Meubelmakers Werkbank

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Halleluia! Wat een beest is me dat! :D

Prachtig werk. Als je dit al presteert in je eerste jaar vraag ik me af met wat jij de volgende jaren op de proppen komt.

In mijn eeste jaar was ik plankjes aan het schaven. :eek:
 

tSpeijk

Nieuw lid
13 okt 2013
14
1
Grootschermer, Nederland
Mooie werkbank en mooi stuk werk. En erg leuk om zo'n uitgebreide reportage te zien.

Wat ik me wel afvraag is hoe die balk op de kopse kant omgaat met het uitzetten van het blad. Gaat dat wel goed?

Ik hoop het, beuken werkt niet al te veel. je ziet het echter ook bij vrijwel alle commerciële modellen. Maar het blijft een gok

- - - Updated - - -

Tuteletuut, dat is geen kattenpis!
De mooiste werkbank op dit forum tot nu toe, en er wàs al zoveel moois! Complimenten, en één vraag: op de meeste foto's zie ik een ZWARTE Irwin bankschroef, maar één keer zie ik een BLAUWE (Record?).
Hoe zit dat.....??:confused:

Ik heb de bankschroef overgespoten, ik vond blauw een verschrikkelijke kleur. Ik heb het achterste deel van de bankschroef ook uit het blad gefreesd, op deze manier sluit hij zichzelf op en ben je af van een stalen plaat in het zicht.

- - - Updated - - -

Zo, daar zul je nog veel plezier aan beleven, mooie bank! Een detail snap ik niet: je zet de regels met een wig vast. Da's handig als je de bank ooit nog eens moet verhuizen, zo dacht ik, want dan kan je de bank demonteren. Maar toen zag ik dat je de korte bovenregel aan het blad vastlijmt. Vanwaar dan die wig? Is dat puur voor het mooie? (Is wat mij betreft een goeie reden hoor!)


Bij veel andere werkbanken is de regel bevestigd aan de poot met een bout, wanneer het hout gaat werken en de starheid uit het blad gaat kun je de poten naar elkaar toe trekken met de bout zodat er weer spanning op het blad komt te staan. De wig werkt in principe hetzelfde.

- - - Updated - - -

Bijzonder fraaie werkbank, complimenten met dit geweldige resultaat!!

Kun je nog uitleggen en misschien laten zien hoe je het blad gevlakt hebt?

Fons

Het blad tussen de poten in paste door de van dikte bank. De andere delen heb ik daar aan gelijk geschaafd met een rijschaaf, en vervolgens nog met de bandschuurmachine.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Prachtige bank, ik ben ook aan het kijken naar een mooi model en ga hier zeker wat van meenemen in mijn ontwerp.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Van alle exemplaren die ik al op mijn scherm heb zien passeren, is dit toch veruit de meest solide, mooist uitgevoerde en afgewerkte werkbank. Mijn complimenten!
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
He dat ziet er goed uit. Handig idee dat verticale gedeelte voor bankhaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.