Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 57

Werkbank voor ambachtelijk houtbewerken

Omdat ik de laatste tijd veel plezier heb aan het werken met handgereedschap moest er ook een geschikte, degelijke werkbank komen, schaven op een workmate is echt waardeloos.
    Na het zien van al die mooie "Roubo" werkbanken en wat bouwverslagen op dit forum wilde ik ook zoiets.
    Na een bezoekje aan Rick voor wat mooie stukken hout voor de zogenaamde legvise en de sliding deadman (help me eens aan een nederlandse term ) lijkt het me leuk om de voortgang met jullie te delen.

Vooraf: ik ben een amateur en dit is mijn eerste serieuze project uitgevoerd met handgereedschap, hiervoor gebruikte elektrisch gereedschap, veel schroeven en allerlei hoekverbindingsmateriaal, nu moet alles grotendeels traditioneel.
    Ik wil ook leren van het bouwen van mijn eerste, echte werkbank en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Ook wordt dit een project met een beperkt budget (ik besteed mijn geld liever aan een echt werkstuk) en wordt voornamelijk van vurenhout gebouwd.

De vurenbalken van het blad zijn verlijmd en de onderkant (hier de bovenkant) is al vlak geschaafd.
    Aan de poten zijn de pennen gezaagd en de pennen gaan volledig door het blad heen. Het blad wil ik eigenlijk niet permanent monteren aan het onderstel.
    De "schouders" van de pennen moeten nog netjes aan gaan sluiten.
    IMG_2024.jpg
    IMG_2026.jpg
    IMG_2028.jpg

De korte ligger tussen de poten zal worden vastgelijmd (heeft een korte pen) en de lange ligger wordt demonteerbaar met hardhouten wiggen.
    IMG_2025.jpg
    IMG_2029.jpg

De mooie stukken Masave-mahonie voor de legvise en de sliding deadman.
    IMG_2030.jpg

Verder nog wat proeven gedaan met de bankhaken die ik straks wil gaan gebruiken, werkt prima in een gat van 3/4 inch in een balk van
    bijna 10x10cm (de poten van de werkbank).
    IMG_2033.jpg