Schakelautomaat, welke voor 220v

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Beste houtbewerkers,

Ik gebruik een metabo formaatzaag met schakeling/ voeding voor de mobiele stofafzuiging. Echter heb ik ook een schaafbank die ik direct op de afzuiging geschakeld wil hebben. Dus eigenlijk niet meer aan of uit zetten van die afzuiger.

Alles is op 220v. Nu weet ik dat er schakelautomaten zijn, maar voor 220v is de spoeling dun.

Hoe hebben jullie dit opgelost, of is zoiets zelf te maken middels een groepenkast oid?

Ik hoor het heel graag!

Bart
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij de automaat die ik heb van Felder moet je de spoel rond één fase doen, die maakt dus geen verschil tussen 220 of 380, als ik mijn 220 aandrijver aanzet op de toupie dan start de afzuiging ook.
In de schakelkast zitten al mijn 380V machines op dezelfde groep, zodat ik maar één spoel moet hebben. ik had er wel 4 gekocht maar het werk zo éénvoudiger. Het systeem dat ik heb is wel ontwikkeld voor een afzuiging met automatische start/stop functie, via een kabel stuurt die een signaal naar de afzuiging die dan weet wanneer ze moet draaien. Het is niet een soort stop contact dat aan of uit gaat, daarvoor moet je een specifiek systeem vinden, maar ik veronderstel dat de werking van de spoel hetzelfde is.
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Dank allen, ik had er wel een 100 euro voor over gehad, maar volgens mij kun je dan nog maar 1 machine schakelen. Dat wil ik niet dus ik denk dat ik me er ook aan ga wagen om er eentje te bouwen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.170
352
Etten-Leur
Ik heb een rondlopende voeding door de werkplaats met verschillende kontaktdozen (per 1,5 mtr) , een aansluiting op 22oV en een op de afzuiger..

groet,

hans
 

Mrt

Nieuw lid
31 jan 2013
15
0
Met een master/slave schakelaar: kemo m103n.
Onder meer te koop bij Conrad.
Hiermee kun je extreem eenvoudig een master contactdoos en slave contactdoos maken. Dit werkt prima - zit alleen geen vertraging in het afslaan van de slave, maar dat heb tot nu toe nooit als gemis ervaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.