"Witte" Plano schaaf #4

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Beste forumleden,

Ik heb zojuist een schaaf gekocht waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een Stanley was, maar het blijkt een andere te zijn. Op de schaaf staat weinig info, wat ik kan vinden is:

- Op het handvat staat "Witte" en "Plano"
- Op de zool staat "No 4" en "Made in Germany"
- Op de (best dikke) beitel staat "Made in West Germany"

Qua uiterlijk is hij (of zij) gelijk aan een Stanley #4 op de kunststof knop en greep na.

Een paar foto's ter illustratie (doen het altijd goed ;) )

photo2.jpg
photo1.jpg
photo3.jpg
photo4.jpg

Kent iemand het merk en de schaaf? En wat is de kwaliteit hiervan? Als iemand wat meer over de geschiedenis van het merk weet, zou ik dat ook erg interessant vinden! :)

PS: Ik heb uiteraard internet afgespeurd, en niets anders dan een marktplaats advertentie gevonden..
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Witte ken ik als merk schroevendraaier. Plano als lijmklemmen vroeger werd dit door scheppach in Nederland gevoerd. Er is trouwens een site " gereedschapsmerken" waar misschien nog wat info opstaat.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Da's een goede, die site! Bij Witte kom ik nergens uit, dat lijkt echt wat anders te zijn. Wellicht was dat de serie van de schaaf. Het kan ook zo zijn dat Witte ooit meer dan alleen bits en schroevendraaiers maakte.

Wat ik bij Plano vond was interessanter, Plano lijkt een hoop andere bedrijven te hebben gekocht of zichzelf te hebben verdeeld met andere werknamen. Maar de oorsprong van die Plano ligt in de U.S.A..

Verder nog mensen die het merk kennen van vroeger?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb de Witte net even naast m'n Stanley gehouden en hij is op grote lijnen gelijk. De kikker van de Stanley is beter afgewerkt, bijvoorbeeld de passing van de klem is bij de Stanley veeeel beter, de as van het stelwieltje is bij de Stanley zwaarder uitgevoerd en zo nog wat kleine zaken.

Het lijkt er op dat het een goedkopere kopie is van de Stanley, maar niet een superbudget modelletje. Morgen krijg ik eindelijk mijn waterstenen (Naniwa en Eden) binnen en dan ga ik de beitel trachten te slijpen. Als die scherp is kan ik kijken of het schaaft zoals het bedoeld is. :) En daarna geef ik 'm denk ik weg, ik wilde er een met een gladde zool maar dat stond niet op de foto en voor €11,- durfde ik wel een gokje te wagen. :D

Als iemand het merk en de schaaf nog kent van vroeger (of van nu), dan ben ik zeker benieuwd naar de ervaringen ermee!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat is inderdaad exact wat er op de schaaf staat. Het lijkt toch een onbekend stukje gereedschap te zijn, deze schaaf..

Ondertussen heeft de beitel een opfrisbeurt gehad en is weer vlijmscherp. Na de 240, de 800 is ie over de 2000 en de 5000 geweest. Daarna nog op de 1000 en de 3000. Het lijkt vreemd misschien, mee de eerste 2 stenen zijn van Eden en de laatste van Naniwa. Die is ondanks de lagere aanduiding toch fijner qua korrel. Na de slijp- en smeerbeurt heb ik de schaaf kado gedaan aan een goede vriend van mij die nog schaafloos was. :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb je er zelf nog met de schaaf gewerkt voordat je hem weg gaf?

Qua Eden stenen,
Ik weet niet hoe lang je ze hebt of hoeveel je ze gebruikt, maar na verloop van tijd worden deze gladder, maar ik gebruik ook de "Naniwa Nagura" steen, daar worden ze ook fijner door.
Geen idee wat er precies gebeurt bij het gebruik daarvan, maar merk zelf dat je de stenen er mooi schoon mee kunt maken, en het lijkt de stenen iets te polijsten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb er niet echt mee gewerkt, wel heb ik flink wat krullen ermee gemaakt bij wijze van test. Wat me opviel was dat het een prima schaaf is, maar dat de details wat minder zijn dan een Bailey. De kikker is wat minder degelijk en de afstelchroef gaat wat stroever.

De stenen heb ik net en ik ben nog aan het uitvinden hoe ze te onderhouden. :) De tip van de Nagura steen zal ik onthouden, ik was 'm ook tegengekomen bij knives and tools. Ik ga ook kijken wat het vlakken van de stenen doet op het gebied van reiniging.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik kom met de Eden stenen een heel eind qua scherpte, maar heb toch het gevoel dat het beter kan. Bijvoorbeeld de achterkant van een (schaaf)beitel polijsten als een spiegel, lukt dat bij jullie?

Edit: van de website van Knivesandtools:
In tegenstelling tot Naniwa slijpstenen bestaan Eden slijpstenen voor bijna 100% uit witte aluminiumoxide. Dit is het bestanddeel in zowel de Eden als de Naniwa slijpstenen dat het mes slijpt. Het poeder wordt samengeperst en verhit, waardoor de slijpkorrels aan elkaar smelten. Dit type stenen heet 'keramisch gebonden slijpstenen'.
Dit heeft tot gevolg dat de slijpkorrels van de Eden stenen wat dieper in het mes slijpen dan die van Naniwa stenen. Dit zorgt ervoor dat je sneller resultaat bereikt. De keerzijde is dat het slijpen een wat minder fijn resultaat geeft vergeleken met een Naniwa slijpsteen met dezelfde korrelgrootte. De 5000 zijde van Eden Quality is daardoor ongeveer vergelijkbaar met korrel 1000/2000 van Naniwa.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik kom met de Eden stenen een heel eind qua scherpte, maar heb toch het gevoel dat het beter kan. Bijvoorbeeld de achterkant van een (schaaf)beitel polijsten als een spiegel, lukt dat bij jullie?

Edit: van de website van Knivesandtools:
In tegenstelling tot Naniwa slijpstenen bestaan Eden slijpstenen voor bijna 100% uit witte aluminiumoxide. Dit is het bestanddeel in zowel de Eden als de Naniwa slijpstenen dat het mes slijpt. Het poeder wordt samengeperst en verhit, waardoor de slijpkorrels aan elkaar smelten. Dit type stenen heet 'keramisch gebonden slijpstenen'.
Dit heeft tot gevolg dat de slijpkorrels van de Eden stenen wat dieper in het mes slijpen dan die van Naniwa stenen. Dit zorgt ervoor dat je sneller resultaat bereikt. De keerzijde is dat het slijpen een wat minder fijn resultaat geeft vergeleken met een Naniwa slijpsteen met dezelfde korrelgrootte. De 5000 zijde van Eden Quality is daardoor ongeveer vergelijkbaar met korrel 1000/2000 van Naniwa.

Mij lukt lukt dat niet met alleen de Eden stenen, daarom heb ik (onbewust) de Naniwa 1000/3000 steen. Die krijgt dat wel voor elkaar. Mijn volgorde is E240-E800-E2000-E5000-N1000-N3000 waarbij "E" Eden is en "N" Naniwa.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ok, fijn dat iemand dat herkent... En hoe zit dat bij Zweihaak ea?

Je zit gewoon mijn topic te kapen! ;)

Ik denk dat als je een Naniwa 1000/3000 of een 2000/5000 erbij koopt je een beter resultaat krijgt, net als ik. Let wel, die Naniwa's zijn een stuk minder vergevingsgezind. Je hapt zo tijdens het slijpen. :(
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
In het geval dat je op een Naniwa hapt zou je op een Eden je snede verzieken. Je steen heeft er minder last van, je beitel meer. En omdat je aan je steen niets merkt heb je minder snel in de gaten dat je je snede hebt verklooid. Edens zijn dus niet zozeer vergevingsgezinder als wel egoïstischer en achterbakser ;)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
In het geval dat je op een Naniwa hapt zou je op een Eden je snede verzieken. Je steen heeft er minder last van, je beitel meer. En omdat je aan je steen niets merkt heb je minder snel in de gaten dat je je snede hebt verklooid. Edens zijn dus niet zozeer vergevingsgezinder als wel egoïstischer en achterbakser ;)

Ja zo, als de Eden hapt is het erger. Gelukkig mij hapt ie als ik slijp niet. Happen naar de baas wordt afgestraft hè. Alleen snapt de Naniwa dat nog niet. ;)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Je zit gewoon mijn topic te kapen! ;)

Ik denk dat als je een Naniwa 1000/3000 of een 2000/5000 erbij koopt je een beter resultaat krijgt, net als ik. Let wel, die Naniwa's zijn een stuk minder vergevingsgezind. Je hapt zo tijdens het slijpen. :(

Kapen, kapen.... ok, ik zal kappen met kapen :eek:
Bij deze heb ik het even geleend en ik ga eens kijken of ik een Naniwa kan laten invliegen ;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.