Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 57

Werkbank voor ambachtelijk houtbewerken

Omdat ik de laatste tijd veel plezier heb aan het werken met handgereedschap moest er ook een geschikte, degelijke werkbank komen, schaven op een workmate is echt waardeloos.
    Na het zien van al die mooie "Roubo" werkbanken en wat bouwverslagen op dit forum wilde ik ook zoiets.
    Na een bezoekje aan Rick voor wat mooie stukken hout voor de zogenaamde legvise en de sliding deadman (help me eens aan een nederlandse term ) lijkt het me leuk om de voortgang met jullie te delen.

Vooraf: ik ben een amateur en dit is mijn eerste serieuze project uitgevoerd met handgereedschap, hiervoor gebruikte elektrisch gereedschap, veel schroeven en allerlei hoekverbindingsmateriaal, nu moet alles grotendeels traditioneel.
    Ik wil ook leren van het bouwen van mijn eerste, echte werkbank en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Ook wordt dit een project met een beperkt budget (ik besteed mijn geld liever aan een echt werkstuk) en wordt voornamelijk van vurenhout gebouwd.

De vurenbalken van het blad zijn verlijmd en de onderkant (hier de bovenkant) is al vlak geschaafd.
    Aan de poten zijn de pennen gezaagd en de pennen gaan volledig door het blad heen. Het blad wil ik eigenlijk niet permanent monteren aan het onderstel.
    De "schouders" van de pennen moeten nog netjes aan gaan sluiten.
    IMG_2024.jpg
    IMG_2026.jpg
    IMG_2028.jpg

De korte ligger tussen de poten zal worden vastgelijmd (heeft een korte pen) en de lange ligger wordt demonteerbaar met hardhouten wiggen.
    IMG_2025.jpg
    IMG_2029.jpg

De mooie stukken Masave-mahonie voor de legvise en de sliding deadman.
    IMG_2030.jpg

Verder nog wat proeven gedaan met de bankhaken die ik straks wil gaan gebruiken, werkt prima in een gat van 3/4 inch in een balk van
    bijna 10x10cm (de poten van de werkbank).
    IMG_2033.jpg

Voor o.a. dit (veelal vintage) gereedschap ben ik de bank aan het bouwen. Helaas van de meeste "tools" geen voor-en-na foto's gemaakt.
    IMG_2032.jpg

Geen idee hoe snel dit project gaat verlopen maar het heeft ook geen haast. Ik houd jullie op de hoogte!
    Laatst gewijzigd door Nick18; 28-04-14 om 20:17.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Mooi project, ziet er ook goed uit! Ik heb hier en bij Paul Sellers ook het een en ander gezien, het is dat ik een mooie beuken bank heb maar anders had ik er serieus over gedacht om er zelf een te gaan maken. Heb je er overigens bewust voor gekozen om er geen verzonken gereedschapsbak / tooltray in te maken?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Mooi project en ook een leuke verzameling gereedschap!
    Houtbewerken zonder stroom geeft mijzelf veel meer voldoening (niet dat ik elektrisch minderwaardig vind overigens).

Eigenlijk zou iedereen zijn eigen werkbank moeten maken, de mijne komt van MP , kon voor dat geld nog niet eens de helft van het benodigde (beuken) hout kopen, laat staan de hardware.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    hoi Nick,

Ik heb vorig jaar ook een roubo werkbank gemaakt met legvise en sliding deadman, is super leuk om te maken en levert wekelijks plezier om aan te werken. Succes en veel plezier!

Cas

Leuk, nog een 'echte' werkbank!
    Dapper, die doorstekende poten. Ik heb het niet aangedurfd.

Als ik kijk naar de hoeveelheid krullen op de vloer dan ben je erg precies met het verlijmen of je veegt vaker dan ik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Leuk project en vast ook nog heel leerzaam.

wat zie ik daar links voor op de laatste foto? Een aftekenmesje? Welk type/merk?

mvg
    Klaas

Wat een leuke reacties weer!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Klaas Bekijk Berichten
    Heb je er overigens bewust voor gekozen om er geen verzonken gereedschapsbak / tooltray in te maken?
    Ja ik ben best wel fan van Paul Sellers toch vind ik zijn werkbank niet echt handig. Ook de tooltray is voor mij niet handig omdat de werkbank al
    niet zo groot is (200x70cm) en aan de muren van mijn kleine werkkamer magneetstrips komen voor mijn gereedschap, binnen
    handbereik dus.

@caso en Ad Beumer:
    Ik heb jullie beide draadjes doorgeworsteld, bedankt voor het verslag! Ad: is jouw werkbank nog helemaal afgemaakt uiteindelijk?
    Zoek je nog schaafsel? Maak je geen zorgen er staan hier nog een paar vuilniszakken vol

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    wat zie ik daar links voor op de laatste foto? Een aftekenmesje? Welk type/merk?
    Dat is een zogenaamde striking knife van Veritas met een apart verhaal. Het is een cadeautje van fine-tools.com: ik had samen met
    wat andere spullen een Veritas dual marking gauge (kruisstaal) gekocht maar kreeg in plaats daarvan dit VEEL goedkopere
    markeermesje. Ik heb dus best ontevreden gebeld en ze beloofden me het kruisstaal zsm te versturen en of ik het mesje weer even
    terug kon sturen. Toen heb ik ze kunnen overtuigen dat een tevreden klant best belangrijk is en mocht ik het mesje houden.
    Prima service (... En fantastisch mesje...)

Groeten,
    Nico
    Laatst gewijzigd door Nick18; 28-04-14 om 21:58.

Waw, dit gaat weer een leuk projectje worden. Wat een knappe verzameling handgereedschap heb je daar trouwens. Ik kon meteen zien dat je een fan bent van Sellers. Ik herkende de Thor hamer meteen. Bevalt die een beetje? Ik werk bijna dagelijks met de zware koperen Thor hamers en die zijn heel erg goed.
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reinoud Bekijk Berichten
    Ik herkende de Thor hamer meteen. Bevalt die een beetje? Ik werk bijna dagelijks met de zware koperen Thor hamers en die zijn heel erg goed.
    De Thor hamer bevalt erg goed, ligt prettig in de hand (het zwarte kunststof vond ik eerst erg ruw maar blijkt tijdens gebruik goed grip te geven, het gewicht is ook prima. Ook is deze hamer heel goedkoop.
    Ik volg Paul Sellers zeker niet in alles hoor, anders zou ik ook alleen een Stanley nr4 gekocht hebben Heb wel veel van hem geleerd...

Forum Rechten