Voorstellen Richard en tuinhuis vraag

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Na enige tijd dit forum intensief gevolgd te hebben toch maar eens de tijd nemen om me voor te stellen (en tevens heb ik ook een vraag.)

Wie ben ik; Richard, 42 jaar, werkzaam in de IT, woon buitenaf vlak onder Groningen. (meer info: www.richardoe.nl)

Andere hobbies zijn er ook nog, die gaan van lezen, films, muziek tot F1, MotoGP (motor zelf verkocht ivm tijdgebrek) maar ook de tuin (sinds kort ook een moestuin aangelegd) websites maken (grootste project is tot nu toe www.vogelcamera.nl die ik ben begonnen om de torenvalken op ons erf live te kunnen volgen. Dat zijn de belangrijkste wel denk ik.

Ben nu enige tijd met hout aan het rotzooien (betere naam kan ik het nog niet geven) van wat plantenbakken, vogelhuisjes, dienblad tot de eerste tafeltjes. Erg leuk om te doen en daarbij komt dat hier op het erf altijd wel ruimte is voor wat nieuws of er wel wat aandacht nodig is voor het huidige houtwerk.

We hebben een schuur staan van 100m2, maar die is grotendeels ingepikt door de lieftallige ega die een intensieve paardenhobby heeft. Dat gaf mij nog een garagedeel om wat in te doen, nu heb ik echter ook een tractor (mini) en zitmaaier en daardoor is de ruimte op zijn zachts gezegd zeer onderbemeten. (zie foto 1.)

Foto 1, (waar ik het nu mee moet doen en niet opgeruimd voor de foto want dit is precies mijn probleem ;))
2014_05_04_5396.JPG

Nu hadden we al langer een tuinhuis in de planning staan. Daarom nu besloten dit maar eens door te pakken, tuinhuis wordt ongeveer 5*8 of 5*10 en ~4,5 m hoog (ligt nog aan vergunningen hier.) 1 Zijde van het dak zal volledig (zonder ook maar een randje dak) met volledig zwarte zonnepanelen bedekt worden, dit zodat we ongeveer 4500KW kunnen opwekken op jaarbasis. De ruwbouw zal overigens grotendeels uitbesteed worden (ken je eigen grenzen en daar moet ik zelf maar niet aan beginnen)

Idee is als Foto 2 (render maak ik met chief architect met een achtergrond van de werkelijk plek.)
foto2.jpg

Eea moet later ook geschikt zijn voor andere doeleinden als de hobby heel anders wordt of als 1 van ons besluit kantoor aan huis te maken bijv.

Maar nu de vraag aan jullie, welke dingen moet ik opletten voor voorbereiding werkplaats de ruimte die daarvoor beschikbaar is, is 6,5m * 5m . Paar zaken die ik nu meeneem mede door doorlezen van alle forumberichten over de werkplaats.
- Doel is overigens kleine houtbewerking om en rond het huis dus geen grootschalige massaproducties.
- Dubbele deuren waar ook een aanhanger met hout evt in/voor kan. Houtopslag direct daarnaast aan de wand
- Geïsoleerde wanden/dak
- Vloerverwarming om ook in de winter tot 7 a 10 graden te kunnen warmhouden.
- Water aanleg.
- WCD Stroom op zoveel mogelijk plaatsen. (inclusief buiten)
- Verlichting TL?
-

Waar ik nog niet uit ben,
- Muur afwerking
- Vloer afwerking
- Hoeveel daglicht? dit ivm aantal en grote van ramen maar ook dakramen bijv.
- Verdiepingsvloer wil ik later doen mits nodig, wel alvast een aantal balken erin?
- Afzuiging voorbereiden door dak/wand?
en jullie hebben met alle ervarging vast nog tips die in de voorbereiding een kleine moeite zijn maar toch veel plezier opleveren en waar ik nu niet eens aan denk.

Naast de "standaard" machines die ik al heb (frees/tafel/zaagtafel/werkbank/kolomboor) ruimte nodig voor een kleine vandiktebank en mogelijk een houtdraaibank.

Denk dat dat het zo wel is. Bedankt vast voor alle tips en adviezen. Vanzelfsprekend houd ik jullie op de hoogte van voortgang als daar interesse voor is.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Dag Richard,

welkom op ons forum en veel plezier hier. Als je even zoekt kom je een draadje tegen van een collega die een sjieke werkplaats heeft gebouwd. menigeen incl mezelf is jaloers, wellicht heb je daar wat asn.

ik ben wat huiverig om een tuinhuisje te gebruiken voor gereedschappen, roest is een echte vijand van alle nauwkeurigheid en vocht is hinderlijk voor je werkstukken. Dus het wordt al gauw een echt bouwsel met betonnen vloer, opgemetselde spouwmuren, houtbouw daarboven op, isolatie en verwarming, e.d. De binnenafwerking is niet kritisch, mooi hout is niet lelijk ..

Met vriendelijke groet.

Hans
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Denk dat de benaming tuinhuis verkeerd gekozen is. Zoals de Foto aan doet dan zal het niet zo houten tuinhuis worden waar al je gereedschap weg roest.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Welkom op dit mooie forum Richard!
Je woont op een mooie plek, spreekt me wel aan, heb iets soortgelijks inclusief een Massey Ferguson MF 35 trekker uit 1958.

Mooie ie schuur lijkt dat te worden.
Zelf heb ik er één van eiken gebinten en gepotdekselde eiken planken op een halfsteens muurtje van 50 cm. Zelf gebouwd.
Isolatie nul en enige tocht maar daar kan ik me op kleden.
Heb er een zaagmachine, vandiktebank en lintzaag staan. Doe er de grote klussen.
Het overige werk doe in een ruimte in mijn kelder, die is wel verwarmd en geïsoleerd, daar staat mijn werkbank (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10127-Werkbank/page11)

Van vocht heb ik in de buitenschuur totaal geen last. Een meer geïsoleerde ruimte is wel prettig, ik zou dan de wanden licht houden. Hoeveel ramen je ook hebt, zonder verlichting is het niet wat (vind ik..)
Dan helpt goede reflectie.

Succes met jouw plannen, zie het graag op dit forum!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.