Trap van SLS hout

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier is de trap die ik dit weekend tussendoor gemaakt heb voor mijn werkplaats, gemaakt van SLS hout 38x185mm.
Ze loopt rechter op dan gewoonlijk, daarom heb ik minder treden gezet en uiteindelijk loopt ze erg vlot op en af, had zelfs wat steiler gemogen.

Ik wel één grote blunder gemaakt, die uiteindelijk geen probleem meer was. Ik ging oorspronkelijk de treden herschaven om een uniforme dikte en breedte te hebben.
Daarom ging ik een gat frezen dat 36x182mm ging zijn. MAAR ipv de 30mm kopieerring met de 20mm frees te gebruiken, nam ik per ongeluk de 27mm ring.

En mijn mal had een opening 10mm breder en langer dan de maat van de geschaafde trede. Resultaat het gat had uiteindelijk de maat van het ongeschaafde hout.
Wat een opluchting want ik had alle gaten al gefreesd, en de treden nog niet geschaafd! Sommigen pasten er wat te makkelijk in, anderen moesten met de klemmen erin geperst worden.

Ik weet nog niet of ik ze ga afwerken met iets, dat gaat geen fijn werkje zijn. Ik heb gelukkig wel alles mooi geschuurd tot P120 voor de assemblage.

 
A

Athanor

Guest
Nou, dat is toch een heel gangbare trap geworden? Uit eerdere discussie kreeg ik de indruk dat deze erg stijl zou zijn.... Je hond heeft er in ieder geval geen moeite mee;) Leuk om het op film te zien, mooie machines hoor!


Fons

P.S. Waarom frees je de sponning aan de bovenkant van de regel?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
P.S. Waarom frees je de sponning aan de bovenkant van de regel?

Zodat ze op dezelfde vloerbalken kan rusten als de OSB platen bovenaan. Die zijn 18mm dik, dus liet ik 18mm dikte over aan de laatste trede. Zo "haakt" de trap mechanisch aan de balk en zit ze niet alleen vast met schroeven.
 
A

Athanor

Guest
Eigenlijk bedoel ik dat je op de Hammer de sponning aan de bovenkant van de regel freest en de spil daarvoor extra hoog draait. Het hout kan dan klem komen tussen het blad en de spilkop, met extra risico op terugslag. Dat kan voor hetzelfde aan de onderkant van de regel door de spil lager te zetten en de bovenkant van de freeskop te gebruiken.

Fons

Edit: het gebruik van een doorvoerapparaat vermindert het terugslagrisico wel natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi BW,

dat is een vermakelijk filmpje om te zien, dank je wel! Knap gedaan hoor, en wat een fraaie werkplaats zeg. Je werkt ook erg netjes heb ik het idee.



uuuhhhmmm..........niet om te zeuren hoor.....maar ik zag je op een gegeven moment werken met een sjaal om, zou mijn keus niet zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Fons, normaal frees ik altijd langs onder maar hier was alles al opgesteld voor een vorig werk en zaten de ringen in het gat van de tafel waardoor ik niet langs onder kon frezen zonder alles eerst te demonteren. Het stuk hier is relatief nauw dus het was niet veel veiliger geweest lang onder want het stuk had kunnen kantelen eens de sponning gefreesd.

@Maarten, na een tijdje had ik de sjaal onder mijn vest gestoken omdat die inderdaad soms dicht bij de machines kwam. Zit al een 10 tal dagen met een vervelende kou.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo, dat is mooi. Leuk filmpje ook trouwens. De decoupeerzaag in versnelde weergave lijkt wel een laspistool :). Die Felder en die Hammer zien er fantastisch uit om mee te werken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zie dat je de trend pocket hole jig gebruikt: ben je hier tevreden over?

Ik heb hem al jaren en ben er tevreden mee, even geleden heb ik de UJK gekocht net voordat de nieuwe kreg uitkwam. De UJK heeft meer instellingen en een afzuiging, maar dat maakt hem ook minder praktisch voor snelle werkjes als hier. Als het over te doen was nam ik nu de nieuwe kreg K5.
Ik gebruik ook UJK schroeven omdat die een torx kop hebben, maar ik vind ze iets te dik want ze doen het hout vaker splijten dan de trend schroeven, en ook de kop past amper in het gat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.