Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Zwaluwstaartverbindingen hulpgereedschap

Heeft iemand ervaring met (of een mening over de zin en de onzin) van bvb de
    Veritas® Dovetail Saw Guide System? Zie bvb http://www.mehr-als-werkzeug.de/prod...-System-18.htm.
    Het lijkt me wel iets dat de reproduceerbaarheid van je zwaluwstaartjes verhoogt, maar de vraag is of het wel zijn centjes waard is.
    Er zijn reviews over te vinden op het web, maar vaak is dit ook wel een soort van reclame.

Ik heb een mening :-) Het verhoogt de reproduceerbaarheid van de hoek waaronder je de zwaluwstaarten zaagt. Maar ten eerste is die voor veel toepassingen niet belangrijk en ten tweede kan je dat uit de hand goed genoeg krijgen als je netjes aftekent en zaagt. Het hulpstuk helpt je niet bij de spatiëring van de zaagsnedes en variatie daarin is nog zichtbaarder dan variatie in hoek. Het helpt je niet bij het op de juiste diepte zagen en ook niet bij het netjes verwijderen van het afvalhout.

Dus ik denk dat je de €47.50 voor die jig beter kunt uitgeven aan een paar planken grenen en eiken om het aftekenen, zagen, uitsteken en samenvoegen van de verbinding een keer of 100 te oefenen.

voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....

@ArtHag en @golddigger
    dank voor jullie mening. Die snijdt hout!

- - - Updated - - -

ik bedoelde uiteraard ArtHarg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door golddigger Bekijk Berichten
    voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....
    kun je dat ook even uitleggen.

Helemaal eens met ArtHarg. Ik besteed geen euro's aan dit soort hulpmiddeltjes. Met een zweihaak op gevoel gaat het ook prima, zagen hoeft niet eens erg nauwkeurig, van het lijntje afblijven en bijstreken met een scherpe beitel. Niet dat ik veel ervaring heb hoor maar bij mijn werkbank en bovenkast ging dat, onbescheiden gezegd, wel prima.
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Persoonlijk ben ik helemaal gek van allerlei leuke hebbedingetjes....dit is dan ook echt een hebbedingetje maar zelfs voor mij lijkt deze redelijk overbodig

Gewoon een stapeltje plankjes pakken....lijntjes trekken en dan een kwestie van kilometers maken !!! De eerste verbindingen zullen nog ruim genoeg zijn om als fietsrek te fungeren maar al erg snel zal je al mooie strakke verbindingen kunnen maken. Zo is het in ieder geval bij mij gegaan.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joopvommen Bekijk Berichten
    kun je dat ook even uitleggen.
    Ik ben ook benieuwd wat golddigger hier bedoeld (voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....)
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Beter om te investeren in een goede zaag, kruishout en beitels. Die kan je overal voor gebruiken. Verder is het een kwestie van gewoon doen en niet al te bang zijn om je zaag in het hout te zetten. Deze week mijn tweede serie zwaluwstaarten gemaakt in grenenhout. Moet een hangkast worden voor gereedschap.

Afteken hulp. Ooit ergens gekocht voor een paar euro.

zwaluwhaak.jpg

(rip) Zaag erin

zwaluwzaag.jpg

Hakkuh

zwaluw beitel.jpg

Resultaat kan nog beter maar ben tevreden. Leuke van het met de hand doen boven machinaal is dat je kan zien dat het handwerk is

zwaluwstaart.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert2 Bekijk Berichten
    Ik ben ook benieuwd wat golddigger hier bedoeld (voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....)
    dat weet hij zelf waarschijnlijk niet, aan zijn post geschiedenis te zien.

Forum Rechten