Wilgen burl dat een pronkstuk van mij is.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb deze Wilg burl al een paar jaar, ik vind het hout en de manier het is gevormd prachtig, hij is vrij groot en zit op de vloer voor die redenen.

61cm de uiterste breedte, de bowl vorm uitlijn is 41cm, Ik vond deze wilg op het hout stort/dump van de stad, er waren er twee, maar de andere was nog veel groter en i durfde hem niet aan, en toen ik een paar weken later terug ging was die weg, oh well.

Deze zat in mijn werkplaats voor een vrij lange tijd, het werd overwogen van hoe en wat, uiteindelijk nam hem onderhanden, eerst al de schors eraf zonder het vrij zachte hout te beschadigen, een heel karwij.

Toen een positie vinden om het te laten staan en om hem te bevestigen aan de draaibank, ik had al besloten om de buitenkant de buitenkant te laten en moest het center vinden.

De burl aan een multiplex plaat geschroefd en de de multiplex aan een faceplate geschroefd, toen gewichten er aan voor balans en toen de bowl gedraaid, laten zitten en drogen, ook alle fuzz/dons eraf geborsteld voordat ik de Tung olie er opdeed.

Bij het drogen opened de swirling grain en die heb ik opgevuld met fijn koffie dras (droog) en CA, later nog een keer meer, de kleur van het hout is veel mooier now dan in het begin, Ik kan alleen 5 foto’s hierbij plaatsen, een paar meer geeft een beter overzicht, too bad :(

Willow inside.jpg SV4.jpg Sv1.jpg bottom.jpg Willow burl now.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooi Leo.
Een prachtige vorm op zichzelf en wat je ervan hebt gemaakt is kunst.
Zeker mijn ding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Schitterend vormgegeven. Kan je iets meer vertellen over het uitbalanceren van de burl. Metname bepaling van de plaats en welk gewicht?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt voor al de complimenten iedereen, het was fun om hem te maken, een challenge yes, Wim na opspannen gaat de zwaarste kant naar beneden, gok hoeveel er aan moet, schroef een stuk staal eraan en geef het een duw om het rond te laten draaien, stopt het op dezelfde plaats, dan moet er meer gewicht aan, als de kant met het gewicht naar beneden hangt moet er minder gewicht aan, als het ergens anders stopt, probeer het een paar keer meer, het zou op willekeurige plaatsen moeten stoppen, en dan ga je aan het draaien ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.