Meubelmakers Werkbank

tSpeijk

Nieuw lid
13 okt 2013
14
1
Grootschermer, Nederland
Beste Lezers

Sinds dit schooljaar houd ik mij bezig met het bewerken van hout, een geweldige studie waarin je al je creativiteit en enthousiasme in kwijt kunt. Ik heb
de mazzel dat ik gebruik kan maken van een werkplaats. Hier miste slechts een stuk gereedschap, de meubelmakers werkbank. een verlenging van eigen
lichaam en een stuk "gereedschap" dat al eeuwen lang verfijnd word. In de VS zie je vele werkbanken voorbij komen van dure exotische houtsoorten
die verwerkt worden tot werkbanken waar je niet eens aan durft te eten. Daarnaast ben ik van mening dat we zuinig moeten zijn op de stand van
het groen op onze aarde. Dit neemt niet weg dat er veel informatie te vinden is over ideeën over hoe een werkbank zou moeten werken. waar je op
moet letten bij een werkbank, wat een zelf gemaakte werkbank beter maakt dat een werkbank uit een fabriek.

Fransen en Engelsen zijn de meest koppige volkeren van Europa, dat zie je terug in de werkbank. Ze hebben beide nuttige punten maar vergeet de andere
Europeanen niet.

roubo-pg-12.jpg
roubo-bench2.jpg
Hierboven de Franse Werkbank. Wat mij meteen opviel was dat de gehele werkbank gelijk is. De poten en regels staan gelijk aan het werkblad zodat je overal tegenaan kunt klemmen. Een leuke extra optie is het doorsteken van de poten waarbij het voorste deel van de poot een zwaluwstaart vorm aanneemt. Dit weerhoud de poot ervan om naar buiten gedrukt te worden door de seizoenen heen. Dat de poten gelijk zijn aan de voorkant stelt je in de gelegenheid een dodemansknecht over de regel te laten glijden. Op verstelbare hoogte kun je hier een pen insteken om bijvoorbeeld een deur op te laten rusten. Erg handig om bijvoorbeeld scharnieren in te hakken.

nicholsonbench.jpg
Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de Engelse werkbank, een voordeel van de bank zijn de gaten waarbij je gemakkelijk een plank op een verstelbare pen kunt laten rusten om deze vervolgens op te schaven, dit geld slechts voor de smalle kant.

workbench-rehab_01.jpg
De traditionele werkbank, zoals die uit de fabriek komt rollen. Ontzetten handige bankschroef aan de voorzijde. Het inspannen met bankhaken is natuurlijk ook een fantastische optie.

Werkbank.jpg
Met deze ideeën ben ik gaan spelen. Ik heb geprobeerd de om de meest handige opties van de werkbanken hierboven te combineren in één werkbank. De dodemansknecht is terug te vinden, zo ook de poten die gelijk staan aan het blad. De traditionele klem. Twee rijen met ronde gaten die met beide de klemmen te gebruiken zijn. Het voordeel van twee rijen met gaten is de mogelijkheid tot het klemmen van grotere en ronde objecten. Door ronde pennen te gebruiken in plaats van rechthoekige kun je de gaten op 2 wijze gebruiken. Zelf vond ik het leuk om de bouten tussen de regel en de poot te vervangen voor een regel die door de poot heen steekt met een wig erdoor. Hiermee kun kun je het blad op spanning houden. De rekeinden met zwaluwstaarten is een fraaie afwerking van het blad. Zoals je misschien al vermoed word het een bank die je niet zomaar even door de werkplaats sleept. Toch heb ik er voor gekozen om er geen wielen onder te plaatsen. Hoe handig het ook is om een werkbank te kunnen verrijden wanneer nodig vond ik dat de werkbank moest staan als een huis, vandaar de sloffen.

IMAG0049.jpg
Om te beginnen, een stapel gestoomd beuken. Ik laat hen aan jullie over om te raden hoeveel hout er in zit. Bij toeval kwam ik deze partij tegen voor een goede prijs.
Het enige nadeel is dat het hout 2 meter lang was, de werkbank moest echter 2,5 meter worden. Na flink hout geschulpt, en geschaafd te hebben heb ik alle delen van
het blad met een schuine las en een domino moeten verlengen. Geen sterke verbinding maar het blad krijgt zijn stevigheid door de houtverbreding. Na de delen verlengt te
hebben kon ik weer opnieuw schaven om vervolgens de delen van het blad tussen de poten in te kunnen verbreden. Deze breedte paste net door de van dikte bank.
IMG_3323.jpgIMG_3305.jpgIMG_3275.jpg
Zoals je later zult zien worden de poten opgebouwd uit een opdikking van 3 delen. nadat het middelste deel van het blad verlijmd was heb ik deel voor deel de volgende delen tegen het blad aan gelijmd.

De rijen met gaten zijn al zichtbaar.
IMG_3309.jpg
Dovetailing 2.0
 

tSpeijk

Nieuw lid
13 okt 2013
14
1
Grootschermer, Nederland
IMG_3306.jpgIMG_3304.jpg
De poten worden zoals eerder gezegd een opdikking van drie delen. de buitenste delen steken door naar boven en de
middelste naar onder. Het blad komt tussen de poot in te liggen aan de bovenkant, het middelste deel vormt de pen voor de sloffen
IMG_3367.jpgIMG_3354.jpg
De pennen waren dusdanig zwaar uitgevoerd dat het onmogelijk was om deze te slaan op de freesbank. Daarom heb ik de pennen gezaagd.
Vervolgens de poten met regel ertussen in het blad verlijmd. geen gemakkelijk klusje aangezien alles exact moet passen.
IMG_3366.jpgIMG_3357.jpgIMG_3378.jpgIMG_3379.jpg
Op dezelfde wijze de pennen aan de lengte regel gemaakt. Vanwege het stof heb ik besloten een trapeziumvorm aan de regel te frezen in plaats
van een groef. hier komt de dodemansknecht op te rusten. De regels vervolgens aan het voorste deel van de poot verlijmd om dit daarna tegen de voor en achterkant
te lijmen
 

tSpeijk

Nieuw lid
13 okt 2013
14
1
Grootschermer, Nederland
IMG_3380.jpgIMG_3385.jpgIMG_3381.jpg
De Sloffen heb ik getoogd in de poot. Mocht ik terugkomen van mijn keuze om sloffen onder de bank te plaatsen in plaats van wielen kan ik dat nog wijzigen.
Nu is het tijd voor de grootste uitdaging van het gehele project. Het omkeren van de bank om hem vervolgens op zijn poten te zetten en op te poetsen.

IMG_3447.jpgIMG_3417.jpgIMAG0132.jpgIMAG0135.jpgIMG_3413.jpgIMAG0124.jpg
 

Bijlagen

  • IMAG0139.jpg
    IMAG0139.jpg
    49 KB · Weergaven: 1.574

tSpeijk

Nieuw lid
13 okt 2013
14
1
Grootschermer, Nederland
IMAG0129.jpgIMAG0125.jpgIMG_3408.jpgIMG_3441.jpgIMAG0125.jpgIMG_3454.jpgIMG_3452.jpg

- - - Updated - - -

Een Slotwoord

Het maken van deze werkbank is een geweldige ervaring geweest die ik iedereen aan kan raden. Ik heb er veel tijd in gestoken en elk van die
vele uren betalen zich uit in voldoening wanneer ik aan deze bank sta te werken. Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat ik waar nodig, advies heb
gekregen van mijn vader die ook zeer blij met de bank is. De bank doet alles wat hij moet doen en we maken er dagelijks met veel plezier gebruik van.

Je zult het mij niet snel horen zeggen, maar ik ben er toch wel een beetje trots op.

Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: henkvanzuylen

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooie werkbank en mooi stuk werk. En erg leuk om zo'n uitgebreide reportage te zien.

Wat ik me wel afvraag is hoe die balk op de kopse kant omgaat met het uitzetten van het blad. Gaat dat wel goed?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Tuteletuut, dat is geen kattenpis!
De mooiste werkbank op dit forum tot nu toe, en er wàs al zoveel moois! Complimenten, en één vraag: op de meeste foto's zie ik een ZWARTE Irwin bankschroef, maar één keer zie ik een BLAUWE (Record?).
Hoe zit dat.....??:confused:
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Zo, daar zul je nog veel plezier aan beleven, mooie bank! Een detail snap ik niet: je zet de regels met een wig vast. Da's handig als je de bank ooit nog eens moet verhuizen, zo dacht ik, want dan kan je de bank demonteren. Maar toen zag ik dat je de korte bovenregel aan het blad vastlijmt. Vanwaar dan die wig? Is dat puur voor het mooie? (Is wat mij betreft een goeie reden hoor!)
 
A

Athanor

Guest
Bijzonder fraaie werkbank, complimenten met dit geweldige resultaat!!

Kun je nog uitleggen en misschien laten zien hoe je het blad gevlakt hebt?

Fons
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Wat een loeder, spreekt me aan maar dat zal enige forum leden niet verbazen!
veel details die ik bij mijn werkbank niet gedacht heb.
Bij een volgend project mag je het wat mij betreft best uitsmeren over meerdere dagen/ weken om de spanning wat op te bouwen:)
bert
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie bank geworden. Niet alleen van het bedenken en uitvoeren zal je veel plezier en voldoening geven maar vooral het gebruik ervan.
Ik heb zelf ook een werkbank gemaakt maar dan van simpel Douglas pine. Bij mij stond functionaliteit voorop. Het is letterlijk en figuurlijk epicentrum van m'n bescheiden werkplaats geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.