Overkapping/Veranda advies gevraagd !

Imparator

Nieuw lid
10 mei 2013
3
0
Beste forumleden,

ik wil het volgen de creëren :

Een overkappen van douglas hout, waarna ik deze in wit ga schilderen. heb 3 tal foto's van wat ik wil maken.

dit is een casco foto, er komt nog een platdak op natuurlijk.

hebben jullie tips of aanmerkingen , waar ik vooral op moet letten ?

balken worden 20x7 , staanders dacht ik aan 12x12 of 15x15

veranda-casco.jpg
veranda-casco-1.jpg
veranda-casco-2.jpg
 

WR1944

Oud hout
Het eerste dat bij me opkomt is de afwatering. Ik neem aan dat het dak waar de veranda op aansluit ook een afwatering heeft door een iets aflopend dak. Die schuinte kan je het best volgen om geen onderbreking in het dakvlak te hebben. Het dakdeel dat hier haaks op staat kan die schuinte niet volgen zodat je ergens een knik in je dakvlak zult moeten maken. Dat kan je het best doen door een diagonale balk aan te brengen van de hoek van de muur naar de buitenhoek van de veranda. Daar laat je de dragers op aansluiten. Als je wat op dit forum gaat graven kom je voorbeelden van deze constructie tegen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De staanders zou ik 15 x 15 doen. Ik merk op dat er een bovenligger volledig is ingewerkt. Deze is toch 6 à 6,5 cm dik. Zo heb je nog langs beide kanten zeker nog een 4-tal cm om tot een stevige verbinding te komen.
Ziet er toch een mooi project uit.
Benieuwd naar het resultaat.
 
Laatst bewerkt:

Imparator

Nieuw lid
10 mei 2013
3
0
@sirjacobsd

Hoe kan ik het best de verbinding maken van de bovenligger?
balken zijn 20x7cm

zodra een beetje de verbindingen duidelijk zijn voor mij , zal al het hout besteld kunnen worden, en kan ik beginnen met het bouwen van de veranda
van de bouw , zal ik foto's maken en natuurlijk hier ook posten

al vast bedankt voor het meedenken
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Imparator,
hier een sketchup-bestand met een verbindingsmogelijkheid. Let wel op, ik heb hier geen rekening gehouden met een schuinte voor afwatering.
Dit zal je zelf eens moeten uittekenen op een plaat of tekenprogramma.
Mocht je het niet kunnen openen, dan kan ik het op een andere versie opslaan.
Succes met de verandabouw.

Tekening
Bekijk bijlage plat dak.skp
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.