Esdoorn met slaap,vandaag juist afgewerkt.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ben bezig geweest met wat foto’s te maken van mijn laatste producten waar ik bezig mee ben geweest de laatste dagen, er staan er nog meer op stapel, die in de laatste faas van werk zijn.

Dit is a lagere schaal waar de andere helft al eerder van was afgewerkt, beide kwamen van een boom die was gekapt en toen ik hem vond was er een grote haak in waar nog een stuk staaldraad aan zat.

Haak er uit gedraaid en het stuk in twee helften gezaagd, waar de haak had gezeten was het hout donker verkleurd en rondom was het hout ook vol met slaap, waarschijnlijk is er dat ingekomen doordat de haak het hout een beetje had gespleten.

De bowl is 27 cm in diameter en 5 cm hoog.

Spalted Maple inside.jpg Spalted Maple inside1.jpg spalted Maple profile.jpg Spalted Maple bottom.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Yes very nice.... we want more.... we want more..... Leo go for it grt Pat

Thanks Pat :), Oh all things in time, hoe was dat alweer, Aken en Keulen zijn niet in een dag gebouwd ??, dit is een hobby en Ik wil het geen werk maken :rolleyes:.

Was hier mee bezig, moet nog wat finish hebben, zo nog een paar dagen voor dat is gebeurd en dan nog poetsen :D

Rock Elm.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi Leo. Werd hier de schaal uit het center geplaatst om dit resultaat te bekomen?
Hier zeggen we "Parijs en Rome zijn niet op één dag gebouwd.
Groetjes Didier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi Leo. Werd hier de schaal uit het center geplaatst om dit resultaat te bekomen?
Hier zeggen we "Parijs en Rome zijn niet op één dag gebouwd.
Groetjes Didier.

Hé Jacob, thanks voor jouw reactie :), Die schaal is niet uit het center geplaatst Jacob, een draaibank kan alleen rond draaien en dat maakt ronde dingen, geen ovaal product.

Ik heb hier een link dat laat je zien hoe een ovaal gemaakt/gedraaid word, simpel en ingewikkeld tegelijker tijd, Ik had enkele betere foto’s maar kan ze niet vinden.

Ik heb met een houtdraaier in London gewerkt om een draaibank op te zetten zodat hij ovaal kon draaien, zijn bank was veel te light om meer dan een klein voorwerp te draaien en hij kon niet begrijpen hoe did werkte in verband met het presenteren van zijn gereedschap, hij was daarbij nog niet zo’n goede draaier, en dat hielp niet, maar we hebben een paar kleine schaaltjes gemaakt en op een club avond gedemonstreerd en vertelled van het hoe en wat en waarom.

http://www.oldschwambmill.org/

http://www.oldschwambmill.org/theframes/theframes.html
 
Laatst bewerkt:

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Thanks Pat :), Oh all things in time, hoe was dat alweer, Aken en Keulen zijn niet in een dag gebouwd ??, dit is een hobby en Ik wil het geen werk maken :rolleyes:.

Was hier mee bezig, moet nog wat finish hebben, zo nog een paar dagen voor dat is gebeurd en dan nog poetsen :D

Bekijk bijlage 16250

Ik bedoelde met mijn opmerking dat ik alleen maar meer van je werkstukken wil zien stuk voor stuk prachtig gemaakt wou dat ik zelf de tijd had om zoveel tijd aan mijn hobby te besteden. Maar je kent dat vast drukke baan gemiddeld 11u per dag van huis daarnaast 2 kleine kineren van 2 en 3,5 jaar oud en een vrouw die af en toe ook wat aandacht wil dan blijft er maar weinig tijd voor jezelf over
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik bedoelde met mijn opmerking dat ik alleen maar meer van je werkstukken wil zien stuk voor stuk prachtig gemaakt wou dat ik zelf de tijd had om zoveel tijd aan mijn hobby te besteden. Maar je kent dat vast drukke baan gemiddeld 11u per dag van huis daarnaast 2 kleine kineren van 2 en 3,5 jaar oud en een vrouw die af en toe ook wat aandacht wil dan blijft er maar weinig tijd voor jezelf over

Yes Pat, I do know about that, and I was just poking back at je, maar het is wel een van deze dingen waar mensen zoals ik voor op moeten passen, ze gaan volop aan de gang met hun hobby en dan maken er baan/werk van, en dan verliezen ze de liefde voor hun hobby, het word dan een job met al de druk om te produceren etc. :rolleyes:
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Yep...die kans loop je inderdaad. Vroeger was ik gek op sport, daar heb ik toen mijn werk van gemaakt....en te fanatiek....het plezier werd inderdaad minder. Sinds enkele maanden ben ik volledig zelfstandig ondernemer in t hout en deze fout ga ik dus niet weer maken. Plezier en passie zullen leidend blijven, natuurlijk moet er wat verdiend worden maar het mag niet ten koste gaan van de passie voor t hout !!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Yep...die kans loop je inderdaad. Vroeger was ik gek op sport, daar heb ik toen mijn werk van gemaakt....en te fanatiek....het plezier werd inderdaad minder. Sinds enkele maanden ben ik volledig zelfstandig ondernemer in t hout en deze fout ga ik dus niet weer maken. Plezier en passie zullen leidend blijven, natuurlijk moet er wat verdiend worden maar het mag niet ten koste gaan van de passie voor t hout !!

Hout zit in mijn bloed, van mijn moeders kant, mijn grootvader en later mijn oom en toen zijn zonen en nu de volgende generatie zitten nog steeds in het hout, laatste keer dat ik daar was, lag er een mooie Gouden regen stam van zo’n 25cm doorsnee en een meter of drie lang, te zwaar voor Carrie-on luggage, ik stond te water tanden, ze hebben meestal een massa hout op hun terrein, komt overal vandaan, Bossen, parken en van voor en achter tuinen etc.

Ik heb een adres here, kan je misschien te pas komen, alhoewel het geen gezaagd hout is, Ik geloof dat zij wel stammen laten zagen in Belgie.

http://www.boomrooierijweijtmans.nl/home/
 
A

Athanor

Guest
Ovaal draaien door Ad de Crom

Ovaal draaien is door Ad de Crom al eens in de beginjaren van dit forum gedemonstreerd. Kijk maar eens in dit topic! Jammer genoeg is Ad niet meer actief op ons forum.


Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ovaal draaien is door Ad de Crom al eens in de beginjaren van dit forum gedemonstreerd. Kijk maar eens in dit topic! Jammer genoeg is Ad niet meer actief op ons forum.


Fons

Ovaal draaien is vrij beperkt, en alleen een schraper is te gebruiken, de reden dat de Schwamb molen hun ovalen lijsten met 4 stukken aan elkaar gelijmde hout draaide, en speciale gevormde schrapers gebruikte.

Omdat alle stukken uit het center draaien moet er tegen gewichten gebruikt worden, en dat veranderd steeds, als het draaistuk in gewicht verminder of het toerental veranderd, teveel moeite voor mij met weinig terug betaling.

De houtdraaier in London die ik geholpen heb met het uitwerken en opzetten van zijn machine heeft het ook opgegeven, was te moeilijk voor hem om er iets mee te draaien dat er fatsoenlijk uitzag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.