Werkbank voor ambachtelijk houtbewerken

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Omdat ik de laatste tijd veel plezier heb aan het werken met handgereedschap moest er ook een geschikte, degelijke werkbank komen, schaven op een workmate is echt waardeloos.
Na het zien van al die mooie "Roubo" werkbanken en wat bouwverslagen op dit forum wilde ik ook zoiets.
Na een bezoekje aan Rick voor wat mooie stukken hout voor de zogenaamde legvise en de sliding deadman (help me eens aan een nederlandse term :D) lijkt het me leuk om de voortgang met jullie te delen.

Vooraf: ik ben een amateur en dit is mijn eerste serieuze project uitgevoerd met handgereedschap, hiervoor gebruikte elektrisch gereedschap, veel schroeven en allerlei hoekverbindingsmateriaal, nu moet alles grotendeels traditioneel.
Ik wil ook leren van het bouwen van mijn eerste, echte werkbank en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Ook wordt dit een project met een beperkt budget (ik besteed mijn geld liever aan een echt werkstuk) en wordt voornamelijk van vurenhout gebouwd.

De vurenbalken van het blad zijn verlijmd en de onderkant (hier de bovenkant) is al vlak geschaafd.
Aan de poten zijn de pennen gezaagd en de pennen gaan volledig door het blad heen. Het blad wil ik eigenlijk niet permanent monteren aan het onderstel.
De "schouders" van de pennen moeten nog netjes aan gaan sluiten.
IMG_2024.jpg
IMG_2026.jpg
IMG_2028.jpg

De korte ligger tussen de poten zal worden vastgelijmd (heeft een korte pen) en de lange ligger wordt demonteerbaar met hardhouten wiggen.
IMG_2025.jpg
IMG_2029.jpg

De mooie stukken Masave-mahonie voor de legvise en de sliding deadman.
IMG_2030.jpg

Verder nog wat proeven gedaan met de bankhaken die ik straks wil gaan gebruiken, werkt prima in een gat van 3/4 inch in een balk van
bijna 10x10cm (de poten van de werkbank).
IMG_2033.jpg

Voor o.a. dit (veelal vintage) gereedschap ben ik de bank aan het bouwen. Helaas van de meeste "tools" geen voor-en-na foto's gemaakt.
IMG_2032.jpg

Geen idee hoe snel dit project gaat verlopen maar het heeft ook geen haast. Ik houd jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooi project, ziet er ook goed uit! Ik heb hier en bij Paul Sellers ook het een en ander gezien, het is dat ik een mooie beuken bank heb maar anders had ik er serieus over gedacht om er zelf een te gaan maken. :) Heb je er overigens bewust voor gekozen om er geen verzonken gereedschapsbak / tooltray in te maken?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi project en ook een leuke verzameling gereedschap!
Houtbewerken zonder stroom geeft mijzelf veel meer voldoening (niet dat ik elektrisch minderwaardig vind overigens).

Eigenlijk zou iedereen zijn eigen werkbank moeten maken, de mijne komt van MP :rolleyes:, kon voor dat geld nog niet eens de helft van het benodigde (beuken) hout kopen, laat staan de hardware.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
hoi Nick,

Ik heb vorig jaar ook een roubo werkbank gemaakt met legvise en sliding deadman, is super leuk om te maken en levert wekelijks plezier om aan te werken. Succes en veel plezier!

Cas
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Leuk, nog een 'echte' werkbank!
Dapper, die doorstekende poten. Ik heb het niet aangedurfd.

Als ik kijk naar de hoeveelheid krullen op de vloer dan ben je erg precies met het verlijmen of je veegt vaker dan ik. :)
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Wat een leuke reacties weer!

:)Heb je er overigens bewust voor gekozen om er geen verzonken gereedschapsbak / tooltray in te maken?
Ja ik ben best wel fan van Paul Sellers toch vind ik zijn werkbank niet echt handig. Ook de tooltray is voor mij niet handig omdat de werkbank al
niet zo groot is (200x70cm) en aan de muren van mijn kleine werkkamer magneetstrips komen voor mijn gereedschap, binnen
handbereik dus.

@caso en Ad Beumer:
Ik heb jullie beide draadjes doorgeworsteld, bedankt voor het verslag! Ad: is jouw werkbank nog helemaal afgemaakt uiteindelijk?
Zoek je nog schaafsel? Maak je geen zorgen er staan hier nog een paar vuilniszakken vol :D

wat zie ik daar links voor op de laatste foto? Een aftekenmesje? Welk type/merk?
Dat is een zogenaamde striking knife van Veritas met een apart verhaal. Het is een cadeautje van fine-tools.com: ik had samen met
wat andere spullen een Veritas dual marking gauge (kruisstaal) gekocht maar kreeg in plaats daarvan dit VEEL goedkopere
markeermesje. Ik heb dus best ontevreden gebeld en ze beloofden me het kruisstaal zsm te versturen en of ik het mesje weer even
terug kon sturen. Toen heb ik ze kunnen overtuigen dat een tevreden klant best belangrijk is en mocht ik het mesje houden.
Prima service :D (... En fantastisch mesje...)

Groeten,
Nico
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Waw, dit gaat weer een leuk projectje worden. Wat een knappe verzameling handgereedschap heb je daar trouwens. Ik kon meteen zien dat je een fan bent van Sellers. Ik herkende de Thor hamer meteen. Bevalt die een beetje? Ik werk bijna dagelijks met de zware koperen Thor hamers en die zijn heel erg goed.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Ik herkende de Thor hamer meteen. Bevalt die een beetje? Ik werk bijna dagelijks met de zware koperen Thor hamers en die zijn heel erg goed.
De Thor hamer bevalt erg goed, ligt prettig in de hand (het zwarte kunststof vond ik eerst erg ruw maar blijkt tijdens gebruik goed grip te geven, het gewicht is ook prima. Ook is deze hamer heel goedkoop.
Ik volg Paul Sellers zeker niet in alles hoor, anders zou ik ook alleen een Stanley nr4 gekocht hebben :eek: Heb wel veel van hem geleerd...
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Haha geduld... ;) De bouw van de werkbank gaat niet zo snel, natuurlijk vanwege de beperkte tijd maar ook omdat ik
plezier heb in het bouwen van deze werkbank.

Maar er is wel iets gebeurd hoor. Ik ben begonnen aan de ligger tussen de andere poten, helaas was de ligger niet goed gezaagd
door de houthandel (te smal) dus dat moet opnieuw maar ik ben wel begonnen met het hakken van de gaten in de poten.

Afgetekend met de dubbele kruisstaal van Veritas (wat werkt dat prettig):
IMG_2034.jpg

Uithakken met een gewone beitel:
IMG_2036.jpg
IMG_2037.jpg

Daarna met m'n vintage Stanley 71 1/2 (uit 1906-1910) op de juiste diepte gebracht:
IMG_2038.jpg

En het resultaat:
IMG_2040.jpg

Omdat de ligger nog niet goed is moet dit verder even wachten helaas.

- - - Updated - - -

Ik kon niet wachten met het schaven van het stuk Masave-mahonie voor de zogenaamde sliding-deadman :D
Het begin is er...

Eerst diagonaal met m'n tot "scrub" schaaf omgebouwde nr4:
IMG_2042.jpg

Daarna met de Stanley nr 7 en vervolgens even gekeken hoe mooi de zoetschaaf dit mahonie kan schaven (prachtig/genieten :D)
IMG_2045.jpg
IMG_2046.jpg
IMG_2048.jpg

Tot de volgende update!
Nico
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Leuk dit te volgen Nick! Heb zelf net mijn werkbank af. Ook een eerste project. Benieuwd hoe je het verder aanpakt.
mooi setje schaven heb je, envy....
Bert
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
mooi setje schaven heb je, envy....
Ach helaas heb ik geen "before-after" foto's want de hier afgebeelde schaven waren bonken roest en
hebben veel tijd (en citroenzuur :p) gekost om ze in deze staat te krijgen.
De grondschaaf kwam via ebay voor €14 excl verzendkosten en de nr3 van marktplaats voor €20.

De beitel komt trouwens van de Lidl :cool:

Enne: ik probeer jouw werkbank niet te evenaren, lukt me toch niet...
 
Laatst bewerkt:

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo Nico,

De laatste tijd knap ik ook mishandelde/geroeste schaven op. Hierbij gebruik ik ook citroenzuur.

Mijn vraag is: hoe heb je die handvatten zo mooi gekregen?

Mvg, Chris
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
ik probeer jouw werkbank niet te evenaren, lukt me toch niet...
Dat kan sterk meevallen. Wat mij betreft gaat het erom dat jezelf een fraaie werkbank maakt die ok voor jou is!
wellicht ben je ook een stuk jonger dan ik als opa. Denk dat ik er niet snel weer 1 maak, hooguit voor iemand die me na staat " straks" als pensionada:)
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Mijn vraag is: hoe heb je die handvatten zo mooi gekregen?
Eerst evt. afbijtmiddel dan schrapen en schuren. Vervolgens beits (mahonie of teak o.i.d.) daarna schellak (ongeveer 3x), de beits
en schellak zijn beiden van het merk Rustin's. Als de schellak goed is uitgehard maak ik het dof met staalwol (schellak glimt erg)
daarna gebruik ik bijenwas en boen dat een aantal keren flink. Deze methode geeft voor mij de mooiste (beperkte) glans en ook na een jaar
gebruik van de schaven nu blijft het mooi, hooguit af en toe uitboenen of evt. extra bijenwas.

Succes!
Nico

Ps: de Stanley nr4 die je hier ziet heb ik nog niet opgeknapt, deze is voor het grove werk (scrub).
De handvatten van deze schaaf zijn afgewerkt met gewone lak (denk ik) en dat vind ik dus niet prettig en mooi.
Bij flink gebruik voelt het "zweterig" :p en het oogt goedkoop bijna als plastic.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Tof !! Masave-mahonie ;) Leuk dat je toch hier het project geplaatst hebt....altijd leuk om te zien wat een ieder aan t maken is, zo kunnen we veel van elkaar leren !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.