Bevestinging vloerbalk met 'balkhaak' in plaats van drager

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Hi,

mijn werkplaats is op de 1e verdieping met een houten vloer. Hierin wil ik graag een luik maken van 1x2 meter. Om ervoor te zorgen dat het luik wanneer dichtgeklapt stevig genoeg is om op te staan wil ik de balken die ik uit de vloer moet halen om het gat te maken voor het luik terug kunnen plaatsen. De balk moet dan dus uitneembaar zijn. Om dat te bereiken ben ik op zoek naar een balkdrager zoals deze:

afb1882.jpg

Maar dan net iets anders, een soort 'balk haak'. Eigenlijk die drager maar dan met het lipje naar beneden gevouwen. Op de balken die het luik omranden komt dan een vrij plat stuk ijzer waar dat lipje dan precies in haakt.

Bestaat zoiets? Ik meen van wel, maar om het te vinden is niet zo eenvoudig.

Bedankt!

Wouter
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb een beetje moeite precies te snappen wat je nodig hebt met je vraag over dat lipje.
Ik kan me alleen maar verzinnen dat je dus die regeldrager van de foto aan de balk monteer? en dat de naar beneden wijzende lip dan ergens in haakt?

Als de reden is dat je de lip in de huidige vorm niet kunt plaatsen dan bestaan er nog meer varianten zonder die lip. Zoek maar op google naar "REGELDRAGER".

In die regeldragers kun je het luik met balken en al laten zakken, de regeldrager blijft dan wel gemonteerd en niet aan het luik vastzitten.

onderstaand voorbeeld, er zijn nog veel zwaardere uitvoeringen.

URL]
 

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Precies dat inderdaad. Dat lipje naar beneden gevouwen en dat haakt dan in een houder dat vast is gemonteerd aan de omringende balk. De reden dat ik dat wil is dat als ik dit type regeldrager gebruik (met of zonder lipje), dan steekt deze regeldrager nogal uit aan de binnenkant van het luik. Ik heb vrijwel de volledige ruimte in het gat nodig om dingen door te tillen. Als daar dan dus nog zo'n regeldrager gemonteerd blijft zitten dan zit dat echt in de weg. Ik zou het kunnen losschroeven als het luik open gaat, maar dat is gedoe. Met zo'n lipje die naar beneden is gevouwen, dan is de houder waar dit in valt vrij plat in vergelijking met dit soort regeldragers. Dat zou mij mooi uit komen!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nu snap ik precies wat je bedoelt.

Heb je een staalboer in de buurt zitten?

Ik zou opteren om een paar van die beugels te laten lassen zoals jij bedoelt.

Een omgevouwen lip zou ik persoonlijk niet voldoende vertrouwen in hebben, maar dat ligt misschien aan mijn beperkte materiaalkennis.
 

Woutervugt

Nieuw lid
14 apr 2014
9
0
Klopt, ga 't ook zeker niet vouwen. Wel weet ik dat dit te krijgen is vooraf zo gefabriceerd. Dat zitten er ook wat profieletjes in geperst zodat het steviger is.

Misschien toch gewoon even laten lassen. Echt ingewikkeld zijn ze niet!

Dank,

Wouter
 

WR1944

Oud hout
Heb je andere mogelijkheden onderzocht om een luik te plaatsen? Ik weet niet wat de vloerbelasting gaat worden maar ik kan me voorstellen dat je een luik maakt van voldoende dikke planken die je op de rand van de balken rondom het gat laat rusten. Ik neem aan dat de balken in je vloer op zo'n 60 cm zitten dus met iets dikkere planken moet je 1 m kunnen overbruggen. Door rondom een halve balkbreedte in de bestaande vloer weg te halen maak je een soort van flens waar het luik op kan rusten. Als je dikkere planken gebruikt dan in de rest van de vloer kan je de balken iets uit nemen. Met een paar langsdragers onder het luik maak je het tot een stevig geheel.
 

WR1944

Oud hout
+1

das een goeie WR1944, en een stuk makkelijker te fabriceren, kun je prima zelf.

Door m'n ervaring heb ik geleerd om altijd te starten met een omschrijving op het laagste niveau van een gewenste situatie. Door je versimpelde probleembeschrijving houdt je alle mogelijke oplossingen open. Door een vraag te stellen en daarmee ook al een (deel)oplossing aan te reiken berooft je van mogelijke andere oplossingen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Precies. Als het al nodig is de 1m extra te ondersteunen, kan je ook balkjes onder op het luik vastmaken. Losse balken inleggen is niet snel nodig.
 

DaanMulder94

Nieuw lid
23 apr 2014
12
0
Lijkt me inderdaad beter om het zonder regeldrager te doen. Maak het Luik met een honinggraatstructur. Dus een plaat 18 mm multiplex/ underlayment, dan een sls frame met daaronder weer multiplex. Laat de bovenkant zon 5 cm uitstuiven en probeer die te versevigen. Gebruik dat dan als opleg.. Dan zou er niks mee moeten gebeuren
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je een 40mm multiplex deurplaat voor een luik van 1 bij 2 meter neemt en je zorgt voor een oplegging van een paar cm rondom, dan ben je sterk genoeg om er overheen te lopen.Als je balken het houden kan je er ook nog een tas stenen bij zetten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Maar ik til liever een balkje en een plaat 18 mm underlayment uit een gat dan een 4 cm dikke multiplex plaat van 2x1.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik weet niet hoe vaak je van het luik gebruik moet maken, maar als dat regelmatig voorkomt, is een simpel luik met een contragewicht via een katrol een gebruiksvriendelijke oplossing. Als het makkelijk werkt gebruik je het vaker.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Klopt, maar dan moet het wel zo zijn dat het touw en gewicht je niet in de weg zitten als je op de vloer aan het werk bent.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
je kan met behulp van een paar katrollen het contragewicht plaatsen waar het niet in de weg zit. Anders kan je een paar gasveren gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.