Lintzaag: rubber loopt van het wiel

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen,
Ik zit met een lintzaag probleem. Heb een tijdje geleden een tweedehands lintzaag (basato3 ) gekocht van Jan Pranger (bedankt nogmaals ) die toen juist afgesteld was. Helaas heb ik geen of amper moeite gedaan om de afstellingen te begrijpen en deze gewoon gebruikt, met hetzelfde lint. Na een tijdje ging het helaas fout tijdens het zagen van grotere balken (wss niet juiste lint of ondertussen versleten) en liep het lint fout.
Nu probeer ik al een tijd om de zaag terug juist af te stellen maar wat ik ook probeer, de rubber van het bovenste wiel loopt er steeds af, hoewel het zaaglint zelf op het wiel blijft. (hoe bizar dit ook klinkt)
Ik heb geprobeerd het wiel te "tilten", en manueel rond te draaien. Dan blijft het lint en de rubber mooi in het midden van het wiel, maar van zodra ik het toestel opzet loopt de rubber onder het lint uit, zelfs voor ik nog maar kan beginnen te zagen (2 seconden na opstarten).
Span ik het lint te hard op? Op de achterkant staat een indicator van de spanning maar krijg die niet tot op 15mm hoewel het een 15mm lint is.
Is de rubber mss versleten? Door het foutief gebruiken zie ik wel een kapje in het rubber, zou dit de reden zijn, en zo ja, waar kan ik zo een nieuw rubber bestellen?
Nog iets anders waar ik moet op letten?
Alle hulp is meer dan welkom want ik mis de lintzaag enorm, voornamelijk voor snel kleine dingen te zagen...
Tx
Timothy
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb ook een probleemlintzaag. Er mankeert van alles aan maar de rubbers lopen er niet af, dus juist op dit punt kan ik niet uit ervaring spreken. Wel heb ik eea gelezen en voor zover ik weet worden rubbers veelal op het wiel gelijmd. Is het rubber losgegaan door het ongelukje?

Kun je een fotootje maken van wat jij "het kapje" noemt?

klaas

ps: kijk hier ook:
http://vintagemachinery.org/files/pdf/faq/1992-fww-bandsawtires.pdf
Ofschoon.... Wel kritisch blijven; op het www zijn veel tegenstrijdige beweringen over lintzagen, ontdekte ik.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op mijn Hammer had ik vorige week juist ook een probleem, om de één of andere reden schoof een stuk van de rubberen band op het bovenwiel naar achter weg waardoor het lint hevig schudde.
Dit gebeurde twee keren in een paar dagen tijd, dus heb ik eerst de rubberen banden binnenste buiten gedraaid, maar daarbij schoof die meteen terug weg.
Dan heb ik ze gewoon omgedraaid, dus de voorkant naar achter gelegd en nu werkt het weer.

Het kan geen kwaad om het rubber er eens af te nemen en alles te ontvetten, en dan weer achterste voor monteren want de voorkant slijt het meest.
Bij een lint van 15mm mogen de tanden niet op het rubber komen, je moet dus beter alle geleiders los doen, de spanning correct instellen, en dan het bovenwiel naar voor of achter kantelen totdat de tanden van het lint juist niet meer op de band liggen. Terwijl je dit alles regelt moet je alles met de hand doen draaien zodat het zich kan aanpassen. En wanneer het juist is ingesteld weer alle geleiders correct instellen.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Bedankt voor het advies. Er is wel een serieus stuk uit het rubber zoals je hier kan zien:
2014-05-01 13.20.24 (Medium).jpg

(voor een bizarre reden blijft de foto wel gedraaid?)

Ik heb echter zoals hierboven vermeld, een paar druppels secondenlijm onder de rubber gedaan en het lint een beetje opgeschoven zodat de tanden net naast het rubber vallen en het werkt allemaal terug. Denk wel dat ik een aantal zaken nog wat moet smeren want het piept wel een beetje...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat hapje uit je rubberband zou ik me voorlopig geen zorgen over maken.
.
Bedoel je met "het werkt allemaal terug" dat het nu keurig werkt? Of betekent het dat de ellende weer terug is?

Tenslotte een opmerking over het instellen van het lint: Er lijken twee scholen: De ene school beweert dat de tanden naast of aan de rand van het rubber moeten lopen, de andere school beweert dat het lint mooi over het midden moet lopen. Beide scholen voeren in mijn oren redelijk klinkende argumenten aan. Ik heb de adviezen in mijn voordeel uitgelegd: mijn lint loopt het mooist als hij over het midden loopt :). Dus..... hou ik dat (voorlopig) aan.

klaas0639

PS:
?..... ..... Denk wel dat ik een aantal zaken nog wat moet smeren want het piept wel een beetje...

De zaag loopt toch niet ergens aan he :-(. Controleer dat even.
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Op 1 school word zelfs beide opties geven.

Voor brede linten laat je de tanden voor het rubber lopen.
Bij de smalle linten laat je deze volledig op het rubber lopen, omdat het lint te weinig steun heeft van het rubber loopt het lint er voor af.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ik bedoelde idd dat het rubber nu niet meer van het wiel loopt. Het lint loopt nergens tegen, het piepend geluid is er altijd al wel geweest, ik denk dat vooral ligt aan de twee wieltjes waartussen het lint loopt, die draaien wat stroef rond alsook het wieltje achter het lint. Daar is vroeger het lint ook ingeslepen geweest omdat het niet mee draaide dus dat moet ik zeker ook eens bekijken en smeren. Denk dat het een goed idee is om alles nog eens los te draaien, smeren en te bekijken. Ben in ieder geval al blij dat het rubber blijft zitten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ook mijn lintzaag(je) heeft een (gekogellagerd) achterwieltje waarvan in nullast het lint net vrij loopt. Maar anders dan bij jou loopt mijn lint niet tussen twee wieltjes maar tussen tweextwee harde kunststof blokjes. Voor het principe maakt dat niet uit, maar naar ik op vele plaatsen las, maakt een geleiding met wieltjes veel meer lawaai dan een geleiding met blokjes.
Maar als het goed is zal in nullast het lint van zowel de geleideblokjes (of zoals bij jou) geleidewieltjes en van het achtersteunwiel net vrij lopen. Dus... Het lint behoort bij een perfect afgregelde zaag bij nullast nietste raken. Bij mij slingerde de zaag o.a door flinke onrondheid van de wielomtrek. Waarschijnlijk in de loop van de tijd veroorzaakt doordat de zaag lange tijd onder spanning had gestaan.

- - - Updated - - -

Op 1 school word zelfs beide opties geven.

Voor brede linten laat je de tanden voor het rubber lopen.
Bij de smalle linten laat je deze volledig op het rubber lopen, omdat het lint te weinig steun heeft van het rubber loopt het lint er voor af.

Ik ben van de school die kiest wat het beste lijkt te lopen. Waarschijnlijk zit die school ergens in hetzelfde gebouw :). Maar jou redenering klinkt me ook heel plausibel in de oren hoor.

klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.