Werkbank voor ambachtelijk houtbewerken

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dat ziet er goed uit. Mooi setje gereedschap inderdaad. Vooral de grondschaaf vind ik fantastisch. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je een behoorlijke schaaftechniek hebt opgebouwd.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
@meron:
Ja, de gaten van van het blad heb ik wel eerst geboord omdat deze door en door zijn en heel groot. De gaten in poten zijn maar 3cm diep en
omdat ik geen kolomboormachine heb is het voor mij lastig om die diepte goed te krijgen, het risico is gewoon wat groter dan dat ik het volledig
uithak. Die diepte komt zo precies omdat er nog een regel naast komt in de poot (de dwars- en langsregels zitten op dezelfde hoogte).
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Vanmiddag weer lekker wat kunnen doen.

Ik ben bezig geweest met de volgende korte regel tussen de poten. Ook moest ik de regels nog op maat zagen
en netjes haaks schaven.

Het aftekenen van de pen:
IMG_2050.jpg

Na het insnijden met het mesje maak ik een "zaagwal" met een beitel zodat ik makkelijker recht kan zagen
en het hout niet splintert:
IMG_2052.jpg
IMG_2053.jpg

Waarna het zagen kan beginnen, wat zaagt zo'n oude Disston nog verassend goed:
IMG_2054.jpg
IMG_2055.jpg

Daarna zaag ik de pen niet verder maar splijt ik het hout waarbij ik rekening hou met de splijtrichting, dus niet direct
op de afgetekende lijn beginnen met splijten:
IMG_2056.jpg
IMG_2057.jpg
IMG_2058.jpg

Vervolgens moet de pen nog iets bijgewerkt worden en op de exacte "diepte" worden gemaakt, dat doe ik eerst met een beitel,
daarna de grondschaaf en dan passen in het gat en eventueel iets bijwerken met een schouderschaaf:
IMG_2059.jpg
IMG_2060.jpg

(Maximale aantal foto's bereikt dus dan maar een nieuw bericht :D)
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
IMG_2061.jpg

En het past al behoorlijk goed:
IMG_2062.jpg

Vervolgens ben ik begonnen aan de lange regel tussen de poten waar ook een wig doorheen moet komen.
Eerst een gat door de poten gemaakt en even voorgeboord.
Was gelijk een kans om mijn handboren van de vrijmarkt eens te testen:
IMG_2063.jpg
IMG_2064.jpg

Mijn Makita accuboormachine vind dit vast niet leuk maar ik was verbaasd dat het boren met de hand zo makkelijk
en snel ging, ook hebben de gaten veel minder splinters. Vergelijk het maar:

Elektrisch:
IMG_2065.jpg

Handboor:
IMG_2066.jpg

Ik heb geen foto's gemaakt van het zagen van de lange pennen (waar de wig doorheen moet komen) aan de regel maar wel hoe ik deze
mooi parallel aan de regel heb gemaakt. Ik heb even een grote grondschaaf gefabriceerd (dit truckje komt van Paul Sellers):
IMG_2067.jpg
IMG_2068.jpg
IMG_2070.jpg
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Vervolgens de regel even gepast. Past prima door de poot:
IMG_2071.jpg

Nu nog het maken van een gat voor de wig. Eerst een gat geboord onder dezelfde hoek als de wig heeft (ongeveer 7 graden)
Bijna gelukt :p:
IMG_2073.jpg

Vervolgens met een beitel uithakken:
IMG_2075.jpg

En het resultaat:
IMG_2077.jpg
IMG_2080.jpg

Met de korte regel ook even aan de poot gemonteerd:
IMG_2081.jpg

Lijkt een sterke verbinding te zijn met de wig en het heeft als voordeel dat ik de werkbank ooit weer kan demonteren.
Ik ben ook tevreden met het resultaat nu hopen dat het bij de andere 3 poten ook lukt (het was niet eenvoudig).
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Dank je Fons. Die slangenboren zijn inderdaad fantastisch ik had dat niet verwacht.
Binnenkort maar eens allemaal ontroesten en een paar slijpen als ik er een vijl voor heb.
Ik zoek nog wel een goede booromslag, ik heb er drie maar ze hebben veel speling of
de boor zit scheef in de bek.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
heb bijna de moed verzamelt
Doen Richard!!! Geweldig gevoel om zo'n project te doen en het resultaat te zien!!!
Zeker ook het handwerk met schaaf en beitel, iets waar ik niet eens aan dacht voorheen, door dit form is dat veranderd. Zie ook de boeiende discussie bij onze Belgische vrienden, naar aanleiding van het mooie kistje wordt er veel gepost over het "ambachtelijke" : www.woodworking.nl/showthread.php?10869-Kistje-met-schuine-zwalustaarten&goto=newpost


Zie ook graag hoe dit project verder gaat!
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ga zo door met dit fantastische topic!

Ik heb bijna de moed verzamelt om er elf aan te beginnen....
Ik zou zeggen, doen!

Zie ook graag hoe dit project verder gaat!
Komt goed! Nu nog weinig nieuws te melden om de volgende redenen:
- Het werk is meer van hetzelfde (volgende regel, volgende wig etc.) Niet interessant dus.
- Wat andere zaken die tussendoor kwamen.
- De fantastische houtdag/opendag in Zwolle :D

Ik ben nu bezig met de laatste lange ligger (alleen de pennen nog te doen) en ik moet nog 2 wiggen maken dan is het
onderstel af en wordt het weer interessant/nieuw!
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Ondertussen is er weer het e.e.a. gebeurd, ik heb alle regels en wiggen afgemaakt en nu wordt het langzaamaan tijd om het onderstel te gaan monteren.

Eerst moet er nog een groef aan de onderkant van het blad worden gemaakt waar straks de 'sliding deadman' door gaat schuiven.
Dit heb ik gedaan met mijn Record 405 (geweldige schaaf!) op een wat vreemde manier. Normaal zakt de schaaf met de schaatsen
in de groef die wordt gemaaktmaar nu blijven de schaatsen (en de dieptestop) op dezelfde hoogte maar laat ik de beitel voorzichtig
steeds verder zakken zodoende kon ik mooi een groef met twee eindes maken (omdat de sliding deadman tussen twee poten komt).
De schaatsen heb ik dus net naast de beitel geplaatst.

IMG_2128.jpg

Alleen het begin moet af en toe met een beitel worden opgeschoond.
IMG_2130.jpg

Uiteindelijk steekt de beitel dan een flink stuk onder de schaaf uit:
IMG_2138.jpg

De groef heb ik vervolgens afgewerkt met de grondschaaf:
IMG_2139.jpg

IMG_2140.jpg

IMG_2141.jpg

Vervolgens ben ik begonnen met het monteren van de korte regels aan de poten. Ik heb deze verlijmd en er ook nog pennen doorgeslagen,
door de kleine offset in de pengaten trok de pen en gat verbinding mooi samen.
IMG_2143.jpg

IMG_2145.jpg

IMG_2146.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi hoor !!!!!

Zulke projecten wil ik ook in de toekomst maar dat durf ik nu nog niet aan .
Wil eerst kleine dingetjes doen zoals bijv het kissie want ik moet eerst nog de grootste " vijand " verslaan........ mijzelf (de chaotische neurotische zenuwenlijer ).
Aan het chaotische kan ik wat aan doen ruim tegewoordig steeds tussentijds op hoe minder rotzooi hoe beter ;-)
 

WR1944

Oud hout
Dat wordt een hele mooie werkbank. En ook het hout ziet er mooi uit. Ik voel me nog niet goed genoeg om met duurdere houtsoorten aan de gang te gaan en zit nog in de vurenhout-periode. Ik heb echter wel wat kleinere zaken gedaan in eiken en daar kijk ik nog steeds met veel plezier naar.
Dat tussentijds opruimen helpt inderdaad en dat doe ik eigenlijk ook te weinig. Ik maak het oppervlak vrij dat ik denk nodig te hebben en zie dan wel.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Word heel mooi!

Fijn ook om al je detail foto's met uitleg over je werkwijze te lezen erg leerzaam.

Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Mooi hoor !!!!!

Zulke projecten wil ik ook in de toekomst maar dat durf ik nu nog niet aan .
Wil eerst kleine dingetjes doen zoals bijv het kissie....
Ik draai het gewoon om, eerst deze werkbank en dan het kissie II (het hout daarvoor is al binnen). ;)

...mooi gereedschap!
Ben ik stiekem ook best trots op hoor!

Dat wordt een hele mooie werkbank. En ook het hout ziet er mooi uit. Ik voel me nog niet goed genoeg om met duurdere houtsoorten aan de gang te gaan en zit nog in de vurenhout-periode.
Misschien begrijp ik je niet helemaal goed maar dit is gewoon (ruw) vurenhout hoor! Het is zelfs grotendeels b-keuze, maar door de juiste delen te gebruiken en veel aandacht te besteden aan het schaven ziet het er nog mooi uit ook.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@rendew: Zo'n werkbank is volgens mij een heel pak éénvoudiger dan het kissie. Met alle ervaring die je ondertussen hebt van het kissie, kan jij volgens mij met je ogen dicht zo'n werkbank maken.
Omdat de afmetingen groter zijn heb je meer speling. In vurenhout kan het ook minder kwaad als je wat foutjes maakt, een nieuw stuk hout is lang zo duur niet :) Het is ook niet voor niks dat Paul Sellers dit als eerste project gebruikt. Gewoon de filmpjes van Sellers nog eens bekijken, dan eens gluren bij The English Woodworker en vervolgens zelf wat aan het tekenen gaan.

@Nick: Dat ziet er een gezellige boel uit! Heerlijk om dat oude gereedschap in actie te zien. Het zien er trouwens stuk voor stuk knappe verbindingen uit. Ik volg dit topic met heel veel plezier. Doe zo voort! :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.