mooi glad en heeft niets wat los laat. Vandaar de keuze.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Je kunt ook nog voor RVS buis gaan natuurlijk, is wel een stuk duurder.
Ik gebruik gewoon simpele inpaktape als ik bang ben voor vastplakken/afgeven. Spul kost geen dr*l en laat zich makkelijk verwijderen.
Thermische verzinkte buis laat echt niet zo snel stukken los, elektrolitisch verzinkt daarintegen wel, maar dat is te dunwandig vaak voor schroefdraad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Waar de plaatjes van de vergrendeling in de zinklaag getrokken worden, komt na enige tijd de zinklaag los. Die schilvertjes zink zijn scherp en ze komen altijd recht op in je handen terecht. Bij de zwarte buizen is het nog erger, daar laat de huid ook op andere plekken los.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb zelf de gegalvaniseerde pijp. En daar nergens last mee. Maar ook één gemeniede en die kan soms wel afgeven, niet altijd maar meestal als het in contact met lijm komt. Het is ook best oppervlakkig en er dus uit te schuren. Maar zou zelf dus gegalvaniseerd nemen.

Geloof dat er ook nog ergens een topic op het forum hierover was. (Niet van mij)
 

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Goedemorgen, ik heb wat draadjes op dit forum doorgelezen. Dat heb ik voor mij samengevat in onderstaande keuzes.

Ik ben benieuwd naar ervaringen met de verschillende soort pijp klem onderdelen, en of die het verschil in prijs waard zijn. Het gaat om een investering in gereedschap dat ik in de toekomst vaker wil gebruiken.

3/4" Pijpklemmen:
  • De twee varianten die mij interessant lijken zijn beide hier te koop: Pipe Clamps, Clamp Heads | FINE TOOLS
    • Gietijzeren merkloos ;(in het groen, zoals ook eerder in dit draadje te zien). Volgens de site zit daar onnauwkeurigheid in ten opzichte van andere varianten. Ervaren jullie dat ook zo, en zo ja is dit dan te verhelpen met een stukje resthout, of is het continu hinderlijk?
      • Soortgelijke zijn ook van Bessey te koop in het rood, of rechtstreeks uit Azië pipe clamp - Buy pipe clamp with free shipping | Banggood.com (ik zie niet echt verschil behalve ietsjes in de prijs, dus denk dat als ik voor deze zou gaan dat ik net zo goed de groene bij FineTools kan bestellen, kleuren dingetje :rolleyes:)
    • Aluminium Juuma ziet er handig uit, maar als iedereen al jaren werkt met de gietijzeren varianten, is dit dan wel het dubbele geld waard?

3/4" Buizen:

Wat is jullie ervaring/mening?
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Heb de groene 3/4" van finetools en gegalvaniseerde pijpen van toolstation,omdat ik geen snijset heb.
Naar de juuma's heb ik wel gekeken, maar twee losse delen leek me onhandig. Sta je weer alles heen en weer te schuiven. Bovendien gebruik ik de pijpklemmen niet heel erg veel. Tot zover bevallen de klemmen mij prima.
Roestige spullen heb ik een hekel aan; roest op je hout wil je ook niet. Aan rvs pijpen heb ik nooit gedacht, maar lijkt me ' overkill' en misschien buigt het rvs wat makkelijker. Dat is iets wat je zeker niet wilt, want dan werken dure klemmen ook niet meer goed.
Mocht je later iets anders willen: de klemmen zijn zo weer verkocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Als je van plan bent om zelf schroefdraad op rvs buizen te snijden, kon je wel eens teleurgesteld worden, als je dat met je gehuurde snij set wil doen.
Dank voor de waarschuwing, want er staat nog wel zo netjes bij de eigenschappen vermeld: Op deze buizen kan draad getapt worden. :) Als dat niet lukt en ik zou mijn set er op kapotdraaien zou ik dubbele kosten en kapot gereedschap hebben. Daar zit ik inderdaad niet op te wachten.

Uit je bericht maak ik op dat dit mij niet gaat lukken met deze (zie onderstaande link) starterset die ik toevallig al thuis heb liggen, als ik het goed begrijp. Ervaring mee? ;)

Megekko.nl - Perel Volledige Draadsnijset 12 Delig
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.