Goedkope zaagtafel welke ?

rvweel

Nieuw lid
11 apr 2014
12
0
44
Berkel & rodenrijs
Ik ben er reeds achter, dat Merken als FERM/Gude/Einhell/Ryobi enz. niet de merken zijn die jullie voorkeur genieten. maar de mate waarin ik met deze machines werk, is een duurdere machine vooralsnog niet van toepassing.

maar welk van de goedkopere merken zouden voor een hobbymatig( soms noodzakelijk) gebruik ,tafel/salontafel/bed enz. toch in aanmerking kunnen komen ? of zit er eigenlijk geen verschil tussen de merken.

Mvg
Richard
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ryobi heeft een wat betere reputatie dan de andere merken op je lijstje, de rest staat bekend om (nog) lage(re) nauwkeurigheid/repeteerbaarheid/instelbaarheid. Hou er in alle gevallen rekening mee dat je de zaagsnede moet nabewerken om het hout haaks en/of glad te maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Kan je niet kijken voor een tweedehands machine?

Ik heb zelf een Emcostar Super, gekocht voor €250. Klein, maar met wat kunst- en vliegwerk kom je een end en de zaagtafel doet het erg goed.. Ik heb 'm overigens gekocht voor de gitaarbouw, daarbij heb je niet zo'n grote nodig. Binnenkort ga ik wel een paar verlengingen maken voor die tafel.. Goed strak zagen met een kleine tot iets grotere als dat blijft lastig. Goedkopere machines missen vaak net ff die scherpheid..

Overigens, wat ik met m'n eetkamertafel heb gedaan, is een meubelmaker gebeld en gevraagd of ik van zijn zaagtafel en vlakbank gebruik mocht maken.. De meeste zijn daartoe wel bereid, al dan niet tegen een kleine vergoeding. Zo was ik iig gegarandeerd van goed gereedschap. Uiteindelijk is hij 2 uur voor me bezig geweest en dat heeft me 5 tientjes gekost. Alles superstrak, gevlakt en gezaagd
 

rvweel

Nieuw lid
11 apr 2014
12
0
44
Berkel & rodenrijs
Qua prijs Zou Ryobi, wel een beetje bij mn budget passen. zijn de andere machines van Ryobi ook beter dan Bijv. Ferm ? ik kan het evt in noodgevallen altijd ff wat laten zagen bij een vriend van mij, die is zelfstandig timmerman met eigen loods enz. ( alleen maar Festool) maar het is voor mij ook een stukje ontspanning( aangezien ik een redelijk hectisch eigen bedrijfje heb)
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen

Die langsgeleider zit niet geweldig vast, op het einde wijkt ie naar buiten als je er hard tegen drukt.
[edit] kan ook nog zijn dat ie niet goed vast bleef zitten tijdens het zagen en daardoor ook verliep[/edit]

Ik heb een eerdere versie van dit model, het tafelblad is verandert zie ik en de kleur, misschien dat de kwaliteit inmidddels ook enigszins verbeterd is.

Maar met een "crosscut sled" was er redelijk mee te zagen
 

rvweel

Nieuw lid
11 apr 2014
12
0
44
Berkel & rodenrijs
Zon afkortzaag heb ik al reeds ( van Ferm) ( heb al het een en ander aan steigerhouten meubelen gemaakt voor buiten weliswaar( en een salontafel voor binnen) , dus ik heb voorlopig alleen een tafelzaag nodig( met name voor het langszagen)
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Ik heb de ryobi begin dit jaar gekocht vanwege de redelijke reputatie. Hij valt me tegen. Veel plastik, niet erg stevig en het bijgeleverde zaagblad heb ik gelijk weg kunnen gooien. Daar was echt niet mee te zagen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Mijn ervaring is dat wanneer je met enige regelmaat op top machines gezaagd hebt heel veel tegenvalt. Is het niet de nauwkeurigheid dan is het wel het vermogen. Maar ja 32 a krachtstroom dat heb ik thuis niet. Trouwens zijn die zaagmachines vaak groter dan mijn werkplaats :eek: Ik zou proberen een goede tweedehands machine te kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.